منتظر حضور گرم شما در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هستیم آدرس ما: مصلی تهران شبستان امام خمینی(ره)،راهروی 22، غرفه 404زمان: 17 الی 27 اردیبهشت ماه
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • سیاسی اندیشه سیاسی اسلام
  • مهمترین و کاربردی ترین احکام مربوط به خمس چیست؟

مهمترین و کاربردی ترین احکام مربوط به خمس چیست؟

دسته بندی ها
  • اسلام
  • حق الناس
  • دین شناسی
  • فقه واحکام
برچسب ها
  • احکام
  • خمس
  • درآمد

مهم‎ترین و کاربردی‎ترین احکام مربوط به خمس چیست؟

 

پاسخ: 1. وجوب خمس از ضروریات دین اسـلام اسـت. در قرآن‎کریم  آمده است:

وَ اعْلَمُوا اَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیء فَاَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبی وَ الیَتامی وَ الْمَساکینِ وَ ابْنِ السَّبیلِ اِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللّهِ وَ ما اَنْزَلْنا عَلی عَبْدِنا یَوْمَ الْفُرْقانِ یَوْمَ الْتَقَی الْجَمْعانِ وَ اللّهُ عَلی کُلِّ شَیء قَدیرٌ (انفال: 41).

بدانید هر غنیمتی که به‎دست شما می‎رسد یک‎پنجم آن برای خدا و پیامبر و اهل‎بیت او و یتیمان و مستمندان و واماندگان در راه (از آن‎ها) است، اگر به خدا و آنچه بر بندۀ خود در روز جدایی حق از باطل، روز درگیری دو گروه (باایمان و بی‎ایمان) [= روز جنگ بدر] نازل کردیم، ایمان آورده‎اید و خداوند بر هرچیزی تواناست؛

  1. صرف ناتوانی یا دشواری در پرداخت ، موجب فراغت ذمه و سقوط تکلیف نمی‎شود؛ بنابراین، افرادی که خمس بر آن‎ها واجب است، ولی تاکنون آن را نپرداخته‎اند و در حال حاضر هم توانایی پرداخت آن را ندارند و یا بر آن‎ها دشوار است، واجب است پس از اجازه‎گرفتن از دفتر مرجع تقلید برای تصرف در اموالشان، هرزمانی‎که توانایی پرداخت بدهی بابت خمس داشتند، آن را بپردازند؛
  2. تأخیر پرداخت خمس از سال خمسی به سال دیگر جایز نیست، هرچند هروقت آن را بپردازد ادای بدهی حاصل می‎شود؛
  3. هرگاه به مال شخص غیربالغ خمس تعلق بگیرد (مثل اینکه دارای معدن یا مال حلال مخلوط به حرام باشد) بر ولیّ شرعی او پرداخت خمس آن مال واجب است؛
  4. خمس فقط بر شخصیت‎های حقیقی (شخص یا اشخاص) واجب است و بر شخصیت‎های حقوقی از قبیل دولت‎ها و حکومت‎ها، مؤسسه‎ها و بانک‎ها و مانند آن واجب نیست؛ بنابراین، اگر مؤسسه‎ای منفعتی ببرد لازم نیست بعد از کسری مخارج سالانه، خمس منافع را بپردازد. بله، اگر شخص حقیقی مالک شخصیت حقوقی باشد، باید خمس منفعت آن را بپردازد؛
  5. خمس در هفت چیز واجب است: ۱. درآمد (منافع کسب‎وکار)؛ ۲. معدن؛ ۳. گنج؛ ۴. مال حلال مخلوط به حرام؛ 5. جواهراتی که با غواصی از دریا به‎دست می‎آید؛ ۶. غنایم جنگی؛ ۷. زمینی که کافر ذمی از مسلمانان می‎خرد؛
  6. بخشش صوری و به‎قصد فرار از خمس، خمس دارد؛ بنابراین، زن‎وشوهری که پیش از رسیدن سال خمسی، اقدام به هدیه‎کردن سود سالانۀ خود به یکدیگر می‎کنند، تا خمس به اموال آن‎ها تعلق نگیرد، بایستی خمس آنچه به همدیگر می‎بخشند را بپردازند. (با این کار، خمس واجب از آنان ساقط نمی‎شود)؛

۸. عیدی کارمندان (آنچه از پول نقد و اجناس که دولت در ایام عید به کارمندان خود به‎عنوان عیدی می‎دهد) خمس ندارد؛ هرچند تا سر سال باقی بماند. بلی، اگر اجناس به قیمت کمتری در اختیار کارمندان قرار گیرد، ازآنجاکه درواقع قسمتی از اجناس ازسوی دولت مجّانی و قسمتی در برابر پول داده‎شده، فلذا از کالای باقیمانده به نسبت مقداری که کارمند پولی در برابر آن پرداخت کرده، واجب است که خمس آن پول را بپردازند؛

  1. جایزه‎هایی که توسط بانک‎ها و صندوق‎های قرض‎الحسنه و مانند آن به افراد پرداخت می‎شود خمس ندارد؛

 

  1. اعیان موقوفه (مثل زمین وقفی) مطلقاً خمس ندارد، حتی اگر وقف خاص باشد. ثمره و نمای آن‎هم مطلقاً خمس ندارد؛
  2. حقوق شرعی (مثل خمس) که از طریق مراجع به طلاب محترم اهدا می‎شود، که مشغول تحصیل در حوزه‎های علوم دینی هستند، خمس ندارد؛
  3. مالی که یک‎بار خمس آن داده شود دیگر خمس به آن تعلق نمی‎گیرد؛ بنابراین، اگر در سال جدید مصرف نشود و باقی بماند دوباره خمس ندارد؛
  4. زمان تعلق خمس درآمد، همان وقتی است که درآمد به‎دست می‎آید، ولی پرداخت خمس تا یک‎سال مهلت داده‎شده است؛ ازاین‎رو، مالک مجاز است خمس خود را قبل از پایان سال بپردازد؛ همچنین، می‎تواند سال خمسی خود را با اجازۀ ولی‎امر خمس، جلو یا عقب بیندازد؛ به شرطی که، مدت گذشته را حساب کند و این کار موجب ضرر واردشدن به صاحبان خمس نشود؛
  5. افرادی که درآمد شخصی هرچند به مقدار کم داشته باشند، خواه مجرد یا متأهل، واجب است که سال خمسی داشته و درآمد سالانۀ خود را محاسبه کنند تا درصورتی‎که چیزی از درآمد تا پایان سال باقی ماند خمس آن را بپردازند. البته، حساب سر سال خمسی و محاسبۀ درآمد سالانه واجب مستقلی نیست، بلکه راهی برای شناخت مقدار خمس است و وقتی واجب می‎شود که انسان بداند خمسی به او تعلق‎گرفته، ولی مقدار آن را نمی‎داند، اما اگر از منفعت کسب چیزی نزد او نماند و همۀ آن در مؤونۀ زندگی مصرف شود، خمسی به وی تعلق نمی‎گیرد تا آن را حساب کند؛
  6. برای محاسبۀ خمس سرمایه، ابتدا هرچه کالا و پول نقد وجود دارد را در سر سال خمسی محاسبه و قیمت‎گذاری کرده، خمس آن را می‎پردازند؛ سپس، در سال بعد مجموعۀ آن را با سرمایۀ اصلی می‎سنجند؛ اگر چیزی اضافه بر سرمایۀ موجود باشد سود محسوب می‎شود و به آن خمس تعلق می‎گیرد و اگر چیزی اضافه بر سرمایۀ اولیه افزوده نشده باشد پرداخت خمس واجب نیست؛ مثلاً، فردی که سرمایه‎اش 98 رأس گوسفند و مقداری پول نقد بوده که خمس آن‎ها را پرداخت کرده، اگر سر سال خمسی مجموع قیمت گوسفندهای موجود با اموال نقدی که دارد بیشتر از مجموع قیمت 98 رأس گوسفند با پول نقدی باشد، که قبلاً خمس آن را پرداخته، مقدار زائد خمس دارد.[1]

خمس حقوق معوقه

  1. حقوق معوقه از درآمدهای سال دریافت آن محسوب می‎شود و در مقدار زائد بر مخارج آن سال، خمس واجب است.

تبدیل درآمد به کالا پیش از سال

  1. تبدیل درآمد سال در پایان سال مالی به سکه یا کالای دیگر جهت فروش آن در آینده برای صرف آن در مؤونه موجب سقوط وجوب خمس آن نمی‎شود.

سرمایه و سود آن

  1. سرمایه و سود آن اگر به مقداری باشد که با پرداخت خمس آن، درآمد کسب با بقیۀ سرمایه، وافی به هزینۀ زندگی او نیست و یا اینکه کسب با بقیۀ سرمایه مناسب‎ شأن عرفی او نباشد، خمس ندارد.

[1]. پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، «احکام خمس»، 26/6/1393، دسترسی در: https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27579.

تعداد بازدید: 227
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

أَطِیعُوا اللَّهَ

أَطِیعُوا اللَّهَ

21 اردیبهشت, 1404

آیا منظور از آیه «أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْكُمْ» تبعیت از ولی فقیه است؟


مطالعه کامل
عادی شدن بی حجابی

عادی شدن بی حجابی

13 اردیبهشت, 1404

عادی شدن بی حجابی


مطالعه کامل
عربی خواندن نماز چه فلسفه‌ای دارد؟

عربی خواندن نماز چه فلسفه‌ای دارد؟

3 اردیبهشت, 1404

عربی خواندن نماز چه فلسفه‌ای دارد؟


مطالعه کامل
خشکسالی و بلایا

خشکسالی و بلایا

30 فروردین, 1404

چرا میزان بلاها مثل جنگ و خشکسالی در کشورهای اسلامی بیشتر از کشورهای غیراسلامی است؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)