اى که دل ها همه از داغ غمت غمگین است/ وى که از خون تو صحراى بلا رنگین است/ نرود یاد لب تشنه ات از خاطره ها/ هر که را مى نگرم از غم تو غمگین است/
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • اخلاق
  • میزان و مرز تجسس در امور شخصی افراد در اسلام چگونه است؟

میزان و مرز تجسس در امور شخصی افراد در اسلام چگونه است؟

دسته بندی ها
  • اخلاق
  • تزکیه نفس
  • رذائل اخلاقی
  • سبک زندگی
  • فضائل اخلاقی
  • گزیده
برچسب ها
  • تجسس در اسلام، حریم خصوصی، اخلاق اسلامی، کنجکاوی، حریم شخصی
تجسس در کار دیگران

تجسس در کار دیگران

میزان و مرز تجسس در امور شخصی افراد در اسلام چگونه است؟

 

پاسخ

 این بحث در قالب فقه فردی یا خُرد و فقه نظام یا فقه کلان دو حکم متفاوت دارد؛ اجمالاً، آنکه تجسس در امور شخصی افراد در فقه فردی و خُرد حرام و در فقه نظام یا کلان به دلیل حفظ نظام جامعه و حفظ مصالح نظام ازجمله برقراری امنیت اجتماعی واجب است؛ دلایل حرمت تجسس در امور شخصی افراد در فقه فردی و خُرد به قرار زیر است

تجسس در امور شخصی

تجسس در امور شخصی افراد با قطع‌نظر از غرض و هدف آن، محکوم به حرمت است. در میان آیات و روایات، گزاره‌هایی که در آن‌ها از افراد خواسته‌شده است، بدون اجازه به خانۀ کسی وارد نشوند[1] و حتی اهل خانه برای ورود به اتاق پدر و مادر در ساعت‌های خاصی اجازه بگیرند[2] و گزاره‌هایی که در آن‌ها دفاع در برابر نقض حریم خصوصی افراد مشروع دانسته شده و خون مُتجاوز در صورت جراحت و تلف هَدَر اعلام گردیده است، بر حرمت نقض حریم خصوصی افراد دلالت دارند[3]

 

حکم نقض حریم خصوصی

امام خمینی (ره) نیز می‌فرماید:

« هیچ‌کس حق ندارد دنبال اسرار مردم باشد و تجسس از گناهان غیر نماید و اسراری که از غیر به او رسیده، ولو برای یک نفر، فاش کند.[4]

مقام معظم رهبری (دام‌ظله العالی) نیز می‌فرماید:

در روابط شخصی دخالت و تحقیق جایز نیست و نیز می‌فرمایند: تعقیب مسائل شخصی و خانوادگی جایز نیست و افشای مسائل کشف‌شده نیز حرام است.[5]

 

حکم حکومتی نقض حریم شخصی

اما از دیدگاه فقه نظام و کلان و فقه حکومتی می‌توانیم قائل به جواز تجسس شویم؛ برای کسب اخبار و کشف برخی حقایق پنهان، در جایی‌که مصلحت موجود در تجسّس و تفحّص از حریم خصوصی افراد، از مفسدۀ آن مهم‌تر باشد، قانون «لزوم تقدیم اهم بر مهم» جاری است. در تزاحم (تنگاتنگی) میان حرام‌بودن تجسّس و ورود به حریم خصوصی افراد و وجود مصلحت دیگر، معیار، «اهم» بودن دلیل است. پس آن‌که مهم‌تر است، پیش می‌افتد.

ادلۀ حرمت ورود به حریم خصوصی افراد، هنگام تزاحم با ادلۀ حفظ نظام اسلام و مراعات مصلحت عمومی جامعه، مهم محسوب می‌شوند و حکم مهم‌تر یا اهم، که حفظ نظام اسلامی و مصالح آن است، پیش می‌افتد؛ به‌عبارت‌دیگر، حفظ نظام و پاسداری از آن از اموری است که شارع مقدس راضی به ترک و اهمال در آن نیست؛ به‌همین‌دلیل، در تزاحم با هر دلیلِ حرمتی، ازجمله ادله حرمت ورود به حریم خصوصی، دلیل حرمت از فعلیت خارج‌شده و ارتکاب آن دیگر حرام نیست.

تجسس برای حفظ کشور در آیات قرآن و روایات

در میان آیات قرآن‌کریم، روایات دلایلی برای استثنای حکم حرمت تجسس برای دفع فساد و حفظ نظام اسلامی وجود دارد که در زیر به آن می‌پردازیم:

از آیات قرآن‌کریم استفاده می‌شود که تجسس نسبت به موارد مخل امنیت جامعۀ اسلامی، ریشه‌کن‌شدن فساد در حوزۀ امنیت اجتماعی از کشور را در پی دارد؛ خداوند متعال در قرآن‌کریم می‌فرماید: «… وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ… (بقره: 251)؛ و اگر خداوند برخی از مردم را به‌وسیلۀ برخی دیگر دفع نمی‌کرد، قطعاً زمین تباه می‌گردید.»

براساس آیۀ شریفه :

باید مؤمنانی باشند که به دفع فساد از زمین به پا خیزند و چه فسادی بالاتر از توطئه‌های مزدوران استکبار و استعمار که در پوشش‌های مختلف چون حفظ محیط زیست و گونه‌های جانوری در حال انقراض، خبرنگاری، آموزش خبرنگاران و… وارد کشور اسلامی ما می‌شوند و با نصب دوربین‌های پیشرفته و فوق‌پیشرفته از مرکز فوق حسّاس امنیتی- اطلاعاتی کشور برای بیگانگان گزارش اطلاعاتی ارسال می‌کنند؛ ازاین‌رو، سربازان گمنام امام زمان (علیه‌السلام) وظیفه دارند با ورود پنهان به منازل و اماکن خصوصی این مظاهر فساد و تباهی همۀ فعالیت‌های آنان را تحت نظر بگیرند و به هنگام، همۀ آنان را دستگیر کرده و تحویل مقامات امنیتی – قضایی دهند؛ چراکه این افراد مزدور بیگانه از بزرگ‌ترین مظاهر خیانت، فساد و تباهی روی زمین به‌شمار می‌آیند؛ زیرا براساس مبانی فقهی اسلام، این افرادِ خائن هیچ‌گونه حرمت و حریمی ندارند و موضوعاً از موارد حرمت جان و مال و ناموس مسلمان خارج می‌باشند؛

چنان‌که خداوند متعال در وصف خائنان و جواز سلطه بر آنان می‌فرماید:

وَ إِنْ یریدُوا خِیانَتَک فَقَدْ خانُوا اللَّهَ مِنْ قَبْلُ فَأَمْکنَ مِنْهُمْ وَ اللَّهُ عَلیمٌ حَکیمٌ (انفال: 71).

 و اگر بنا دارند به تو خیانت کنند (تازگی ندارد) قبلاً هم خدا را خیانت کرده بودند و او (تو را) برایشان مسلط کرد و خداوند دانای شایسته‌کار است.

براساس عبارت «فَأَمْکنَ مِنْهُمْ» در این آیۀ شریفه خداوند متعال رسول اکرم (صلی‌الله علیه و آله) را بر خائنان مسلط ساخته است و چه خیانتی بدتر از جاسوسی و مزدوری بیگانگان؛ ازسوی‌دیگر، چون واژۀ «تمکین» در آیۀ شریفه اطلاق دارد، شامل ورود پنهان به همۀ اماکن و منازل حضور سوژۀ اطلاعاتی خائن می‌شود و هرجا موضوع خیانت احراز شد، جواز تجسس، که یکی از مصادیق «تمکین و تسلط» است، نیز صدق می‌کند.

امیرمؤمنان علیه‌السلام می‌فرماید:

«مَنْ لَمْ یتَحَرَّزْ مِنَ الْمَکائِدِ قَبْلَ وُقُوعِها لَمْ ینْفَعْهُ الْأَسَفُ عِنْدَ هُجُومِها؛ آن‌کس که توطئه‌ها و حوادث را پیش‌بینی و پیشگیری نکند، تأسف به هنگام هجوم توطئه برای او کارآمد نیست.»[6] شناسایی مجرمان و جرم حتّی پس‌از وقوع آن بدون کمک تشکیلات اطّلاعاتی و تجسس برای شناسایی تبهکاران ممکن نیست؛ بنابراین، برای حفظ نظام و مصالح عالیۀ آن ضرورت دارد؛

منابع

[1]. یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُیوتاً غَیرَ بُیوتِکمْ حَتَّی تَسْتَأْنِسُوا وَ تُسَلِّمُوا عَلی أَهْلِها ذلِکمْ خَیرٌ لَکمْ لَعَلَّکمْ تَذَکرُونَ* فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فیها أَحَداً فَلا تَدْخُلُوها حَتَّی یؤْذَنَ لَکمْ وَ إِنْ قیلَ لَکمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا هُوَ أَزْکی لَکمْ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ عَلیمٌ (نور:27-28)؛ ای کسانی‌که ایمان آورده‌اید، در خانه‌هایی غیر از خانۀ خود وارد نشوید تا اجازه بگیرید و بر اهل آن خانه سلام کنید؛ این برای شما بهتر است؛ شاید متذکر شوید! و اگر کسی را در آن نیافتید، وارد نشوید تا به شما اجازه داده شود؛ و اگر گفته شد: «بازگردید!» بازگردید؛ این برای شما پاکیزه‌تر است و خداوند به آنچه انجام می‌دهید آگاه است!

[2]. یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا لِیسْتَأْذِنْکمُ الَّذینَ مَلَکتْ أَیمانُکمْ وَ الَّذینَ لَمْ یبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْکمْ ثَلاثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ وَ حینَ تَضَعُونَ ثِیابَکمْ مِنَ الظَّهیرَةِ وَ مِنْ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ ثَلاثُ عَوْراتٍ لَکمْ لَیسَ عَلَیکمْ وَ لا عَلَیهِمْ جُناحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَیکمْ بَعْضُکمْ عَلی بَعْضٍ کذلِک یبَینُ اللَّهُ لَکمُ الْآیاتِ وَ اللَّهُ عَلیمٌ حَکیمٌ * وَ إِذا بَلَغَ الْأَطْفالُ مِنْکمُ الْحُلُمَ فَلْیسْتَأْذِنُوا کمَا اسْتَأْذَنَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ کذلِک یبَینُ اللَّهُ لَکمْ آیاتِهِ وَ اللَّهُ عَلیمٌ حَکیمٌ (نور:58-59)؛

ای کسانی‌که ایمان آورده‌اید، بردگان شما و همچنین، کودکانتان که به حدّ بلوغ نرسیده‌اند، در سه وقت باید از شما اجازه بگیرند: پیش از نماز صبح و نیمروز هنگامی‌که لباس‌های (معمولی) خود را بیرون می‌آورید و بعد از نماز عشا؛ این سه وقت خصوصی برای شماست؛ امّا بعدازاین سه وقت، گناهی بر شما و بر آنان نیست (که بدون اذن وارد شوند) و بر گرد یکدیگر بگردید (و با صفا و صمیمیت به یکدیگر خدمت کنید). این‌گونه خداوند آیات را برای شما بیان می‌کند و خداوند دانا و حکیم است! و هنگامی‌که اطفال شما به سنّ بلوغ رسند باید اجازه بگیرند؛ همان‌گونه‌که، اشخاصی که پیش از آنان بودند اجازه می‌گرفتند؛ این‌چنین خداوند آیاتش را برای شما بیان می‌کند و خدا دانا و حکیم است!

[3]. امام باقر (علیه‌السلام) می‌فرمایند:  مَنِ اطَّلَعَ عَلَی مُؤْمِنٍ فِی مَنْزِلِهِ فَعَینَاهُ مُبَاحَةٌ لِلْمُؤْمِنِ فِی تِلْک الْحَال؛ کسی‌که بر وضعیت مؤمنی در منزلش آگاهی یابد؛ [نابینا کردن] دو چشمش در آن حال برای مؤمن [دیگر] مباح است (محمد حسن بن حرعاملی، کتاب القضاء،  ترجمۀ عبدالرضا اسکندری، تهران، دانش، ج 29، ص 66).

[4]. سیدروح الله موسوی الخمینی، صحیفۀ امام، تهران، مرکز تنظیم و نشر آثار سید روح‌الله خمینی، 1378، ج 17، ص 139.

[5]. نصرت‌الله شمس‌اللهی، فقه حفاظتی، تهران، دفتر سیاست‌گذاری و نظارت راهبردی حفاظت اطلاعات، 1391، ج 1، ص 86.

[6]. عبدالواحد محمد بن التمیمی الآمدی، غرر الحکم و درر الکلم، ترجمۀ محمد انصاری، قم، امام عصر، 1395، ص 701.

پیوندها

تارنمای انتشارات زمزم هدایت

سایت مرکز فضای مجازی حقیق

پیام رسان انتشارات زمزم هدایت

مرکز فضای مجازی حقیق در آپارات

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

سربازی

سربازی

26 مرداد, 1404

آیا گذراندن دورۀ سربازی اتلاف‌وقت و عمر نیست؟


مطالعه کامل
اخلاق و سیاست

اخلاق و سیاست

25 مرداد, 1404

آیا اخلاق با سیاست سازگار است؟


مطالعه کامل
چرایی حمله صهیونیستی- آمریکایی به ایران

چرایی حمله صهیونیستی- آمریکایی به ایران

22 مرداد, 1404

چرایی حمله صهیونیستی- آمریکایی به ایران؟


مطالعه کامل
ازدواج

ازدواج

19 مرداد, 1404

اهمیت ازدواج در اسلام به چه میزان است؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)