منتظر حضور گرم شما در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هستیم آدرس ما: مصلی تهران شبستان امام خمینی(ره)،راهروی 22، غرفه 404زمان: 17 الی 27 اردیبهشت ماه
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • فقه واحکام
  • سادات فرزندان پیامبرند یا امام علی؟

سادات فرزندان پیامبرند یا امام علی؟

دسته بندی ها
  • فقه واحکام
برچسب ها
  • امام علی
  • پیامبر
  • حضرت زهرا
  • سادات
  • فرزندان پیامبر
  • نسل
سادات

سادات نسل کیستند؟

پرسش

 نسل از طریق پدر منتقل می‌ شود نه از طریق مادر، بنابراین نسل سادات به حضرت علی (ع) می رسد نه حضرت پیامبر (ص)، با این حال چرا سادات خود را فرزندان پیامبر (ص) می دانند

پاسخ

 این سخن که نسل سادات فقط از طریق پدری منتقل می شود نه مادر، حرف درستی نیست، نسل انسان هم از طریق پدر منقل می شود و هم مادر، بنابراین سادات هم فرزندان حضرت علی (ع) هستند و هم فرزندان فاطمه زهرا (س) و چون فاطمه (س) فرزند پیامبر (ص) است، سادات نیز، فرزندان پیامبر (ص) محسوب می شوند. در ادامه چند دلیل برای این سخن خود نقل می کنیم:

دليل اوّل: استدلال امام کاظم (ع) به قرآن

روزی هارون نزد امام کاظم (ع) همین پرسش را مطرح کرد، امام در پاسخ به آیه زیر استناد کردند:

خداوند در قرآن مجيد مى‏فرمايد: … وَ نُوحاً هَدَيْنا مِنْ قَبْلُ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ داوُدَ وَ سُلَيْمانَ وَ أَيُّوبَ وَ يُوسُفَ وَ مُوسى‏ وَ هارُونَ وَ كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ* وَ زَكَرِيَّا وَ يَحْيى‏ وَ عِيسى‏ وَ إِلْياسَ كُلٌّ مِنَ الصَّالِحِينَ؛[1]

این آیات تصریح می کند که نسل حضرت عیسی (ع) از فرزندان حضرت نوح است و چون حضرت عیسی پدری نداشتند معلوم است که نسل ایشان از سمت مادر به حضرت نوح می رسد، پس نسل از طریق مادر نیز منتقل می شود.

فخر رازى از علماى اهل تسنّن در جلد چهارم تفسير كبير درباره همين آيه سخن گفته است. او نيز  نسل حسن و حسين عليه ما السلام را از طرف مادر، ذريه رسول‏اللَّه صلى الله عليه و آله مى‏داند.

دليل دوّم: آيه مباهله‏

در آيه شريفه آمده است: فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ‏؛ هركس درباره عيسى با تو در مقام مجادله برآيد، بعد از آن‏كه با وحى خدا به احوال او آگاهى يافتى، به آن‏ها بگو: بياييد بخوانيم پسرانمان و پسرانتان، زن‏هايمان و زن‏هايتان، و كسانى را كه به منزله نفس ما هستند، و خودتان را، آنگاه با هم مباهله نماييم تا دروغگويان و كافران را به لعن و عذاب خدا گرفتار سازيم.[2] به دليل آن‏كه در وقت مباهله به جز على‏بن ابى‏طالب، فاطمه، حسن و حسين عليهما السلام كس ديگرى به همراه پيغمبر نبوده است لذا در اين آيه مراد از «أَنْفُسَنا» اميرالمؤمنين على عليه السلام، مراد از «نِساءَنا» فاطمه زهرا عليها السلام و مراد از «أَبْناءَنا» حسن و حسين‏اند كه خداوند آنان را پسران پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ناميده است. حال كه به استناد آيه فوق، حسن و حسين فرزندان پيامبر خدا صلى الله عليه و آله مى‏باشند. پس معلوم مى‏شود كه جميع سادات بنى‏فاطمه مفتخر به اين افتخار بزرگ بوده و تماماً از ذرارى پيامبر عظيم‏الشأن اسلام مى‏باشند.

ابن ابى‏الحديد معتزلى در شرح نهج‏البلاغه و ابوبكر رازي در تفسير آيه مباهله، باتوجه به جمله‏ «أَبْناءَنا» به همين طريق استدلال مى‏كنند كه: همانطور كه خداوند در قرآن مجيد، عيسى مسيح را از طريق مادرش مريم از ذرية ابراهيم خوانده است، حسن و حسين عليهما السلام از طرف مادرشان فاطمه عليها السلام پسران پيامبر خدا صلى الله عليه و آله مى‏باشند.

دليل سوّم‏: روایت اهل سنت

محمدبن يوسف گنجى شافعى در «كتاب كفاية الطالب»، ابن‏حجر هيثمى مكى در كتاب «الصواعق المحرقه» از طبرانى از جابر بن عبداللَّه انصارى و خطيب خوارزمى در مناقب، حديث زير را از ابن‏عباس از پيامبر نقل مى‏كنند «خداوند عزوجل ذريه هر پيغمبري را در صلب او قرارداد و ذريه مرا در صلب على ‏ابن ابى‏طالب قرارداد.»[3]

دليل چهارم: روایت پیامبر (ص)

خطيب خوارزمى در مناقب و امام احمد حنبل در مسند و ميرسيدعلى همدانى شافعى در مودةالقربى از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله چنين نقل مى‏كنند «اين دو فرزندم‏ حسن و حسين، ريحانه ‏هاى من مى‏باشند و هر دوى آن‏ها امامند؛ خواه قائم به امر امامت باشند، خواه ساكت و نشسته.»[4]

دليل پنجم: روایت دیگری از پیامبر (ص)

ابن حجر مكى در صواعق و محمدبن يوسف گنجى شافعى در كفايةالطالب از خليفه دوم عمر بن الخطاب نقل مى‏كنند كه گفت: از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله شنيدم كه فرمود: «هر حسب و نسبى به جز حسب و نسب من در روز قيامت منقطع است. عصبه هر اولاد دخترى از جانب پدر است، مگر فرزندان فاطمه عليها السلام كه من پدر و عصبه‏[5] آن‏ها مى‏باشم.»[6][7]

 

[1]. انعام( 6): 84 و 85

[2]. آل عمران( 2): 61.

[3] . معجم الكبير، ج 3، ص 44؛ جامع الصغير، ج 1، ص 262؛ كنز العمال، ج 11، ص 600؛ شبهاى پيشاور، ص 105:« إنّ اللَّه عزّوجلّ جعل ذرية كلّ نبيّ في صلبه و جعل ذرّيتي في صلب عليّ ابن أبي‏طالب».

[4].كنز العمال، ج 12، ص 112؛ شبهاى پيشاور، ص 106:« ابناي هذان ريحانتان، قاما أو قعدا».

[5]. عُصبه: در اصل پسران و خويشاوندان مذكر از جانب پدر را گويند.

[6].كنز الفوايد، ص 167، السيدة فاطمة الزهراء، ص 61؛ افحام الأعداء والخصوم، ص 77؛ شبهاى پيشاور، ص 106:« إِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه و آله يَقُولُ كُلُّ حَسَبٍ وَ نَسَبٍ مُنْقَطِعٌ يوْمَ الْقِيَامَةِ مَا خَلَا حَسَبِي وَ نَسَبِي وَ كُلُّ بَنِي أُنْثَى عَصَبَتُهُمْ لِأَبِيهِمْ مَا خَلَا بَنِي فَاطِمَةَ فَإِنِّي أَنَا أَبُوهُمْ وَ أَنَا عَصَبَتُهُمْ».

[7]. صانعى، پاسخ به شبهات در شبهاى پيشاور – تهران، چاپ: اول، 1385 ش.

* منبع: برگرفته از کتاب شب‌های پیشاور

http://@javabgoo25

تعداد بازدید: 364
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

عربی خواندن نماز چه فلسفه‌ای دارد؟

عربی خواندن نماز چه فلسفه‌ای دارد؟

3 اردیبهشت, 1404

عربی خواندن نماز چه فلسفه‌ای دارد؟


مطالعه کامل
باقی ماندن بر جنابت در غیر ماه رمضان

باقی ماندن بر جنابت در غیر ماه رمضان

24 فروردین, 1404

باقی ماندن بر جنابت در غیر ماه رمضان


مطالعه کامل
احکام روزه

احکام روزه

4 اسفند, 1403

احکام روزه (۲)


مطالعه کامل
روزه ماه رمضان

روزه ماه رمضان

27 بهمن, 1403

احکام روزه


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)