منتظر حضور گرم شما در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هستیم آدرس ما: مصلی تهران شبستان امام خمینی(ره)،راهروی 22، غرفه 404زمان: 17 الی 27 اردیبهشت ماه
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • اخلاق اخلاق سیاسی
  • نظر شهید مطهری درباره دکتر شریعتی

نظر شهید مطهری درباره دکتر شریعتی

دسته بندی ها
  • اخلاق سیاسی
برچسب ها

دیدگاه شهید مطهری درباره دکتر شریعتی چه بود؟

 

به طور خلاصه می توان گفت شهید مظهری دکتر شریعتی را یک اسلام شناس نمی دانست، از نظر ایشان شریعتی یک شاعر مسلمان بود، یه ادیب و سخنران مسلمان نه یک اسلام شناس، برای همین اشکالات متعددی در اندیشه او وجود داشت. در ادامه به اختصار این موضوع را توضیح می دهیم

 

1. مرحوم مطهري درباره افكار و عملكرد دكتر شريعتي مي‌گويد: صرف‌نظر از افكار نادرست وي و غرور و اشتباهش،ضربه جبران ناپذيري به هماهنگي روحانيت و طبقات تحصيل‌كرده زد و آن‌ها را نسبت به روحانيت سخت بدبين نمود و احساسات جمعي را عليه روحانيون برانگيخت.
2. شهيد مطهري در نامة به مرحوم امام دربارة پاره‌اي از انديشه‌هاي شريعتي مي‌نويسد: ادعا كرده كه ايدئولوژي ما روي فرهنگ ما اثر گذاشته و فرهنگ ما روي ايدئولوژي ما، لهذا ايرانيت ما ايرانيت اسلامي شده است و اسلام ما اسلام ايراني شده است با اين بيان عملاً و ضمناً ـ نه صريحاً ـ فرهنگ واحد به نام فرهنگ اسلامي را انكار كرده است و صريحاً شخصيت‌هايي نظير بوعلي و ابوريحان و خواجه‌ نصيرالدين و ملاصدرا را وابسته به فرهنگ ايراني دانسته است يعني فرهنگ اينها ادامه فرهنگ ايراني است.[1]
3. استاد مطهري مي‌نويسد: در اوائل ارديبهشت سال 51 جزوه‌هاي 15 و 16 حسينيه را تحت عنوان اسلام‌شناسي خواندم و آنچه به نظرم مي‌رسد يادداشت مي‌كنم. اولاً به نظر من اين جزوه چيزي كه نيست اسلام‌شناسي است؛ حداكثر اين است كه بگوييم اسلام‌سرايي يا اسلام شاعر است يعني‌ اسلام، موضوع و سوژة يك نوع شعر و تخيل ولي به صورت نثر شده است و البته زيبا سروده شده است و بيشتر از سوسياليسم و كمونيسم و ماترياليسم تاريخي و اگزايستانسياليسم مايه گرفته است تا اسلام[2]

 

[1] . مجله پانزده خرداد، ش2، ص31.
[2] . مطهري، مرتضي، استاد مطهري و روشنفكران، تهران، انتشارات صدرا، 1372، ص35.

منبع ویراسته شده: سایت پاسخ،

محسن مروتی

تعداد بازدید: 189
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

آزادی بیان در اسلام و حکم ارتداد

آزادی بیان در اسلام و حکم ارتداد

11 اسفند, 1403

آیا احکام سخت اسلام با آزادی عقیده سازگار است؟


مطالعه کامل
اعتراض

اعتراض

10 دی, 1403

به مردم اجازه دهید مسالمت آمیز اعتراض کنند


مطالعه کامل
آمریکا

آمریکا

3 آذر, 1403

چرا می گویید آمریکا فاسد است و حق کدخدایی بر عالم را ندارد؟


مطالعه کامل
وحدت شیعه و سنی

وحدت شیعه و سنی

4 مهر, 1403

آیا وحدت بین شیعه و اهل سنت ممکن است؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)