نگاه به نامحرم در روایات
فاطمه عرب شیبانی
کسی که دیده اش را از نگاه حرام فرو بندد، دلش راحت می شود.[7] امام علی(ع)
چه بسا نگاهی کوتاه که حسرتی طولانی برای انسان به بار آورده است.[8]
امام صادق(ع)
خداوند چیزی را بر تو حرام نکرده است، مگر اینکه از آن بی نیاز باشی.
هیچکس مانند کسی که چشمش را از نگاه حرام حفظ کرده، محفوظ نمی ماند. همانا چشم کسی از حرام های الهی پوشیده نمی شود، مگر اینکه بر اثر آن، قلبش قادر به مشاهده جلال و عظمت الهی می شود.[9] امام صادق(ع)
چشم، پیک دل است. (تأثیر نگاه در قلب).[10] امام علی(ع)
از نگاه های زیادی بپرهیزید؛ زیرا تخم هوس می پراکند و غفلت می زاید.[11]
رسول اکرم(ص)
چشم ها مراتع شیطانند.[12] امام علی(ع)
کوری چشم، بهتر از بسیاری نگاه هاست.[13] امام علی(ع)
کسی که مهار چشم خود را رها کند، زندگی اش را به زحمت اندازد و کسی که پیاپی نگاه کند، حسرت های طولانی خواهد داشت.[14] امام علی(ع)
برای هر عضوی از آدمی بهره ای از زناست و زنای چشم، نگاه حرام است.[15]
رسول اکرم(ص)
چشمان خود را فرو بندید تا شگفتی ها ببینید.[16] رسول اکرم(ص)
نگاه به نامحرم مانند بومرنگ است، عاقبت به خودت اصابت می کند.
[1]. محمدحسین فلاحزاده، آموزش فقه، نشر الهادی، 1379، چ 11، صص 361 و 362.
[2]. جواد محدثی، گامی در مسیر خودسازی و عرفان برای جوانان، قم، بوستان کتاب، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، صص 125ـ127.
[3]. چشم دل، ص 48.
[4]. همان، ص 49.
[5]. بحار الانوار، ج 104، ص 38.
[6]. توضیح المسائل مراجع، دفتر انتشارات اسلامی، ج 2، ص 415.
[7] . غرر الحکم و دررالکلم، ح 9122.
[8] . کافی، ج 5، ص 559.
[9] . سفینة البحار، ج 2، ص 596.
[10] . غررالحکم و دررالکلم، ح 368.
[11] . بحار الانوار، ج 72، ص 199، ح 29.
[12] . غررالحکم و دررالکلم، ح 95.
[13] . تحف العقول، 95.
[14] . بحارالانوار، ج 104، ص 38، ح 33.
[15] . جامع الاخبار، ص 408، ح 1129.
[16] . بحارالانوار، ج 104، ص 41، ح52.