چگونه ولایت فقیه ادامۀ ولایت ائمۀ اطهار (ع) است؟
پاسخ:
برای فقیه عادل همۀ اختیاراتی که رسول خدا و ائمۀ هُدی در امر حکومت و سیاست داشتند وجود دارد و تفاوتی میانشان وجود ندارد. زیرا والی و حاکم هرکه باشد، مجری احکام شریعت و اقامهکنندۀ حدود الهی و اخذکنندۀ مالیات و دیگر امور مالی و متصرّف در آنها در مسیر مصالح مسلمانان است.
امام خمینی دراینزمینه میفرماید:
وقتی میگوییم ولایتی را که رسول اکرم و ائمه علیهم السلاک داشتند، پساز غیبت، «فقیه عادل» دارد، برای هیچکس این توهّم نباید پیدا شود که مقام فقها همان مقام ائمه و رسول اکرم است. زیرا اینجا صحبت از مقام نیست، بلکه صحبت از وظیفه است. «ولایت» یعنی حکومت و ادارۀ کشور و اجرای قوانین شرع مقدس، یک وظیفۀ سنگین و مهم است. نه اینکه برای کسی شأن و مقام غیرعادی بهوجود بیاورد و او را از حد انسان عادی بالاتر ببرد. بهعبارتدیگر، «ولایت» موردبحث؛ یعنی حکومت و اجرا و اداره، برخلاف تصوّری که خیلی از افراد دارند، امتیاز نیست، بلکه وظیفهای خطیر است. «ولایتفقیه» از امور اعتباری عقلایی است.[1]
مراد امام خمینی این است که ولایتفقیه تداوم امامت و ولایت ائمه در عصر غیبت است و به بیان روشنتر ولایتفقیه، از لوازم ولایتمداری ائمه در عصر غیبت امام معصوم است.
[1]. سید روحالله موسوی خمینی، ولایتفقیه: حکومت اسلامی، تهران، مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1387، ص 51- 52.
برگرفته از کتاب پرسمان معرفتی 2، قم، زمزم هدایت، 1402، ص 175-174.
ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی (ره)
معرفی کتاب «ولایت ققیه در امتداد امامت»