ياد مردگان در متون اسلامي
چرا در متون اسلامي نسبت به ياد مردگان تاكيد فراواني شده است؟
پاسخ: با توجه به اثرات فراوان ياد اموات براي زندگان و مردگان روايات اسلامي براي ياد اموات اهميت زيادي قائل شدهاند و وظائفي را براي ما در قبال اموات رقم زدهاند كه اينجا به بعضي از وظائف و اهميت آن اشاره ميشود:
اهميت ياد مردگان: ياد مرگ و مردگان از آنجا كه هم براي زندگان آثار تربيتي فراوان دارد و هم براي مردگان فوايد فراواني؛ در فرهنگ اسلامي نسبت به آن سفارش زيادي شده است. از امام صادق عليه السلام نقل شده است: ياد مرگ شهوات نفس را ميميراند و غفلت را از بين ميبرد و دل را به وعدههاي خداوند قوت ميبخشد و طبع او را رقيق و پرچمهاي هوا را ميشكند و آتش حرص را خاموش ميكند و دنيا را در نظر انسان تحقير ميكند و همين معناي آنچه پيامبر صلي اللّه عليه و آله و سلم فرمود ميباشد كه: يك ساعت فكر كردن بهتر از يك سال عبادت كردن است. مصباح الشريعة ص 57 باب 83 . در سخن ديگري امام صادق عليه السلام از قول پيامبر(ص) فرمود: « من اكثر ذكر الموت أحبه اللّه» . وسائل ج 2 ص 434 باب 23 من الاحتضار ج 2. ، در حديث ديگري است كه پيامبر صلي اللّه عليه و آله فرمود: «أتدرون من أكيسكم؟ قالوا: لا يا رسول اللّه، قال: اكثركم للموت ذاكراً و أحسنكم استعداداً له، …» ارشاد القلوب ص 58 باب 12. پيامبر پرسيد ميدانيد زيركترين شما كيست؟ گفتند: «خير يا رسول اللّه»، فرمود: «آنكه بيشتر از همه به ياد مرگ باشد و بيشتر از ديگران براي آن آمادگي داشته باشد.» از طرفي به ياد اموات بودن و زيارت آنها برايشان مفيد است تا جايي كه خداوند به پيامبر ميفرمايد: «وَلاَ تُصَلِّ عَلَي أَحَدٍ مِنْهُم مَاتَ أَبَداً وَلاَتَقُمْ عَلَي قَبْرِهِ إِنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللّهِ وَرَسُولِهِ وَمَاتُوا وَهُمْ فَاسِقُونَ» (توبه: 84 ) هرگز بر يكي از آنان نماز مگزار و بر سر قبر او نايست زيرا آنها به خدا و رسولش كافر شدند و در حال فسق و گناهكاري مردند.
در حديثي از امام رضا عليه السلام نقل شده است: « ما من عبد [مومن] زار قبر مومن فقرأ عنده «انّا أنزلناه فيليلة القدر» سبع مرات الا يغفر اللّه له و لصاحب القبر» الفقيه ج 1 ص 181 حديث 54 . هيچ بنده مومني نيست كه به زيارت قبر مومني رفته و سوره قدر را هفت بار نزدش بخواند، مگر اين كه خداوند او و صاحب قبر را ميآمرزد.
اهميت ياد اموات تا حدي است كه فرمودهاند: «انساني كه در حال حيات پدر و مادر نسبت به آنها نيكوكار بوده است ولي بعد از مرگ به ياد آنها نيست، عاق والدين محسوب ميشود و بر عكس كسي كه در حال حيات پدر و مادر عاق بوده است، بعد از مرگشان زياد به ياد آنها است و برايشان طلب آمرزش ميكند، از عقوق بيرون آمده و جزء نيكان نوشته ميشود.»
قال الباقر عليه السلام «انّ الرجل يكون بارّاً بوالديه و هما حيان، فاذا لم يستغفر لهما كتب عاقاً لهما و انّ الرجل ليكون عاقاً لهما في حياتهما، فاذا ماتا اكثر الاستغفار لهما فكتب بارّاً» بحار ج 82 ص 65 حديث 9. و امام صادق عليه السلام فرمود: «انّ الميت ليفرح بالترحم عليه و الاستغفار له، كما يفرح الحي بالهدية تهدي اليه» بحار ج 82 ص 62 حديث 1. مرده به سبب طلب رحمت و آمرزش براي او توسط زندهها شاد ميشود؛ آنچنان كه شخص زنده به سبب هديهاي كه به او اهداء ميشود، شاد ميشود.
امير المومنين عليه السلام فرمود: « زوروا موتاكم فانّهم يفرحون بزيارتكم و ليطلب احدكم حاجته عند قبر ابيه و عند قبر امّه بما يدعوا لهما» فروع كافي ج 3 ص 230 و وسائل ج 3 ص 223 باب 54 من الدفن حديث 5 . به ديدار مردگان خود برويد، زيرا آنها از زيارت شما شادمان ميشوند و هر يك از شما بايد نزد قبر پدر و نزد قبر مادرش ضمن دعا براي آنها حاجت خود را طلب كند.
ملاحظه ميشود كه ياد اموات براي مرده و زنده مفيد است. ميت از ديدار برادر مؤمنش شاد ميشود. با او انس ميگيرد و مادامي كه نزد قبرش هست با او مانوس است و هنگامي كه برميخيزد كه از نزدش برود، وحشت و دلتنگي او را فرا ميگيرد. اسحق بن عمار از امام كاظم عليه السلام پرسيد: «آيا مومن ميداند چه كسي به ديدارش آمده است؟» فرمود: « نعم و لا يزال مستأنساً به مازال عنده، فاذا قام و انصرف من قبره دخله من انصرافه عن قبره وحشة.» كامل الزيارات ص 321 حديث 8 . زيارت اهل قبور و ياد آنان از چند جهت براي زندگان مفيد است و از چند جهت براي اموات. اما براي زندهها يك جهت ثواب عظيم و غفران الهي است و جهت دوّم برآمدن حوائج و سعادتمند شدن و جهت سوم پند گرفتن و آثار تربيتي فراواني كه بر اين كار بار است.
رسول گرامي اسلام صلي اللّه عليه و آله و سلم در اين باره فرمود: « زوروا موتاكم فسلموا عليهم فانّ لكم فيه عبرة» محجة البيضاء ج 8 ص 289 و بحار ج 82 ص 64 حديث 8 . به زيارت مردگان خود برويد و بر آنها سلام كنيد كه در اين ديدار براي شما پند و عبرتي وجود دارد. امّا براي مردگان، يك جهت استخلاص از عذاب و رهايي از گرفتاري به خاطر جبران كمبودهاي اعمال آنان توسط زندگان است و جهت ديگر ثوابهاي زيادياست كه به سبب اعمال زندگان به آنها ميرسد و جهت سوم انس و الفتياست كه به سبب زيارت زندگان برايشان حاصل ميشود.