منتظر حضور گرم شما در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هستیم آدرس ما: مصلی تهران شبستان امام خمینی(ره)،راهروی 22، غرفه 404زمان: 17 الی 27 اردیبهشت ماه
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • تاریخ تاریخ انبیاء
  • پیامبران، فقط در خاورمیانه

پیامبران، فقط در خاورمیانه

دسته بندی ها
  • تاریخ انبیاء
برچسب ها
  • خاورمیانه، پیامبر، اولوالعزم، منطقه، ارسال، بعثت، امت، عیسی، نام پیامبران، قرآن،

با توجه به این‌که نام پیامبرانی که در قرآن آمده در منطقه خاورمیانه مبعوث شده‌اند و نام هیچ پیامبری که در دیگر نقاط جهان مثل چین، آمریکا، اروپا، آفریقا و… باشد در قرآن نیامده، این شبهه در انسان ایجاد می‌شود که اگر بشر نیاز به دین داشته و ادیان حقیقت هستند، چرا در دیگر نقاط جهان پیامبر مبعوث نشده، و اگر شده چرا نام آنان برای ما معلوم نیست؟

پاسخ:

اوّلا، ظهور پیامبران؛ اختصاص به منطقه خاصی ندارد و آیات قرآن، دلالت دارد که هر قوم و امتی پیامبری داشته‌اند. « وَ إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلاَّ خَلا فيها نَذير(فاطر: 24)؛ و هر امّتى در گذشته انذاركننده‏اى داشته است!» و نیز: « وَ لَقَدْ بَعَثْنا في‏ كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت‏(نحل: 36)؛ ما در هر امتى رسولى برانگيختيم كه: «خداى يكتا را بپرستيد؛ و از طاغوت اجتناب كنيد!» و نیز می‌فرماید: «وَ ما کُنّا مُعَذِّبینَ حَتّی نَبْعَثَ رَسُولاً(اسراء: 15)؛ و ما هرگز (قومى را) مجازات نخواهيم كرد، مگر آنكه پيامبرى مبعوث كرده باشيم (تا وظايفشان را بيان كند.)».

ثانیا، پیامبران اولوالعزم که پنج تن می‌باشند، رسالتشان جهانی بود و اختصاص به منطقه خاصی نداشتند، چنان که پیامبر اسلام به دیگر نقاط، نامه‌هایی نوشت و آنها را به دین اسلام دعوت نمود، و حضرت عیسی برای تبلیغ هم خودش مسافرت می‌نمود و هم حواریون را به اطراف و اکناف می‌فرستاد. علامه طباطبایی در تأیید این مطلب می‌فرماید: « اينها اقوامى كه اهل زبان خود نبوده‏اند را نيز دعوت مى‏كردند، مثلا ابراهيم خليل با اينكه خود،” سريانى” زبان بود عرب حجاز را به عمل حج دعوت نمود، و موسى با اينكه” عبرى” بود، فرعون و قوم او را كه” قبطى” بودند به ايمان به خدا دعوت فرمود، و پيغمبر بزرگوار اسلام هم يهود عبرى زبان و نصاراى رومى زبان و غير ايشان را دعوت فرمود، و هر كه از ايشان كه ايمان مى‏آورد ايمانش را مى‏پذيرفت، همچنين دعوت نوح، كه از قرآن كريم، عموميت دعوت او استفاده مى‏شود، و همچنين ديگران‏».[1]

ثالثا، آوردن نام برخی از پیامبران در قرآن کریم به این معنا نیست که تعداد پیامبران همین تعداد است؛ زیرا خود قرآن کریم تصریح دارد که پیامبران بسیاری بودند، ولی نامی از آن را نیاوردیم: «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلاً مِنْ قَبْلِكَ مِنْهُمْ مَنْ قَصَصْنا عَلَيْكَ وَ مِنْهُمْ مَنْ لَمْ نَقْصُصْ عَلَيْك‏(غافر: 78)؛ ما پيش از تو رسولانى فرستاديم؛ سرگذشت گروهى از آنان را براى تو بازگفته، و گروهى را براى تو بازگو نكرده‏ايم‏». علاوه بر این در برخی روایات داریم که تعداد پیامبران به 124 هزار نفر می‌رسد، اگر قرار باشد نام تمام آنان در قرآن بیاید خودش یک کتاب مستقل و قطوری می‌شد و لذا به برخی از آنان که در منطقه خاورمیانه مبعوث شدند بسنده شد.

رابعا، ظهور بسیاری از پیامبران مشهور در منطقه خاورمیانه شاید به این دلیل باشد که به روایت تاریخ نگاران تمدن‌های مختلف بشریت بیشتر در این منطقه ظهور کردند؛ زیرا هدف اصلی پیامبران جهت‌دهی تمدن بشری است تا جلوی ظلم و ستم مستکبران را گرفته و بستر سعادت همگان را فراهم آورند و این به خاطر ارتباط تمدن‌های بشری با دیگر نقاط جهان امکان‌پذیرتر است. علاوه بر این شاید در مناطق دیگر جهان در دوران‌های گذشته یا بشر زیست نمی‌کردند مثل آمریکا که در قرن‌های اخیر کشف شده و یا اگر زندگی می‌کردند، ارتباطی با مردمان این مناطق نداشتند و لذا خبر بعثت پیامبران آن مناطق به این مردمان نرسیده و یا اصلا نیاز به ذکر آنان نبوده و لذا قرآن کریم هم نام آنان را مطرح نکرده است.

بنابر این ذکر نشدن نام همه پیامبران الهی در قرآن کریم و تاریخ اگر چه سبب برخی ابهام‌ها می‌شود، ولی به این معنا نیست که مردمان دیگر مناطق جهان نیاز به دین نداشتند و پیامبری برای آنان مبعوث نشد، بلکه قرآن و روایات عکس این ادعا را اثبات می‌کند.

[1] . محمدحسين طباطبايى، ‏ترجمه تفسير الميزان‏، مترجم: محمد باقر موسوى، قم،  دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسين حوزه علميه قم، ج 12، ص 19.

تعداد بازدید: 209
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

آیا پیامبران تفاوت درجه دارند؟

آیا پیامبران تفاوت درجه دارند؟

2 اردیبهشت, 1404

آیا پیامبران تفاوت درجه دارند؟


مطالعه کامل
معنای برتری بنی‌اسرائیل در قرآن

معنای برتری بنی‌اسرائیل در قرآن

22 اسفند, 1403

برتری بنی‌اسرائیل که در قرآن آمده به چه معناست؟


مطالعه کامل
عصمت حضرت موسی (ع) و قتل یک نفر قبطی

عصمت حضرت موسی (ع) و قتل یک نفر قبطی

20 اسفند, 1403

عصمت حضرت موسی (علیه السلام) و قتل یک نفر قبطی


مطالعه کامل
استغفار پیامبر

استغفار پیامبر

1 اسفند, 1403

چرا پیامبر استفغار می‌کردند؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)