امام خمینی«ره» زنده است تا امید زنده است و تا حرکت و نشاط هست و تا جهاد و مبارزه هست.
امام خمینی «ره»شبنم پاکی بود که پاکی‌اش همیشه به یاد گلبرگ‌ها خواهد ماند. سالروز عروج ملکوتی امام خمینی (ره) تسلیت و تعزیت باد.
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • تاریخ تاریخ عمومی
  • چگونگی خلقت آدم

چگونگی خلقت آدم

دسته بندی ها
  • تاریخ عمومی
برچسب ها

در جایی‌ از آیات‌ خواندم‌ «خدایی‌ که‌ تو را از خاک‌ و سپس‌ از نطفه‌ آفرید» و در جای‌ دیگری‌ آمده‌ است‌: «خدایی‌ که‌ تو را ازنطفه‌ و سپس‌ از خاک‌ آفرید». لطفاً در مورد شکل‌ گرفتن‌ انسان‌ به‌ طور صحیح‌ برای‌ ما توضیح‌ دهید؟

آیاتی‌ که‌ مبدأ پیدایش‌ انسان‌ را آب‌ می‌دانند، با عبارت‌هایی‌ مانند: آب‌ (فرقان‌، ۵۴)، آب‌ جهنده‌ (ماءدافق‌؛ طارق‌، ۶)بیان‌ شده‌ است‌. «ماء» در اصطلاح‌ قرآن‌، منحصر به‌ ماده‌ ویژه‌ای‌ که‌ از ترکیب‌ اکسیژن‌ و ئیدروژن‌ به‌ دست‌ می‌آید نیست‌؛ بلکه‌ اصطلاحی‌ است‌با گسترة‌ وسیع‌ که‌ شامل‌ نطفه‌ هم‌ می‌شود و تقریباً «ماء» در این‌ موارد به‌ معنای‌ مایع‌ است‌ و می‌توانیم‌ بگوییم‌: منظور از «ماء»،آب‌ شناخته‌ شده‌ و معروف‌ است‌ و اگر در برخی‌ آیات‌ گفته‌ شده‌ که‌ انسان‌ از آب‌ آفریده‌ شده‌، با توجه‌ به‌ آیة‌: «وَجَعَلْنَا مِن‌َ الْمَآءِ کُل‌َّشَی‌ْءٍ حَی‌ٍّ» (انبیاء، ۳۰) بوده‌ است‌ که‌ انسان‌ موجودی‌ زنده‌ است‌ و آب‌ در حیات‌ یافتن‌ او سهم‌ عمده‌ای‌ دارد. امّا آیاتی‌ که‌ مبدأ پیدایش‌ انسان‌ را خاک‌ می‌دانند، با عبارات‌: خاک‌، گل‌، گل‌ بدبو و تیره‌ رنگ‌، چکیده‌ گل‌، گل‌ چسبنده‌ و گل‌خشکیده‌ آمده‌ است‌ که‌ این‌ تعبیرات‌ هم‌ قابل‌ جمع‌ است‌؛ چون‌ ماده‌ واقعی‌ در انسان‌، یک‌ چیز است‌ که‌ همان‌ خاک‌ می‌باشد وخاک‌ با افزودن‌ آب‌، «گل‌» می‌شود؛ وقتی‌ آبش‌ کم‌ شود و خشک‌ گردد، «صلصال‌» می‌گردد و… امّا جمع‌ بین‌ آیاتی‌ که‌ پیدایش‌ انسان‌ را از آب‌ می‌دانند و بین‌ آن‌ها که‌ آفرینش‌ انسان‌ را به‌ «تراب‌» نسبت‌ می‌دهند، این‌ است‌ که‌:اصولاً اصل‌ نطفه‌ که‌ قرآن‌ از آن‌ به‌ ماء تعبیر می‌کند، از مواد غذایی‌ای‌ که‌ از خاک‌ می‌روید، به‌ وجود می‌آید. این‌ آیات‌ حصر را نمی‌فهماند؛ یعنی‌ وقتی‌ می‌فرماید: «شما را از خاک‌ خلق‌ کرد» اگر بدین‌ معنا بود که‌ تنها و تنها از خاک‌ آفریده‌شده‌اید و یا در جایی‌ که‌ می‌گوید: «شما را از آب‌ خلق‌ کرد»، یعنی‌ تنها از آب‌ آفریده‌ شده‌اید؛ اختلاف‌ باقی‌ بود؛ ولی‌ می‌دانیم‌ که‌برای‌ معرفی‌ منشأ پیدایش‌ یک‌ موجود، گاهی‌ مجموع‌ عناصر تشکیل‌ دهنده‌ آن‌ موجود را ذکر می‌کنند و گاهی‌ به‌ اقتضای‌بلاغت‌، برخی‌ از آن‌ها را یادآور می‌شوند و این‌ در عرف‌، معمول‌ است‌؛ بنابراین‌ جمع‌ بین‌ این‌ دو دسته‌ از آیات‌، چنین‌ است‌که‌ در گروهی‌ از آیات‌ به‌ برخی‌ عناصر تکیه‌ شده‌ که‌ «تراب‌» یا «ماء» باشد و در برخی‌ دیگر به‌ مجموع‌ آن‌ دو که‌ «طین‌» باشد،اشاره‌ شده‌ است‌. وجه‌ جمع‌ دیگر، این‌ است‌ که‌ این‌ آیات‌، اشاره‌ به‌ مراحل‌ پیدایش‌ انسان‌ دارد؛ انسان‌ِ نخستین‌، تنها از خاک‌ یا گل‌ خلق‌ شده‌،ولی‌ انسان‌های‌ مراحل‌ بعدی‌ از نطفه‌ آفریده‌ شده‌اند که‌ با سایر انسان‌ها به‌ لحاظ‌ مبدأ بعید، می‌توان‌ گفت‌: از تراب‌ آفریده‌شده‌اند.

تعداد بازدید: 160
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

آیا پیامبران تفاوت درجه دارند؟

آیا پیامبران تفاوت درجه دارند؟

2 اردیبهشت, 1404

آیا پیامبران تفاوت درجه دارند؟


مطالعه کامل
غرب با اسلام و جمهوری اسلامی مشکلی دارد

غرب با اسلام و جمهوری اسلامی مشکلی دارد

21 فروردین, 1404

آیا دنیای غرب با اسلام و جمهوری اسلامی مشکلی دارد؟


مطالعه کامل
رابطه با آمریکا

رابطه با آمریکا

17 فروردین, 1404

چرا با امريکا رابطه برقرار نمی‌کنیم تا پیشرفت کنیم؟


مطالعه کامل
آیا احترام به عقاید اهل سنت لازم است

آیا احترام به عقاید اهل سنت لازم است

16 اسفند, 1403

آیا احترام به عقاید اهل سنت لازم است؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)