امام خمینی«ره» زنده است تا امید زنده است و تا حرکت و نشاط هست و تا جهاد و مبارزه هست.
امام خمینی «ره»شبنم پاکی بود که پاکی‌اش همیشه به یاد گلبرگ‌ها خواهد ماند. سالروز عروج ملکوتی امام خمینی (ره) تسلیت و تعزیت باد.
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • دسته‌بندی نشده
  • دین اجباری بر خلاف قرآن نیست؟

دین اجباری بر خلاف قرآن نیست؟

دسته بندی ها
  • دسته‌بندی نشده
برچسب ها
  • دین، اجبار
  • دین، اجبار،
باوجود آیۀ لا اکراه فی الدین، چه الزامی به پذیرش دین اسلام است؟

پاسخ: خداوند در قرآن می‌فرماید: «لا اکراه فی الدین قد تبیّن الرشد من الغی (بقره: 256)؛ در دین هیچ اجباری نیست و راه از بیراهه به‌خوبی آشکارشده است».

  • این آیه نه‌تنها بیان می‌کند که نباید در دین اجبار باشد، بلکه بالاتر از آن می‌گوید اجبار در دین شدنی نیست. این بیان بسیار دقیق است؛ زیرا اصولاً دین و اعتقاد به‌عنوان یک امر درونی و قلبی، قابلیت اجبارکردن یا اجباری‌شدن را ندارد؛ نه اینکه می‌شد در دین اجبار باشد، اما خدا آن را برداشته است؛
  • دین و اعتقاد مربوط به قلب و درون انسان است. حوزۀ قلب و دل انسان اصلاً اجباربردار نیست. در دین اکراهی نیست؛ یعنی انسان به کمک عقل و خرد می‌تواند آیین حق را برگزیند و در این انتخاب کاملاً آزاد است، اما نکتۀ مهم در اینجا چنین است که اصل پذیرش دین آزاد است، اما اگر کسی دین را آگاهانه و آزادانه پذیرفت، آزادی در احکام درون دین معنا ندارد؛ یعنی بگوییم مسلمان هستیم و اسلام را اختیار کردیم، اما آزادیم؛ مثلاً، نماز بخوانیم یا نخوانیم.
  • بدیهی است زمانی که اسلام را اختیار کردیم، التزام و تعهد خود را به احکام آن و فرامین خداوند نیز اعلام کردیم؛ بااین‌حال، نمی‌توانیم بگوییم دربرابر احکام آن آزادیم که انجام بدهیم یا ندهیم؛
  •  مثال: شما اختیار دارید که کدام دانشگاه را انتخاب کنید اما پس از این که دانشگاه را انتخاب کردید باید به قوانین آن دانشگاه پایبند باشید و الا اگر هر کسی بیاید بگوید من طبق قانون خودم عمل میکنم نه قانون دانشگاه، بعد از مدت کوتاهی همه دانشجویان ضرر می کنند و دانشگاه از هم می پاشد.
  • اگر تعدادی از مسلمانان بگویند ما طبق قانون خودمان عمل می کنیم نه احکام اسلام و مدیر جامعه اسلامی هم به آن ها اجازه دهد بعد از مدتی دیگر جامعه اسلامی و حتی دین اسلام وجود نخواهد داشت و سایر مسلمانان می گویند جناب مدیر این چه مدیریتی بود که شما داشتی؟ چرا دین را نابود کردی؟ شما مسئولیت داشتی دین اسلام را حفظ کنی، چرا کوتاهی کردی؟

نتیجه: در دین اکراهی نیست؛ یعنی انسان به کمک عقل و خرد می‌تواند آیین حق را برگزیند و در این انتخاب کاملاً آزاد است، اما اگر کسی دین را آگاهانه و آزادانه پذیرفت، آزادی در احکام درون دین معنا ندارد.

ر. ک. نظر آیت الله مصباح یزدی درباره آیه لااکراه فی الدین

تعداد بازدید: 214
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

مدح تملق و چاپلوسی

مدح تملق و چاپلوسی

13 آذر, 1403

مدح و ستایش و چاپلوسی


مطالعه کامل
زندگی موفق

زندگی موفق

2 آبان, 1403

راه موفقیت در زندگی


مطالعه کامل
سخنان پیامبر(ص)

سخنان پیامبر(ص)

16 مهر, 1403

آیا سخنان پیامبر 14 قرن قبل مناسب امروز ماست؟


مطالعه کامل
حقوق والدین

حقوق والدین

10 مهر, 1403

حقوق پدر و مادر بر فرزندان چیست؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)