امام خمینی«ره» زنده است تا امید زنده است و تا حرکت و نشاط هست و تا جهاد و مبارزه هست.
امام خمینی «ره»شبنم پاکی بود که پاکی‌اش همیشه به یاد گلبرگ‌ها خواهد ماند. سالروز عروج ملکوتی امام خمینی (ره) تسلیت و تعزیت باد.
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • اعتقادات و کلام

دسته بندی ها
  • اعتقادات و کلام
  • گزیده
برچسب ها
  • شریعت، دین، آسان، عذاب

سخت‌گیری و عذاب در شریعت آسان

شبهه: ممکن نیست خداى مهربان زنى را به خاطر آشکار بودن چند تار مو به جهنم ببرد؛ این سختگیری‌ها مغایر با شریعت آسان اسلام است.

پاسخ: اولاً، در مهربانی خداوند تبارک و تعالی هیچ شکی نیست. خدای مهربان هرگز راضی به شقاوت و بدبختی و جهنم رفتن انسان‌ها نیست؛ بلکه انسان با سوءاختیار خویش به بیراهه می‌رود و جهنمِ خود را می‌سازد و با اعمالش آتش آن را شعله‌ور می‌کند. بنابراین بهشت و جهنم ثمرۀ اعمال و رفتار و خلقیات خود انسان است؛

ثانیاً، آسان بودن و به تعبیر روایات «سهله و سمحه»[1] بودنِ شریعت را نباید با اباحی‌گری و لاابالی‌گری اشتباه گرفت. بر اساس آیۀ «یُرِیدُ اللَّهُ بِکمُ الْیُسْرَ وَ لَا یُرِیدُ بِکمُ الْعُسْرَ(بقره: 185)؛ خداوند، راحتى شما را مى‏خواهد، نه زحمت شما را»، خداوند متعال دین و احکام دینی را آسان قرار داده است و انسان به‌‌آسانی می‌تواند به آن عمل کند. شریعت اسلام سفت و سخت نیست؛ بلکه به‌‌آسانی امکان عمل و اجرا دارد؛ برای نمونه خداوند متعال می‌فرماید: روزه بگیر؛ اگر واقعاً نمی‌توانی یا در مسافرت هستی، در وقت دیگری که توانایی یافتی، روزه بگیر؛ یا در نماز می‌فرماید: وضو بگیر؛ اگر نمی‌توانی، تیمم کن و همین‌طور انجام بقیۀ احکام را آسان قرار داده است. بنابراین آسان بودن به معنای بی‌تفاوتی یا لاابالی‌گری و یا ترک دستورهای اسلام نیست؛ بلکه به معنای راحتی در اجراست؛

ثالثاً، این استدلالی که در شبهه مطرح شده، برای همۀ گناهان و اموری که نافرمانی خداوند متعال است، می‌تواند به ‌کار برده شود؛ مثلاً کسی که اهل غیبت است، بگوید: خدای مهربان که به خاطر چهار تا غیبت کسی را عذاب نمی‌کند یا کسی که اهل دروغ است، بگوید: خدای مهربان که برای چند دروغ کوچک کسی را به جهنم نمی‌برد؛ همین‌طور برای همۀ گناهان کوچک و بزرگ می‌توان این حرف را زد. آیا این امر استهزا و مسخره کردن دین و دستورهای دینی نیست؟!

رابعاً، انسان نباید هیچ گناهی را کوچک شمارد؛ بلکه باید به خدایی که در مقابل او گناه می‌کند، نگاه کند؛ نه به کوچکی و بزرگی گناه و لذا در روایات کوچک شمردن گناه خود بزرگ‌ترین گناه شمرده شده است. امیرالمؤمنین علی† می‌فرماید: «أَشَدُّ الذُّنُوبِ عِنْدَ اللَّهِ ذَنْبٌ صَغُرَ عِنْدَ صَاحِبِهِ؛[2] بزرگ‌ترین گناه، گناهی است که صاحبش آن را کوچک بشمارد.» افزون بر اینکه همین گناهی که کوچک شمرده می‌شود، ممکن است آسیب‌های اجتماعی فراوانی داشته و جامعه‌ای را دچار مشکل کند که باید به این پیامدها نیز توجه داشت؛

خامساً، خداوند متعال انسان را مختار آفریده و کسی را به‌اجبار به بهشت یا دوزخ نمی‌برد؛ بلکه این خود انسان است که با رفتارش، بهشت و جهنم را برای خودش می‌سازد؛ وضعیت انسان در قیامت نیز تجسم عینی و نتیجۀ کرداری است که در این دنیا داشته است. به تعبیر قرآن‌‌کریم هر کار خیر یا شری که انسان در این عالم انجام می‌دهد، آن را در آخرت می‌بیند: «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ خَیْراً یَرَهُ وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ شَرًّا یَرَهُ (زلزله: 7-8)؛ پس هرکس هم‌وزن ذره‌اى کار خیر انجام دهد، خودِ آن را مى‌بیند و هرکس هم‌وزن ذره‌اى کار بد کرده، خودِ آن را مى‌بیند.» در آیۀ دیگر می‌فرماید: «وَمَنْ جَاءَ بِالسَّيئَةِ فَكُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ هَلْ تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (نمل: 90)؛ آنان که کردار بد همراه خویش بیاورند، به‌‌رو در آتش افکنده مى‌شوند. آیا پاداشى جز آنچه عمل مى‌کردید، خواهید داشت؟» لذا اگرچه باید به لطف و بخشش و مهر خداوند متعال در روز قیامت امیدوار بود؛ ولی این بدان معنا نیست که لطف او را دستاویزی برای گناه قرار دهیم و عذاب گناهکار را ـ نعوذ بالله ـ نامهربانی خداوند بدانیم؛ زیرا این عذاب نتیجه و بازخورد کردار خود ماست، نه خداوند متعال. اگر کسی که با رعایت ‌نکردنِ قوانین راهنمایی و رانندگی، تصادف کند و برای همیشه زمین‌گیر شود، نمی‌تواند به راهنمایی و رانندگی اعتراض کند که چرا من این‌‌گونه شدم و کسی هم نمی‌تواند بگوید کار پلیس ناعادلانه بود؛ زیرا این حادثه نتیجۀ طبیعی نقض قوانینی است که راهنمایی و رانندگی از پیش اعلام کرده و به آن هشدار داده بود. در مسئلۀ قوانین الهی و پیامدهای بی‌توجهی به آن نیز چنین است و پیامبران الهی آن‌ها را ابلاغ کرده و به رعایت نکردنشان هشدار داده‌اند و لذا بی‌توجهی به قوانین الهی نیز ممکن است عذاب‌های جاودانه به دنبال داشته باشد.

[1]. لَمْ یرْسِلْنِی اللَّهُ تَعَالَى بِالرَّهْبَانِیةِ وَ لَکنْ بَعَثَنِی بِالْحَنِیفِیةِ السَّهْلَةِ السَّمْحَةِ أَصُومُ وَ أُصَلِّی و…؛‏ خداوند مرا با رهبانیت (ترک ازدواج) نفرستاده است؛ ولى مرا با دین معتدل، آسان و راحت فرستاده است. من خودم روزه مى‏گیرم و نماز مى‏خوانم‏ و…، (محمدبن‌یعقوب کلینى؛ ‏الکافی، تصحیح على‌‌اکبر غفاری و محمد آخوندى، تهران، دار الکتب الإسلامیه، 1407ق، ج 5، ص 494). مراد از «سهله و سمحه» که در این روایت و روایاتی مانند آن آمده، آسان بودن اعمال و دستورهایی است که در این دین به انجام آن دستور داده شده، نه لاابالی‌گری.

[2]. على‌بن‌محمد لیثى واسطى، عیون الحکم والمواعظ، تصحیح حسین حسنى بیرجندى‏، قم، دار الحدیث، 1376‏، ص 112، حدیث 2432.

تعداد بازدید: 142
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

چرا رابطه با کشورهای کمونیستی جایز است، اما با امريکا و اسرائیل ممنوع

چرا رابطه با کشورهای کمونیستی جایز است، اما با امريکا و اسرائیل ممنوع

10 خرداد, 1404

رابطه با کشورهای کمونیستی جایز است، اما با امريکا و اسرائیل ممنوع؟


مطالعه کامل
راه کنترل دوستی فرزندان با جنس مخالف

راه کنترل دوستی فرزندان با جنس مخالف

3 خرداد, 1404

راه کنترل دوستی فرزندان با جنس مخالف


مطالعه کامل
هم قرآن بخوانیم هم ترجمه

هم قرآن بخوانیم هم ترجمه

31 اردیبهشت, 1404

اگر فقط ترجمه قرآن را بخوانیم، آیا نتیجه بهتری نمی ‌گیریم؟


مطالعه کامل
فقر و بی ایمانی جامعه!

فقر و بی ایمانی جامعه!

30 اردیبهشت, 1404

با توجه به روایتی که می ‌فرماید فقر باعث بی ‌ایمانی می ‌شود، آیا می توان از جامعه فقیر ما انتظار ایمان داشت؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)