انجام کار شخصی در ساعات اداری
سؤال:
بعضي از كاركنان، امور اداري را در ساعات كاري انجام نداده و به كارهاي شخصي خود ميپردازند و پس از ساعات اداري بهعنوان اضافهكار، امور محوله را انجام ميدهند. آيا مبلغ اضافهكاري كه دريافت ميكنند حلال است يا خير؟
جواب:
كاركنان سازمان در ساعات اداري بايد مشغول كار اداري يا آمادة انجام آن باشند؛ لذا نسبت به ساعاتي كه به كارهاي شخصي پرداختهاند استحقاق حقوق را ندارند و بايد به بيتالمال عودت داده شود، مگراينكه انجام كارهاي شخصي در آن ساعات با اجازة مسئول مربوط باشد يا طبق قانون مرخصي گرفته باشند.
منبع: جزوه احکام مالي/ بر اساس فتاوای امام خامنهای/ انتشارات زمزم هدایت/ پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام