اى که دل ها همه از داغ غمت غمگین است/ وى که از خون تو صحراى بلا رنگین است/ نرود یاد لب تشنه ات از خاطره ها/ هر که را مى نگرم از غم تو غمگین است/
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • اعتقادات و کلام
  • برتری بنی‌اسرائیل که در قرآن آمده به چه معناست؟

برتری بنی‌اسرائیل که در قرآن آمده به چه معناست؟

دسته بندی ها
  • اعتقادات و کلام
  • تاریخ ائمه علیهم السلام
  • تاریخ انبیاء
  • تاریخ فرق و ادیان
  • تاریخ و عبرت ها
  • دین شناسی
  • گزیده
برچسب ها
  • بنی‌اسرائیل، قرآن، فضیلت، برتری
معنای برتری بنی‌اسرائیل در قرآن

معنای برتری بنی‌اسرائیل در قرآن

برتری بنی‌اسرائیل که در قرآن آمده به چه معناست؟

توضیح شبهه

خدای متعال در قرآن دربارۀ بنی‌اسرائیل آیاتی دارد. در این آیات نعمت‌هایی بیان شده که ظاهر آن بیانگر برتری بنی‌اسرائیل بر جهانیان است؛ «یا بَنِی إِسْرَائِیلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِی الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیكُمْ وَأَنِّی فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعَالَمِینَ

(بقره: 47)؛ ای بنی‌اسرائیل! نعمت‌هایی را که به شما ارزانی داشتم به خاطر بیاورید؛ و (نیز به یاد آورید که) من، شما را بر جهانیان، برتری بخشیدم.» این آیات قرآن، این شبهه را در ذهن‌ها ایجاد می‌کند که آیا حقیقتا بنی‌اسرائیل از دیگران برترند؟

پاسخ:

مراد از برتری بنی‌اسرائیل فراوانی نعمت‌هایی است که خداوند به بنی‌اسرائیل در زمان خودشان نسبت به دیگران، عطا فرمود نه برتری آن‌ها بر دیگر انسان‌ها، چنان که در زمان ما نیز، برخی نسبت به دیگران از نعمت‌های مادی بیشتری مانند سلامت و تمکن مالی بهره‌مند هستند ولی این دلیل نمی‌شود که آنان از دیگر انسان‌ها از نظر شخصیت انسانی در نزد خداوند برتر باشند.

آیۀ شریفۀ 47 سورۀ بقره نیز بر برتری بنی‌اسرائیل در برخورداری از نعمت‌ها و در زمان خاص خودشان یعنی دوران پیامبری انبیای بنی‌اسرائیل دلالت دارد.

پاسخ امیرالمؤمنین علی علیه السلام به این شبهه

دربارۀ همین موضوع از حضرت علی (علیه السلام) سوال کردند و امام به آن پاسخ دادند:

… فَقَوْلُهُ عَزَّوَجَلَّ یا بنی‌اسرائیل اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ وَ أَنِّی فَضَّلْتُکُمْ عَلَی الْعالَمِینَ فَهَذَا اللَّفْظُ یَحْتَمِلُ الْعُمُومَ وَ مَعْنَاهُ الْخُصُوصُ لِأَنَّهُ تَعَالَی إِنَّمَا فَضَّلَهُمْ عَلَی عَالَمِ أَزْمَانِهِمْ بِأَشْیَاءَ خَصَّهُمْ بِهَا مِثْلُ الْمَنِّ وَ السَّلْوَی وَ الْعُیُونِ الَّتِی فَجَّرَهَا لَهُمْ مِنَ الْحَجَرِ وَ أَشْبَاهِ ذَلِک.

… قول پروردگار که فرمود: «یا بَنی إِسْرائیلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ وَ أَنّی فَضَّلْتُکُمْ عَلَی الْعالَمینَ» این لفظ، گرچه عموم را در برمی‌گیرد امّا معنای آن خاص است زیرا خداوند آن‌ها را فقط بر اهل زمان خودشان، با چیزهایی که به آن‌ها اختصاص داد نظیر مرغ بریان، ترنجبین، چشمه‌هایی که از سنگ جاری کرد و چیزهایی نظیر این‌ها برتری داده است.[1]

قوم یهود

قوم یهود

نتیجه

بنابراین، با توجه شواهد ذکر شده، مقصود برتری آن‌ها نسبت به افراد محیط و عصر خودشان و نسبت به برخوراری از نعمت‌ها است.

منابع

[1]. علیرضا برازش، تفسیر اهل بیت‰، تهران، امیرکبیر، 1394، ج۱، ص۳۳۶.

لینک ها

تارنمای انتشارات زمزم هدایت

تارنمای مرکز فضای مجازی حقیق

پیام رسان انتشارات زمزم هدایت

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

حسد

حسد

8 مرداد, 1404

حسد،راه مبارزه و درمان حسادت چیست؟


مطالعه کامل
تدبر و برنامه ریزی

تدبر و برنامه ریزی

28 تیر, 1404

چالش های زندگی با تدبیر و برنامه ریزی  قابل حل است؟


مطالعه کامل
جانشین پیامبر صلی الله

جانشین پیامبر صلی الله

25 تیر, 1404

آیا می‌توان تصور کرد پیامبر بعد خود جانشین تعیین نکرده باشد؟


مطالعه کامل
شاکر و علیم بودن خداوند

شاکر و علیم بودن خداوند

22 تیر, 1404

صفت شاکر علیم به چه معناست؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)