تحریفات عاشورا
تحريف چه اقسامي دارد؟ و حادثه عاشورا كدام يك از اين اقسام را دارا ميباشد؟
تحريف يا لفظى است و يا معنوى.
تحريف لفظى اين است كه ظاهر يك چيز را عوض كنند. مثلًا شخصى سخنى به شما گفته است، شما يك چيزى از گفتة او كم كنيد، يا يك چيزى روى گفتة او بگذاريد و يا جملههاى او را پس و پيش كنيد كه معنىاش فرق كند. بالاخره در ظاهر و در لفظ سخن او تصرّف كنيد اين را مىگويند «تحريف لفظى».
اما تحريف معنوى اين است كه شما در لفظ تصرّف نمىكنيد، لفظ همين است كه هست، ولى اين لفظ را طورى مىشود معنى كرد كه همان معنى صاف و راست و مستقيم آن است، مقصود گوينده هم همين بوده است و طور ديگرى نيز مىتوان معنى كرد كه خلاف مقصد و مقصود گوينده است. وقتى كه مىخواهيد اين كلام را براى او شرح بدهيد آن را طورى معنى مىكنيد كه مطابق مقصود خود شما باشد نه مطابق مقصد اصلى گوينده. اين را مىگويند «تحريف معنوى».
و حادثه عاشورا هم دچار تحريفهاى لفظى است و هم دچار تحريفهاى معنوى، هر دو و باز تحريفهايى كه مىشود، گاهى لااقل هماهنگى با اصل مطلب دارد، ولى گاهى تحريف نه تنها كوچكترين هماهنگى ندارد بلكه قضيه را مسخ و بكلى واژگون مىكند، به شكلى در مىآورد كه به صورت ضد خودش در مىآيد. تحريفهايى كه به دست ما مردم در اين حادثه صورت گرفته است، همه در جهت پايين آوردن و مسخ كردن قضيه بوده است، در جهت بىخاصيت كردن و بىاثر كردن قضيه بوده است و در اين امر، هم گويندگان و علماى امت تقصير داشتهاند و هم مردم.
مجموعه آثار شهيد مطهرى ج 17 حماسه حسينى، شهيد مطهرى
به نقل از سايت تبيان