تخریب مسجد الحرام توسط امام دوازدهم شیعیان
در برخی از شبکههایی وهابی میگویند که بر اساس روایات کاملا معتبر شیعه، حضرت مهدی (عج) مسجد الحرام و مسجد النبی را تخریب میکند. این نشاندهنده انحراف فکری شیعیان است. هیچ عالم مسلمانی چنین عقیدهای ندارد و در تاریخ اسلام نیز چنین اتفاقی رخ نداده است.
پاسخ:
اوّلا، این روایت که دربارۀ آن در متن شبهه سخن گفته شده است، از نظر سندی اعتبار ندارد، روایت مورد نظر در کتاب کافی ـ از کتابهای روایی شیعه ـ این گونه نقل شده است:
أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَینِ عَنْ وُهَیبِ بْنِ حَفْصٍ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ إِنَّ الْقَائِمَ علیه السلام إِذَا قَامَ رَدَّ الْبَیتَ الْحَرَامَ إِلَی أَسَاسِهِ وَمَسْجِدَ الرَّسُولِ صلی الله علیه وآله إِلَی أَسَاسِهِ وَمَسْجِدَ الْكُوفَةِ إِلَی أَسَاسِهِ …[1]
ابو بصیر گوید: امام صادق (ع) فرمود: آنگاه كه قائم (ع) قیام كند، بیت الحرام، مسجد النبی و مسجد كوفه را به اساس و پایه های اصلی آن برمی گرداند…
مشکل سند این روایت آن است که نام یکی از راویان مشخص نیست بنابراین سند حدیث ضعیف است.
شیخ طوسی ـ از عالمان شیعه در قرن 5 ـ نیز همین روایت را با سندی دیگر که یک راوی متهم به نام علی بن ابی حمزه در آن است نقل كرده است.[2] بنابراین با این سند هم مشکل ضعیف بودن سند حدیث حل نمیگردد.
ثانیا، گذشته از بحث در سند این روایت، روشن است كه خراب كردن كامل مسجد الحرام و مسجد النبی از نظر دین اسلام حرام است و امام مهدی (عج) كه حجت خدا و امام معصوم بوده و بیش از همه مردم به حلال و حرام الهی آگاه است، هرگز كاری بر خلاف شریعت اسلامی انجام نخواهد داد؛ اما اینکه آن حضرت بنا بر علم بی خطای خود نسبت به شریعت الهی و سنت نبوی بخواهد در جهت مصلحتهایی ساختار موجودِ مسجد الحرام یا مسجد النبی را در زمان ظهورش تغییر دهد نه تنها هیچ گونه اشکالی ندارد؛ بلکه امری موافق دستور و رضای الهی خواهد بود.
در حکمت این عمل توسط امام زمان (عج) احتمالاتی مطرح است:
الف. ممکن است در توسعه مسجد در زمانهای گذشته زمینهایی از مردم غصب شده باشد، که در این صورت تخریب كردن مواردی كه به صورت غصبی از مردم گرفته شده و جزو اضافات مسجد شده است اشكالی ندارد، بلكه واجب است! و اصلا آن قسمت ها حقیقتا جزو مسجد به حساب نمی آیند.
ب. احتمال دارد كه دلیل آن حضرت برای تخریب مساجد نامبرده ـ بر فرض صحت روایت ـ خراب كردن آثار حاکمان جبار باشد كه در طول تاریخ از روی ریا و خودنمائی و یا با مال حرام این بناها را ساخته باشند و از آن جائی كه امام وظیفه دارد عالَم را از آثار وجودی ظالمان و فاجران پاك سازد، یكی از مصادیق آن تخریب همین آثار است؛ چنان که رسول خدا (ص) مسجد ضرار را که ساخته منافقان بود تخریب فرمود.
ج. همچنین احتمال دارد برخی دستکاریها و اضافات در ساختار اولیه کعبه یا مسجد الحرام مانع انجام برخی مناسک حج مطابق سنت پیامبر ـ ولو در حد استحباب ـ شده باشد و امام زمان با تخریب آن بخشها و بازگرداندن شکل اولیه در واقع موانع انجام بهتر این فریضه الهی را از میان بردارد.
ثالثا، اهل سنت در صحیح ترین كتاب های خود نقل كرده اند كه رسول خدا (ص) میخواست خانه كعبه فعلی را ویران نموده و آن را به محلی كه حضرت ابراهیم (ع) ساخته بوده، برگرداند؛ چرا كه مشركان در طول تاریخ بارها خانه كعبه را تعمیر و بر اثر نادانی و یا عوامل دیگر… تغییراتی در آن به وجود آورده بودند؛ اما از آن جائی كه قریشیان تازه مسلمان شده بودند و هرگز زیر بار چنین چیزی نمی رفتند، رسول خدا از این كار صرف نظر نمود.
محمد بن اسماعیل بخاری در کتابش معروف به «صحیح بخاری» می نویسد:
از عائشه روایت شده است كه رسول خدا (ص) به او فرمود: اگر قوم تو تازه از كفر جدا نشده بودند دستور می دادم كه كعبه را خراب كنند و آن مقدار از كعبه را كه از آن بیرون مانده است، داخل آن می كردم و كف آن را با زمین هم سطح مینمودم و برای آن، دو در از شرق و غرب قرار می دادم و آن را به مکانی میرساندم که ابراهیم بنا نهاده بود.[3]
این احادیث نشان میدهد كه رسول خدا (ص)، قصد تخریب کعبه و تغییر در بنای آن را داشته است اما به منظور رعایت مصلحتهایی، همچون جلوگیری از خروج تازه مسلمانانِ سست ایمان از دین، از این کار خودداری كردند؛ اما در زمان حضرت مهدی (عج) این مصلحتها دیگر كاربرد ندارد و از این رو آن حضرت كار ناتمام رسول خدا (ص) را تمام خواهد كرد.
جالب اینجاست كه بدانیم وهابیها كه تصمیم دارند با تخریب گنبد، محل دفن رسول خدا (ص) را از مسجد خارج كنند و نیز تغییرات فراوان در ساختار مسجد الحرام داده اند، چنین اشكالی به شیعیان میگیرند!
اَلبانی، از مشهورترین عالمان وهابی در كتاب «تحذیر الساجد من اتخاذ القبور مساجد» می نویسد:
«واجب است مسجد نبوی به همان شكل سابق خود برگردد و بین مسجد و قبر پیامبر از طرف شمال تا جنوب دیواری كشیده و فاصله شود؛ به طوری كه در داخل مسجد هیچ چیز خلافی كه مؤسس مسجد از آن راضی نیست، دیده نشود».[4]
حال وهابیها چگونه با فتوای صریح این عالم خود در واجب بودن تغییر مسجد رسول خدا (ص) بر امام زمان (عج) اشکال میگیرند در حالی که عالم آنها امام منصوب از جانب خداوند نیست و ممکن است در تشخیص خود اشتباه کند اما امام زمان (عج) حجت خداوند و مأمور از طرف اوست؟!.
[1] . محمد بن یعقوب کلینی، الکافی، تهران، دار الکتب الاسلامیه، 1407 ق، ج4، ص543.
[2] . محمد بن حسن طوسی، الغیبة، قم، دار المعارف الاسلامیه، 1411 ق، ص472.
[3]. محمد بن اسماعیل بخاری، صحیح البخاری، بیروت، دار ابن كثیر، 1407 ق، ج2، ص 574 (عن عُرْوَةَ عن عَائِشَةَ رضی الله عنها أَنَّ النبی صلی الله علیه وسلم قال لها یا عَائِشَةُ لَوْلَا أَنَّ قَوْمَكِ حَدِیثُ عَهْدٍ بِجَاهِلِیةٍ لَأَمَرْتُ بِالْبَیتِ فَهُدِمَ فَأَدْخَلْتُ فیه ما أُخْرِجَ منه وَأَلْزَقْتُهُ بِالْأَرْضِ وَجَعَلْتُ له بَابَینِ بَابًا شَرْقِیا وَبَابًا غَرْبِیا فَبَلَغْتُ بِهِ أَسَاسَ إبراهیم.)
[4]. محمد ناصر الدین الالبانی ، تحذیر الساجد من اتخاذ القبور مساجد، بیروت، المکتب الاسلامی، بی تا، ج 1، ص 68.