طلوع ستاره‏ تابناک ولایت، خورشید عدالت، فرزند ایمان، مهبط انوار رحمان، مفسر بزرگ آیه‏ های قرآن، حضرت امام علی النقی (ع) تهنیت باد
( من کنت مولا فهذا علی مولا ) حلول عید ولایت و امامت را که به شکرانه ی تکمیل دین و تتمیم نعمت همگان ا عرشیان و فرشیان است ، محضر شما و همه ی شیعیان تبریک و تهنیت عرض می نمایم
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • اخلاق اخلاق سیاسی
  • رسانه و شناخت حق از باطل

رسانه و شناخت حق از باطل

دسته بندی ها
  • اخلاق سیاسی
برچسب ها
  • رسانه، خبر، حق، باطل، تشخیص، حکومت؛ موصع، سیاست، بی بی سی، صدای آمریکا، موثق، صحیح، مستند،

چگونه می‌توانیم به رسانه‌ها اطمینان کنیم؟ آیا تشخیص حق و باطل در رسانه‌ها ممکن است؟

 

پاسخ

از طرح این سوال مهم ممنون هستیم. برای رسیدن به پاسخ ابتدا به طور مختصر چند عنوان مهم را بررسی می کنیم.

 

خبر و رسانه

کار رسانه انتشار اخبار در قالب های مختلف است. حال ببینیم «خبر» چیست؟

«خبر» بیان یک واقعه یا یک حادثه و یا گزارش از یک جریان است، «خبر» از دو حال خارج نمی‌باشد؛ یا دروغ است و یا راست.

بدیهی است که خبر دروغ غیر مستند است، لذا به صورت شایعه رایج می‌شود و قرآن کریم به ما آموخته است که هیچ حرف غیر مستند، از منبع غیر موثق را قبول نکنیم و تا برای ما یقین حاصل نشده، آن را به دیگران منتقل ننماییم؛

اما، خبر راست نیز الزاماً به قصد خیر بیان نمی‌گردد و چه بسا هدف از انتشار و بیان آن شرّ و به نفع دشمن باشد. چنان چه حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: «کلمة الحق و یراد به الباطل» – یعنی: کلمه گفته شده حق است، اما اراده و هدف از بیان آن باطل است.
به عنوان مثال: ممکن است دوست و دشمن خبر از یک واقعه یا گزارش از یک جریانی بدهند که به لحاظ خبری درست است. مثلاً بگویند: در ایران نرخ بی‌کاری یا تورم بالا رفته است. خب این خبر درست است و کسی نمی‌تواند تکذیب یا انکار نماید، اما باید دید که چه کسی به چه قصدی این خبر را بیان می‌دارد؟! مثلاً اگر بی‌بی‌سی خبر از رشد نرخ بی‌کاری و تورم در امریکا و کشورهای اروپایی و تظاهرات مردم می‌دهد، به همان سیاق، صبغه و هدفی است که راجع به جمهوری اسلامی ایران خبر یا گزارش می‌دهد؟
در صورتی که هر دو خبر درست است، هم خبر تورم و بی‌کاری در ایران و هم رشد نرخ تورم و بی‌کاری در آمریکا و کشور‌های غربی. اما هر کدام با چه موضع و هدفی؟
در اینجاست که اطلاعات کلی و قبلی، فهم، شعور و بصیرت مخاطب کارساز است و از طرفی موضع سیاسی نشردهنده اخبار هم اهمیت می‌یابد.

موضع سیاسی

گاهی مواضع «مواضع سیاسی» است که معطوف به جهت‌گیری‌هاست. هر حکومتی، هر دولتی و کلاً هر شخصی برای خود اهداف و منافعی در نظر گرفته است و به تناسب آن نسب به هر امری و از جمله مسائل سیاسی موضع‌گیری می‌نماید. اما یک موقع سخن از «گزاره‌ها»ی سیاسی است که از طریق اخبار و گزارشات در رسانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌گردد و سپس در اذهان مورد تحلیل و نتیجه‌گیری تأثیرگذار در موضع‌گیری قرار می‌گیرد..

نقش جهان بینی در موضع سیاسی

مواضع سیاسی همگان در این عالم، به جهان‌بینی و اعتقادات آنها بر می‌گردد و منطبق با آن است. خواه جهان‌بینی آنها الهی باشد یا مادی، خواه عالمانه باشد یا جاهلانه و خواه عادلانه باشد یا ظالمانه.
اگر موضع سیاسی یک مسلمان بر اساس «سیاست ما عین دیانت ماست» باشد، آن‌گاه موضع‌گیری در مقابل هر امری و از جمله امور مربوط به حکومت که اصطلاحاً به آن سیاست گفته می‌شود دقیقاً منطبق با دیانت او خواهد بود. چه موضع‌گیری مقابل اصول اعتقادی باشد – چه مقابل پدر، مادر، همسر – چه مقابل پول، ثروت و فقر – و چه در قبال حکومت، دولت و … .
سیاست مسلمان عین دیانت اوست، سیاست امریکا عین دیانت اوست، سیاست منافق عین دیانت اوست، سیاست مال‌پرست و مترف عین دیانت اوست… .

با توجه به شناخت جهان‌بینی افراد می‌توان نوع پوشش‌دهی اخبار و هدف از انتشار آن را دانست. اگر جهان بینی یک رسانه مبتنی بر رذالت و سیاه نمایی است؛ می توان به یقین گفت که اخبار او نیز مبتنی بر سیاه نمایی و دور کردن از واقعیت است. اگر رسانه ای سابقه طولانی در تحریف اخبار و درج اطلاعات نادرست دارد، به یقین می توان گفت که روش او همواره آمیختن حق و باطل و ارائه گزارش متناسب با مواضع منافقانه است.

پس تشخیص حق و باطل و خبر درست و صحیح در ابتدای امر کمی مشکل به نظر می رسد اما ممارست و تلاش برای شناخت قطعا نتیجه خوبی خواهد داشت.

 

تعداد بازدید: 213
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

آزادی بیان در اسلام و حکم ارتداد

آزادی بیان در اسلام و حکم ارتداد

11 اسفند, 1403

آیا احکام سخت اسلام با آزادی عقیده سازگار است؟


مطالعه کامل
اعتراض

اعتراض

10 دی, 1403

به مردم اجازه دهید مسالمت آمیز اعتراض کنند


مطالعه کامل
آمریکا

آمریکا

3 آذر, 1403

چرا می گویید آمریکا فاسد است و حق کدخدایی بر عالم را ندارد؟


مطالعه کامل
وحدت شیعه و سنی

وحدت شیعه و سنی

4 مهر, 1403

آیا وحدت بین شیعه و اهل سنت ممکن است؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)