هر چه امروز کشور ما دارد و هرچه در آینده به دست بیاورد به برکت خون این جوانان شهید است
امروزه زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست.
آنچه مهم است حفظ راه شهداست، یعنی پاسداری از خون شهدا، این وظیفه اول ماست …
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • اخلاق
  • صفت شاکر علیم به چه معناست؟

صفت شاکر علیم به چه معناست؟

دسته بندی ها
  • اخلاق
  • اعتقادات و کلام
  • خداشناسی
  • صفات ذاتی و فعلی
  • ضرورت و اهمیت خداشناسی
  • فضائل اخلاقی
  • گزیده
  • هستی و معرفت شناسی
  • وجود، آثار و صفات
برچسب ها
  • شاکر، شکور، علیم، عالم، لطف، رحمت
شاکر و علیم بودن خداوند

شاکر و علیم بودن خداوند

اینکه در قرآن آمده است خداوند شاکر علیم است چه معنایی دارد؟

 پاسخ

 برای روشن شدن پاسخ بهتر است ابتدا معنای دقیقی از  این کلمات را بدانیم

شاکر یعنی چه؟

 شاکر و شکور دو اسم از اسمای نیکوی خداوند است. شکور صیغه مبالغه است و به معنی بسیار شکرگزار است. شکر به معنای شناخت نعمت و سپاس‌گزاری از آن است.

با توجه به اینکه خدای سبحان بی نیاز مطلق است و کسی نعمتی به او نداده و احسانی در حق او نکرده است به کار بردن دو اسم شاکر و شکور در خدای تعالی به این معناست که خداوند در برابر بندگی و اعمال نیک بندگان به آنان نیکی و احسان می‌کند و پاداش می‌دهد. چنان‌که فرمود:

«وَ مَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَإِنَّ اللَّهَ شاکِرٌ عَلِیمٌ(بقره: 158)؛ کسی که فرمان خدا را در انجام کارهای نیک اطاعت کند، خداوند (در برابر عمل او) شکرگزار، و (از افعال وی) آگاه است.»
علیم یعنی چه؟

عالم و علیم نیز دو اسم دیگر از اسمای حسنای خداوند سبحان است. علیم صفت مشبهه و عالم اسم فاعل است و هر دو به معنای آگاهی خداوند از آنچه در هستی رخ می‌دهد و از ریز و درشت نیتها و رفتار انسان‌ها است، چنان‌که در آیۀ بالا آمده است.

شاکر و علیم بودن خداوند

شاکر و علیم بودن خداوند

معنای شاکر و شکور در کلام علامه طباطبایی

علامه طباطبایى رحمة الله در باره به کار بردن دو اسم شاکر و شکور در باره خدای سبحان مى‌فرماید:

خداوند نیکوکار و قدیم الإحسان است و همه خیرات از وجود او سرچشمه مى گیرد، کسى بر او حقى ندارد تا از او انتظار شکر داشته باشد، ولى در عین حال، خداى بزرگوار اعمال نیک بندگان خود را نوعى احسان در حق خویش تلقى مى‌کند، آنگاه پاداش اعمال آن‌ها را شکر مى نامد.

ازاین‌رو، مى‏ فرماید:

«هَلْ جَزاءُ الإِحْسانِ إِلاَّ الإِحْسان (رحمن: ۶۰) ؛ آیا پاداش احسان بنده به خداوند، غیر احسان خداوند به بنده می‌تواند باشد و نیز فرموده: «إِنَّ هذا كانَ لَكُمْ جَزاءً، وَ كانَ سَعْیكُمْ مَشْكُوراً (انسان: 24)؛ این جزاى شما است و از تلاش شما شكرگزارى شده است.»[1]

با این بیان، دو اسم شاکر وشکور به همان معنایی که در انسان‌ها به‌کار می‌روند، در‌باره خدای سبحان نیز به‌کار می‌رود، جز اینکه خدای تعالی از لطف و رحمتش بندگی و اعمال نیک بندگان را احسان و نیکی به خدا شمرده است.

منبع

[1]. سیدمحمد‌حسین طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، دفتر انتشارات اسلامی، 1374، ج1، ص381

لینک

تارنمای انتشارات زمزم هدایت

سایت مرکز فضای مجازی حقیق

پیام رسان انتشارات زمزم هدایت

مرکز فضای مجازی حقیق در آپارات

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

حرص مذموم و حرص ممدوح

حرص بر دو قسم است: حرص مذموم و حرص ممدوح

22 مهر, 1404

معیار تفاوت حرص با تلاش برای تهیۀ لوازم زندگی چیست؟


مطالعه کامل
علل دین گریزی

علل دین‌گریزی مردم و نسل جدید و گرایش به گناه در جامعۀ اسلامی چیست؟

19 مهر, 1404

علل دین‌گریزی مردم و نسل جدید و گرایش به گناه در جامعۀ اسلامی چیست؟


مطالعه کامل
دین گریزی تحصیل کرده ها

چرا برخی تحصیل‌کرده‌ها از دین فاصله می‌گیرند؟

16 مهر, 1404

چرا برخی تحصیل‌کرده‌ها از دین فاصله می‌گیرند؟


مطالعه کامل
راه رهایی از وسوسه های شیطان

نخستین گام برای مقابله با شیطان، پاکسازی خود از آلودگی‌هایی است که شیطان در انسان ایجاد کرده است.

12 مهر, 1404

چگونه از وسوسه‌های شیطان در امان بمانیم؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)