اى که دل ها همه از داغ غمت غمگین است/ وى که از خون تو صحراى بلا رنگین است/ نرود یاد لب تشنه ات از خاطره ها/ هر که را مى نگرم از غم تو غمگین است/ ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • دسته‌بندی نشده
  • قصاص پدر قاتل

قصاص پدر قاتل

دسته بندی ها
  • دسته‌بندی نشده
برچسب ها

چرا در حکومت عدل اسلامی اگر پدر قاتل پسر باشد، قصاص نمی‎شود؟

پاسخ:

یکی از شرایط قصاص آن است که قاتل، پدر مقتول نباشد، حتی اگر پدر کافر هم باشد و فرزند مقتول مسلمان باشد باز قصاص نمی‎شود، بلکه درهرصورت، باید دیه را به وارث فرزند (غیر از پدر) بپردازد.[1]

احکام خداوند براساس مصالح و مفاسد است؛ روایات متعددی از امامان معصوم‰ به ما رسیده است که پدر به‎خاطر قتل فرزند قصاص نمی‎شود. گرچه علت اصلی این حکم در منابع حدیثی ما بیان‎نشده است و برای ما روشن نیست، اما برای روشن‎شدن بعضی از حکمت‎ها و فواید این مسئله (عدم قصاص پدر) چند نکته را متذکر می‎شویم:

انگیزه های کیفرهای قراردادی

نکتۀ نخست، انگیزه‎های کیفرهای قراردادی به‎معنای عام یعنی اعم‎از اینکه کیفر قصاص باشد یا غیر آن، به چند صورت تصور می‎شود:

الف) تشفی‎خاطر

کیفری که مظلوم برای خالی‎کردن عقده و تشفی نفس خود اجرا می‎کند.

ب) تربیت و اصلاح شخص مجرم

در این قسم از کیفرها، هدف اصلاح شخص مجرم است، مانند تأدیب دانش‎آموز تنبل و خاطی به‎دست معلم یا پدر.

پ) اصلاح اجتماعی

در اینجا هدف از کیفر، اصلاح جامعه و عبرت‎گرفتن دیگران است، مانند مجازات اعدام که هیچ نفعی برای شخص مجرم ندارد، بلکه فقط برای عبرت دیگران به اجرا درمی‎آید.

ت) احقاق حق

این انگیزه، به‎معنای عام، شامل احقاق حق مظلوم، چه توسط خود وی و چه توسط دیگری می‎شود، مانند دفاع شخص ثالث از حق مظلومی که خود او قادر بر آن نیست.

ث) پیش‎گیری

اگر مجرمی را به حال خود رها کنند، دست به جنایت‎های هولناکی خواهد زد؛ ازاین‎رو، برای پیش‎گیری از تکرار جنایت، حاکم می‎تواند او را به کیفر برساند.[2]

 

به نظر می‎رسد دربارۀ قصاص پدر هیچ‎کدام از انگیزه‎های کیفری نمی‎توانند تأثیرگذار باشند، چون اولاً خود او از اولیای دم است و نسبت نزدیکی با اولیای دیگر دارد. پس تشفی‎خاطر چندان رنگی در اینجا ندارد و انگیزۀ تربیت و اصلاح شخص مجرم اصلاً دربارۀ کیفر اعدام ‎تصورپذیر نیست، چون شخص مجرم با اعدام دیگر وجود ندارد تا اصلاح گردد.

انگیزۀ احقاق هم در اینجا شبیه انگیزۀ اولی، یعنی تشفی‎خاطر است که خیلی کارساز نیست و همین‎گونه است انگیزۀ اصلاح اجتماعی و انگیزۀ پیش‎گیری از جرم. چون رابطۀ پدر و فرزند و علاقۀ پدر نسبت به فرزند به‎قدری زیاد است و به‎گونه‎ای در نهاد و سرشت وجودی انسان تابیده و عجین‎شده است که برای دوام و استمرار آن نیاز به ترساندن از کیفر اعدام نیست.

از اینجا می‎توان فلسفۀ مهم قصاص‎نشدن پدر را فهمید و آن اینکه کیفر اعدام برای پدر درواقع، نوعی تخفیف عذاب است، ولی عذاب بالاتر برای پدر همان عذاب روحی و وجدان است که او را هر ساعتی چندین‎بار اعدام می‎کند. به‎عبارت‎دیگر، حکم قصاص به لحاظ وجود مصالح و جبران خسارت است و در اینجا این مصلحت معدوم است.

همچنین قصاص‎کنندگان نیز در اینجا فرزندان یا خویشان دست اول قاتل می‎باشند که قطعاً اجرای قصاص از طرف آن‎ها چه‎بسا بعدها مشکلات روحی بیشتری را برای آن‎ها فراهم کند. یعنی ممکن است در ابتدایی که چنین جنایت هولناکی واقع شد، بقیۀ نزدیکان از روی خشم و غضب تصمیمی بگیرند که بعدها خودشان پشیمان شوند و دچار عذاب‎وجدان و ناراحتی‎ها و مریضی‎های روحی گردند.

حق قصاص

نکتۀ دوم، قصاص به‎طورکلی، حقی است که خداوند به اولیای مقتول داده است و به‎معنای قطعیت و لزوم نیست، بلکه به‎جای قصاص می‎توانند عفو و گذشت کنند یا با رضایت قاتل از او دیه بگیرند؛ البته، در مواردی که قاتل قصاص نمی‎شود (مانند موردبحث ما) قاتل باید دیه بپردازد.[3] در مادۀ 220 قانون مجازات اسلامی آمده است: «پدر یا جدّ پدری که فرزند خود را بکشد قصاص نمی‎شود و به پرداخت دیه به ورثۀ مقتول و نیز به تعزیر محکوم خواهد شد».

نکتۀ سوم، اگر پدری فرزند خود را بکشد، در درجۀ نخست، خود او و خانواده‎اش بیشترین آسیب را می‎بینند، چراکه او ضربۀ شدید و مهلکی به خود و خانوادۀ خود وارد آورده است و انصاف نیست که به‎خاطر این عمل در چنین وضعیتی قصاص شود؛ زیرا تقاضای قصاص او نیز امری احساسی و غیرعقلانی است؛ پس، اسلام قصاص او را ممنوع کرده است، اما همان‎طورکه گفته شد دراین‎شرایط، دیه بر او ثابت است و باید آن را به دیگر وارثین بپردازد.

نتیجه: احکام اسلام براساس مصالح و مفاسد صادرشده است، چنان‎که بیان ازنظر عقلی و عرفی قصاص پدر غالباً با فلسفه و حکمت تشریع قصاص منافات دارد.

 

ارجاعات:

[1]. سید روح‎الله موسوی خمینی، تحریرالوسیله، تهران، مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینیŠ، 1378، ج 2، ص 495.

[2]. محمدحسن قدردان قراملکی، جهنم چرا، قم، بوستان کتاب، 1394، ص 22 ـ23.

[3]. سید روح‎الله موسوی خمینی، صحیفۀ امام، ج 2، ص 507.

 

علت عدم «قصاص» پدر در قتل فرزند

چرا پدر در قتل عمدی فرزند قصاص نمی شود؟

تبعیض بین دیه مرد و زن

تعداد بازدید: 494
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

مدح تملق و چاپلوسی

مدح تملق و چاپلوسی

13 آذر, 1403

مدح و ستایش و چاپلوسی


مطالعه کامل
زندگی موفق

زندگی موفق

2 آبان, 1403

راه موفقیت در زندگی


مطالعه کامل
سخنان پیامبر(ص)

سخنان پیامبر(ص)

16 مهر, 1403

آیا سخنان پیامبر 14 قرن قبل مناسب امروز ماست؟


مطالعه کامل
حقوق والدین

حقوق والدین

10 مهر, 1403

حقوق پدر و مادر بر فرزندان چیست؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)