اى که دل ها همه از داغ غمت غمگین است/ وى که از خون تو صحراى بلا رنگین است/ نرود یاد لب تشنه ات از خاطره ها/ هر که را مى نگرم از غم تو غمگین است/ ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • دسته‌بندی نشده
  • معنای ولايت مطلقه فقیه

معنای ولايت مطلقه فقیه

دسته بندی ها
  • دسته‌بندی نشده
برچسب ها
با سلام مفهوم ولايت مطلق را توضيح فرماييد.

مقصود از “ولايت مطلقه فقيه” اين است كه اگر (( مصالح اهم اجتماعي )) مسلمانان با يكي از احكام اوليه شرعي – كه از نظر اهميت در رتبه پايين تري قرار دارد – درتزاحم قرار گيرد، ولي فقيه كه موظف به حفظ مصالح عاليه جامعه اسلامي است . به خاطر حفظ مصالح اهم جامعه اسلامي مي تواند،بلكه بايد موقتاً آن حكم شرعي اولي را تعطيل كند و مصالح جامعه رابر آن مقدم بدارد؛ مثلاً در فقه اسلامي تخريب مسجد حرام مي باشد.اكنون اگر به تخريب مسجدي جهت خيابان كشي حاجت افتاد، چه بايد كرد؟ ديدگاه مخالف ولايت مطلقه بر آن است كه صرف مصلحت اهم اجتماعي مجوز تخريب مسجد نيست و تا زماني كه كاربه ضرورت نرسد نمي توان دست به اين كار زد؛ ليكن براساس نظريه ( ( ولايت مطلقه ) ) لازم نيست حكومت اسلامي آن قدر صبر كند كه براي جامعه مشكلات زيادي فراهم شود و كارد به استخوان برسد، تاآن گاه از سر ناچاري و براي خروج از بن بست و انفجار اجتماعي ،مسجد را تخريب كند .بلكه اساساً اگر بخواهيم چنين كنيم ، هميشه ازقافله تمدن عقب خواهيم ماند و همواره در مشكلات است و پاخواهيم زد و شارع مقدس به چنين چيزي راضي نيست . از آنچه گذشت روشن مي شود كه : اولاً؛ ولايت مطلقه فقيه از قواعد رافع تزاحم است ؛ يعني ، مطلق بودن ولايت گره گشا در تزاحم احكام ومصالح اجتماعي است . ثانياً؛ ولايت مطلقه خود، مقيد به قيودي است نه اين كه از هر حيث مطلق باشد .قيودي كه در اعمال ولايت مطلقه وجود دارد عبارت است از : 1- مصلحت ، 2- اهم بودن ، 3-اجتماعي بودن . به عبارت ديگر، ولي فقيه نمي تواند : 1- به طوردل خواهي و بدون رعايت مصالح جامعه اقدامي كند .2- مصلحت مورد نظر در اينجا مصالح امت است ، نه شخص ولي فقيه . 3- تنهامصالحي را مي تواند بر احكام نخستين مقدم بدارد كه از نظر اهميت داراي رتبه بالاتري بوده و شارع مقدس راضي به ترك آنها نباشد.
تعداد بازدید: 93
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

مدح تملق و چاپلوسی

مدح تملق و چاپلوسی

13 آذر, 1403

مدح و ستایش و چاپلوسی


مطالعه کامل
زندگی موفق

زندگی موفق

2 آبان, 1403

راه موفقیت در زندگی


مطالعه کامل
سخنان پیامبر(ص)

سخنان پیامبر(ص)

16 مهر, 1403

آیا سخنان پیامبر 14 قرن قبل مناسب امروز ماست؟


مطالعه کامل
حقوق والدین

حقوق والدین

10 مهر, 1403

حقوق پدر و مادر بر فرزندان چیست؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)