هر چه امروز کشور ما دارد و هرچه در آینده به دست بیاورد به برکت خون این جوانان شهید است
امروزه زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست.
آنچه مهم است حفظ راه شهداست، یعنی پاسداری از خون شهدا، این وظیفه اول ماست …
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • اخلاق
  • معیار تفاوت حرص با تلاش برای تهیۀ لوازم زندگی چیست؟

معیار تفاوت حرص با تلاش برای تهیۀ لوازم زندگی چیست؟

دسته بندی ها
  • اخلاق
  • تزکیه نفس
  • رذائل اخلاقی
  • سبک زندگی
  • سیره نبوی
  • فضائل اخلاقی
  • گزیده
برچسب ها
  • حرص و تلاش، اخلاق اسلامی، معیشت، قناعت، افراط، رفتار اقتصادی
حرص مذموم و حرص ممدوح

حرص بر دو قسم است: حرص مذموم و حرص ممدوح

معیار تفاوت حرص با تلاش برای تهیۀ لوازم زندگی چیست؟

 پاسخ

حرص بر دو قسم است: حرص مذموم و حرص ممدوح:

حرص و ولع اگر به اهداف عالیه تعلق بگیرد، از صفات ممدوح است، اما اگر چشم‌وهم‌چشمی و بهره‌برداری نامعقول و افراطی از دنیا باشد ناپسند است؛ بنابراین، واژۀ «حرص» اگرچه معمولاً بار منفی دارد و هرگاه اطلاق می‌شود از آن حرص بر مال، ثروت، مقام و دیگر شهوات مادی به ذهن می‌رسد، ولی گاه این واژه در مواردی به‌کار می‌رود که شایستۀ ستایش است و نه‌تنها جزء اخلاق رذیله نیست، بلکه فضیلت محسوب می‌شود.

در آیات قرآن پنج ‌بار واژۀ حرص آمده است که چهار مورد آن در تبیین حرص ممدوح و مثبت است و تنها یک ‌بار در حرص مذموم به‌کاربرده شده است.

حرص ممدوح در قرآن
  1. در سورۀ توبه پیامبر اکرم ص چنین معرفی شده است:
  2. «لَقَدْ جَاءَکمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکمْ عَزِیزٌ عَلَیهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیکمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ (توبه: 128)؛ همانا رسولی از جنس شما برای (هدایت) شما آمد که فقر و پریشانی و جهل و فلاکت شما بر او سخت می‌آید و بر (آسایش و نجات) شما بسیار حریص و به مؤمنان رئوف و مهربان است.» در این آیه به‌صراحت، از رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله و سلم) با صفت حرص یادشده است.
  1. در سورۀ یوسف در توصیف حرص پیامبر ص بر ایمان آوردن مردم چنین آمده است:
  2. «وَ مَا أَکثَرُ النَّاسِ وَ لَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِینَ (یوسف: 103)؛ و تو هرچند جهد و ترغیب در ایمان مردم کنی باز بیشتر آنان ایمان نخواهند آورد».
  1. در سورۀ نحل با عبارت «إِنْ تَحْرِصْ عَلَی هُدَاهُمْ (نحل: 37)؛ ای رسول، ما تو را اگرچه بسیار حریص و مشتاق هدایت خلق هستی» بر حرص پیامبر ص بر هدایت مردم تصریح‌شده است.

 بنابراین، در سه آیۀ قرآن نص بر حرص پیامبر ص وجود دارد و در این آیات درجۀ عالی حرص، که از فضایل و مکارم اخلاقی است، برای رسول گرامی اسلام (صلی‌الله علیه و آله و سلم) ثابت شده است.

حرض مذموم در قرآن

تنها یک‌بار در حرص بر حیات دنیوی و اندوختن مال و ثروت به‌کار رفته و یهودیان این‌گونه توصیف شده‌اند: «وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَی حَیاةٍ (بقره: 96)؛ و بر تو (و بر همه) پیداست که یهود به حیات مادی حریص‌تر از همۀ خلق‌اند.»

حرص در سه آیۀ نخست نمایانگر حرص و تلاش برای ایمان و هدایت و عدالت است و تنها در یک آیه در حرص بر دنیا و ثروت و زندگی دنیوی به‌کار رفته است.

 

حرص ممدوح در کلام امام صادق علیه السلام

هنگامی‌که انسان نسبت به اموری مانند هدایت دیگران، کمک‌کردن و خدمت‌رسانی به خلق حریص باشد از مصادیق حرص ممدوح است،

چنان‌که امام صادق (علیه‌السلام) در بیانی می‌فرمایند:

اَحْرِصُوا عَلَی قَضَاءِ حَوَائِجِ الْمُؤْمِنِینَ وَ إِدْخَالِ السُّرُورِ عَلَیهِمْ وَ دَفْعِ الْمَکرُوهِ عَنْهُمْ فَإِنَّهُ لَیسَ شَی‌ءٌ مِنَ الْأَعْمَالِ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بَعْدَ الْفَرَائِضِ أَفْضَلَ مِنْ إِدْخَالِ السُّرُورِ عَلَی الْمُؤْمِن.

بر قضای حوائج مؤمنان و خوشحال‌کردن آنان و برطرف کردن مکروه و بدی از آنان حریص باشید. همانا بعد از انجام واجبات در پیشگاه خدا کاری بهتر از شادکردن مؤمن نیست.[1]

نتیجه

بنابراین، حرص مفهوم گسترده‌ای دارد که به معنی شدّت علاقه به چیزی و تلاش فوق‌العاده برای وصول به آن است که اگر در طریق خیر و سعادت باشد ممدوح و هرگاه در طریق دنیاپرستی باشد ناپسند است.

در مسئلۀ تهیۀ لوازم متعارف زندگی بدون تجمل‌گرایی و چشم‌وهم‌چشمی از طریق قرض برای حفظ آبرو، مذموم نیست بلکه از موارد حرص ممدوح و برای انجام واجب الهی، یعنی تهیۀ نفقه و وسایل رفاهی، برای افراد تحت تکفل است و در مقابل آن، خداوند پاداش می‌دهد.

منابع

[1]. حسین نوری، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، قم، مؤسسة آل البیت (علیهم‌السلام)، 1408 ق، ج 12، ص 403.

پیوندها

تارنمای انتشارات زمزم هدایت

تارنمای مرکز فضای مجازی حقیق

پیام رسان انتشارات زمزم هدایت

پرسش و پاسخ

سوالات متداول درباره معیار تفاوت حرص

 

1 ۱. معیار تفاوت حرص مذموم با حرص ممدوح چیست؟

🔹 حرص ممدوح مربوط به امور معنوی و اهداف عالی مانند هدایت، خدمت به خلق و انجام واجبات الهی است؛ اما حرص مذموم ناشی از دنیاطلبی، چشم‌وهم‌چشمی و افراط در بهره‌برداری از دنیا است.

2 ۲. آیا تهیۀ لوازم زندگی از طریق قرض برای حفظ آبرو نوعی حرص محسوب می‌شود؟

🔹 اگر این تلاش برای تأمین نفقه و رفاه خانواده بدون تجمل‌گرایی باشد، نه‌تنها مذموم نیست بلکه از مصادیق حرص ممدوح و مورد پاداش الهی است.

3 ۳. چگونه قرآن حرص پیامبر اسلام (ص) را توصیف کرده است؟

🔹 در سه آیه از قرآن، حرص پیامبر (ص) بر هدایت و نجات مردم با تعبیر مثبت و ستایش‌آمیز بیان شده است، که نشان‌دهندۀ حرص ممدوح در مسیر خیر و ایمان است.

 

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

علل دین گریزی

علل دین‌گریزی مردم و نسل جدید و گرایش به گناه در جامعۀ اسلامی چیست؟

19 مهر, 1404

علل دین‌گریزی مردم و نسل جدید و گرایش به گناه در جامعۀ اسلامی چیست؟


مطالعه کامل
دین گریزی تحصیل کرده ها

چرا برخی تحصیل‌کرده‌ها از دین فاصله می‌گیرند؟

16 مهر, 1404

چرا برخی تحصیل‌کرده‌ها از دین فاصله می‌گیرند؟


مطالعه کامل
راه رهایی از وسوسه های شیطان

نخستین گام برای مقابله با شیطان، پاکسازی خود از آلودگی‌هایی است که شیطان در انسان ایجاد کرده است.

12 مهر, 1404

چگونه از وسوسه‌های شیطان در امان بمانیم؟


مطالعه کامل
مهارت کنترل خشم

از دیدگاه روان‌شناسی خشم و غضب درواقع، یک حالت نفسانی و درونی است که آدمی را وادار به رفتاری پرخاشگرانه و غلبه و انتقام نسبت به دیگری می‌کند

5 مهر, 1404

مهارت‌های کنترل خشم و عصبانیت چیست؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)