نظر قران و سایر ادیان در مورد ذبح اسماعیل
لطفاً آيهاي از قرآن مجيد ذكر كنيد كه به ذبح حضرت اسماعيل توسط حضرت ابراهيم اشاره كرده باشد و در صورت عدم وجود چنين آيهاي، به نظر كتب اديان ديگر اشاره فرماييد.
داستان «ذبح» حضرت اسماعيل يكي از داستانهاي مشهور قرآن است كه در سوره صافات، آيات 102 تا 107 به آن اشاره شده است. ترجمه آيات چنين است:هنگامي كه [حضرت ابراهيم] با او [اسماعيل] به مقام سعي رسيد، گفت پسرم! من در خواب ديدم كه تو را ذبح ميكنم، نظر تو چيست؟ گفت: «پدرم! هرچه دستور داري اجرا كن، به خواست خدا مرا از صابران خواهي يافت!» هنگامي كه هر دو تسليم شدند و ابراهيم جبين او را بر خاك نهاد، او را ندا داديم كه: اي ابراهيم، آن رؤيا را تحقق بخشيدي [و به مأموريت خود عمل كردي] ما اين گونه نيكوكاران را جزا ميدهيم. اين مسلماً همان امتحان آشكار است. ما ذبح عظيمي را فداي او كرديم. مفسران در ذيل آيه «ما ذبح عظيمي را فداي او كرديم» آوردهاند: خداوند قوچي بزرگ فرستاد تا حضرت ابراهيم آن را به جاي فرزند قرباني كند تا سنتي براي آيندگان در مراسم حج و سرزمين «مني» از خود بگذارد. تفسير نمونه، ج 19، ص 118. ناگفته نماند در اينكه كدام يك از فرزندان ابراهيم(ع) (اسماعيل يا اسحاق) به قربانگاه برده شد و لقب «ذبيح اللّه» يافت، در ميان مفسران سخت گفتوگو است؛ گروهي «اسحاق» را «ذبيح» ميدانند و جمعي «اسماعيل» را. نظر اول را بسياري از مفسران اهل سنت و نظر دوم را مفسران شيعه برگزيدهاند. داستان «ذبح» در «تورات» نيز آمده است و درآنجا علماي يهود «اسحاق» را ذبيح دانستهاند، ولي در نقلي آمدهاست كه عمربن عبدالعزيز از يك نفر يهودي كه به اسلام گرويده بود از اختلاف درباره ذبيح سؤال كرد، آن فرد يهودي جواب داد كه علماي يهود نيز اسماعيل را ذبيح ميدانند لكن از باب حسد كتمان ميكنند و ذبح را به اسحاق پدر اسرائيل، سرسلسله خويش نسبت ميدهند. محمد خزائلي، اعلام قرآن، تهران: اميركبير، 1350 ص 130