اى که دل ها همه از داغ غمت غمگین است/ وى که از خون تو صحراى بلا رنگین است/ نرود یاد لب تشنه ات از خاطره ها/ هر که را مى نگرم از غم تو غمگین است/ ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • قرآن و عترت
  • واسطه قرار دادن ائمه

واسطه قرار دادن ائمه

دسته بندی ها
  • قرآن و عترت
برچسب ها

سوال:خداوند در آيه ى شريفه مى فرمايد: ( والّذين يدعون من دون الله لا يخلقون شيئاً وهم يخلقون ) ([ابراهيم:4. ]) و در آيه ى ديگر مى فرمايد: ( والذين اتخذوا من دونه أولياء ما نعبدهم إلاّ ليقربونا إلى الله زلفى ) ( [ نحل/20]) ، آيا واسطه قرار دادن ائمه، بااين آيات منافات ندارد؟

جواب:: جمله «يدعون» در آيه ( والّذين يدعون من دون الله ) به معناى «يعبدون» است، نه به معناى دعوت و خواندن. بنابراين، آيه درباره   ى مشركان است كه بت ها را عبادت مى كردند و خداوند در مقام انتقاد از انديشه آنان مى فرمايد: ( والّذين يدعون من دون الله لا يخلقون شيئاً ) ; يعنى كسانى را كه جز خدا مى پرستيد آفريننده   ى چيزى نيستند، بنابراين، آيه ارتباطى به درخواست حاجت از پيامبر و امام ندارد، زيرا درخواست حاجت عبادت نيست. به گواه اين كه از زنده نيز درخواست انجام كار مى كنيم و اگر درخواست حاجت از «ميت» شرك باشد، بايد از زنده نيز شرك محسوب شود.
مضمون آيه   ى دوم اين است كه آنها مدعى بودند عبادت بتان فقط و فقط براى اين است كه از طريق عبادت آنها مى توان به خدا نزديك شد. درباره اين آيه بايد گفت: اوّلاً: احدى از مسلمانان، نبىّ وامام را عبادت نمى كند تا كار او مثل كار مشركان باشد;اين يك تفاوت ثانياً: ذيل آيه حاكى است كه اينها در اين ادعا(پرستش بتها فقط براى تقرب جويى به خدا است) دروغگو بودند، بلكه آنها را مؤثر در زندگى خود مى دانستند. آنها بت ها را مايه عزت ( ليكون لهم عزّاً ) ( [زمر/30) ومايه نصرت در جنگ ( واتخذوا من دون الله آلهة لعلهم ينصرون ) ( [سوره مريم/81]) مى دانستند و در آخر آيه به دروغگو بودن در اين ادعا اشاره مى كند و مى فرمايد: ( انّ الله لا يهدى من هو كاذب كفار ) . ( [لطفاً براى توضيح بيشتر به كتاب آيين وهابيت، 2. وهايت مبانى فكرى و كارنامه عملى، مراجعه كنيد.])

تعداد بازدید: 82
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

هم قرآن بخوانیم هم ترجمه

هم قرآن بخوانیم هم ترجمه

31 اردیبهشت, 1404

اگر فقط ترجمه قرآن را بخوانیم، آیا نتیجه بهتری نمی ‌گیریم؟


مطالعه کامل
5 دی, 1402

یک شبهه قرآنی


مطالعه کامل
4 دی, 1402

همه علوم در قرآن


مطالعه کامل
20 آبان, 1402

شناخت احادیث جعلی و غیر جعلی


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)