برگزاری نشست توسعۀ همکاری و تعامل علمی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) با سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی
۲۷ آذر، ۱۳۹۸هفته پژوهش
۲۷ آذر، ۱۳۹۸در ابتدای این نشست حجتالاسلام والمسلمین حمید نگارش رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیهالسلام گزارشی از روند کارهای علمی و موفقیتهای پژوهشگاه ارائه دادند. ایشان ضمن تبریک هفته پژوهش به پژوهشگران موفقیتهای پژوهشگاه را مرهون زحمات پژوهشگران داشت.
آیتالله کعبی ضمن تبریک هفتۀ پژوهش بیان داشت: ابتدا باید نگاهی داشته باشیم به نقشهایی که رهبری معظم دارند و متناسب با این نقشها طبعاً اظهاراتی بیان میکنند و مواضعی اتخاذ میکنند و تألیفاتی دارند.
وی در تشریح نقشهای رهبری بیان داشت: رهبری در آن واحد چند نقش را ایفا میکنند و یک شخصیت جامعی دارند.
نقش اول رهبری الهی نظام اسلامی برپایه ولایت فقیه، یعنی مدیریت کلان ارزشی کشور و ترسیم خطوط کلان نظام سیاسی اسلامی و سیاستهای کلی نظام بر عهدهی رهبری است متناسب با اینکه ایشان ریاست نظام اسلامی را دارد و شخص اول رسمی کشور است، این اقتضائاتی بههمراه دارد و متناسب با آن اقتضائات قانونی، مدیریتی و راهبردی، فرمایشاتی برای اداره نظام خطاب به قوای کشوری و لشگری برایتحقق اهداف، وظایف، سیاستها و ماموریتهای نظام انقلاب اسلامی صادر میکند ؛
نقش دوم رهبری درحال حاضر ایشان یک اسلام شناس جامع است و یک نظریهپرداز بزرگ است یک اندیشه جامعی دارد هم در ساحت جهان بینی، هم ایدئولوژی و هم یک نگاه عمیق که با آن نگاه معقول خود در این زمینه آثاری خلق کرده است که معروفترین و عمومیترین اثرشان در این زمینه شاید آن «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» است و مجموعه آثار فکری که خلق کردهاند بهویژه بعد از انقلاب اسلامی در ساحتهای متفاوت و در علوم گوناگون، خوب کتابهای ایشان منتشر شده و درجریان هستید.
نقش سوم رهبری، رهبری امت اسلامی است ما میگوییم ولیامر مسلمین؛ طبق اقتضائات رهبری امت، رهبری معظم هم برای تقویت مکتب اهل بیت و هم تقویت مذاهب اسلامی و بازسازی امت اسلامی، هم پیشبرد مقاومت اسلامی و بیداری اسلامی و حضور در صحنههای ایجاد پیوند بین امت و امامت سخنانی و موضع گیریهایی متناسب با آن را در پیش میگیرند.
نقش چهارم، ایشان رهبری نهضتهای اسلامی را هم برعهده دارند، در منظومۀ فکری امام و رهبری تا اسلام هست مبارزه هم هست و تا مبارزه هست ما هم باید باشیم.
نقش پنجم، نقش مرجعیت تراز بالای شیعه، ایشان مقلدان بالایی در داخل و خارج کشور دارد. که آن هم اقتضائاتی دارد که پاسخ شرعی به مقلدان و مکلفین هم اقتضائاتی را ایجاب میکند.
نقش ششم،سلوک معنوی ویژه؛ خیلیها به دنبال سیر و سلوک عرفانی هستند، اما سیر و سلوک عرفانی رهبری در متن مبارزه با استبداد، استکبار و جهاد و از سویی مدیریت عادی کشور توأم با زهد و ترک دنیا، عبادت و بندگی خدا و پژوهش همراه است که این یک تراز ویژه سیر سلوک است. که این وجهه برهمۀ ابعاد شخصیت ایشان سایه افکنده که به نظر بنده قابل توجه است. سلوک معنوی ویژه برای قرب الهی ایشان در این زمینه واقعاً میتواند الگویی شود برای سالکان و جذابیت ویژهای هم دارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری در خصوص چگونگی تأثیر گذاری این نقشها افزود: این نقش ها همه در ساحت نظر و تولید فکر و هم در ساحت عمل و سیاستگذاری مبتنی بر یک نگاه جامعی به نظام اسلام و مکتب اهل بیت و باورها و ارزشهای اسلامی است. این منظومۀ فکری رهبری است که این قسمتی از آن جهان بینی است و بخشی ایدئولوژی، بخشی هم مجموعهای از نظامات سیاسی، نظام اجتماعی، نظام فرهنگی، نظام اقتصادی، نظام مدیریتی و نظام امنیتی، نظام دفاعی، اخلاقی این نظامات و نظریه ها متناسب با نظامات کشور تولید میشوند. اینها باید در واقع در ذیل آموزههای ایدئولوژیک و در ذیل جهانبینی کلان برگرفته از حکمت و اندیشۀ ذلال اسلامی و کاربرد وحی و قرآن و سنت و رویکرد اجتهادی حائز اهمیت است. این را هم باید دید تا بتوانیم به سطوح دیگر نگاه ایشان در خصوص فرهنگ و تمدن،که نگاه خاص است،دست یافت.
وی در خصوص روش رهبری در نگاه به وقایع تأکید کرد: روش ایشان اجتهادی است، اما اجتهاد در شناخت معارف اسلام ناب، نظامات اسلام ، نظریههای اسلامی و اجتهاد در فقه و اجتهاد در روشهای گوناگون، تدوین سیاستهای کلی نیز نگاه اجتهادی حاکم است.
وی افزود: افرادی که می خواهند در زمینۀ نظری به زمینههای تفکری ایشان بپردازند باید این ابعادی را که ذکر کردم در نظر بگیرند.
در ادامه آیت الله کعبی به تشریح گستردگی ابعاد مورد نظر رهبری در تحلیل ها پرداختند. پس از نشت علمی ایشان از نمایشگاه آثار پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام بازدید و از زحمات دستاندکاران به پژوهشگران و آثار فاخر پژوهشگاه تمجید کردند.