کتاب درآمدى بر تمدن نوين اسلامى
۱۶ خرداد، ۱۴۰۳مسابقه بزرگ کتابخوانی با موضوع دفاع مقدس
۱ مهر، ۱۴۰۳به همت مرکز آموزش و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیهالسلام برگزار شد:
کارگاه آموزشی «نقش تفسیر تنزیلی در تحول علوم انسانی»
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه، کارگاه آموزشی «نقش تفسیر تنزیلی در تحول علوم انسانی» با ارائه حجتالاسلاموالمسلمین عبدالکریم بهجتپور (عضو هیئتعلمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) و به همت مرکز آموزش و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیهالسلام برگزار شد.
حجتالاسلاموالمسلمین عبدالکریم بهجتپور در ابتدای این کارگاه بیان داشت: بزرگانی چون علامه مصباح یزدی معتقدند که حتی اثبات قضایای تجربی هم باید مورد حمایت فلسفه باشد در غیر این صورت هیچ قضیۀ تجربی قابل اثبات نیست.
وی افزود: در مورد علوم اسلامی باید توجه کنیم وقتی علمی، اسلامی است که با روشهای مصوب و معتبر اسلامی کشف شود حتی اگر کاشف فردی غیرمسلمان باشد؛ زیرا روشهای کشف حقیقت و گزارههای دینی مورد اختلاف حتی در بین مسلمین است که نمونه آن دعواهای بین اصولیون و اخباریون است؛ اگر مسلمانی از روشهایی استفاده کند که در چارچوب روشهای معتبر اسلامی نیست نتیجه آن علم دینی و اسلامی نیست.
حجتالاسلاموالمسلمین بهجتپور یادآور شد: ما وقتی سخن از مطالعه در نزول تدریجی قرآن میگوییم پذیرفتهایم که این متن به فراوانی با عینیت جامعه خود ارتباط برقرار میکند و مسائل جامعه را حل کرده است؛ یعنی صرفاً یکسری اصول کلی و مبانی و هست و نیستها را نگفته و یکسری توصیفات را بیان نکرده است؛ بلکه به حل مسائل اجتماعی دورۀ خود پرداخته و تغییر ایجاد کرده است. قرآن بهشدت شخصی و عینی شد یعنی از ابی لهب و همسر او نام برد و در مورد آنان قضاوت کرد یا در مورد اشخاص دیگر، همچنین به دغدغههای شخصی پیامبرصلیاللهعلیهوآله و چالشهای او در میدان توجه کرد؛ مانند سورۀ ضحی و آیات فراوان در سُوَر دیگر.
بهجتپور در خاتمه تأکید کرد: تفسیر تنزیلی هم روشی است که ما ابتدا از قرآن شروع کنیم و خردورزی بشر را بهصورت عمده بعد از قرآن به کار بگیریم البته بنده مانند اشاعره نیستم که بگویم عقل را باید کنار گذاشت؛ یعنی در طراحی نظامات، منابع اسلامی را دستکم نمیگیریم و سعی میکنیم بیشترین قرائن را از این متن بیرون بیاوریم؛ و این اتفاق از طریق تفسیر تنزیلی به نحو شایسته میتواند انجام شود مثلاً در سیاستگذاری فرهنگی ۹ روش بر اساس سیر نزول داریم ازجمله تحول خانواده به خانواده مطلوب و تغییر انسان محقق به انسان مطلوب که بنده سیر و فرایند این تغییر را مفصلاً در آثار خودم توضیح دادهام.