جشنواره نذر قلم
۲۹ خرداد، ۱۴۰۲هشتمین جلسۀ کمیتۀ علمی همایش علوم انسانی اسلامی در حوزۀ دفاعی امنیتی
۳۱ خرداد، ۱۴۰۲به گزارش روابطعمومی پژوهشگاه: دومین نشست هماندیشی اندیشهورزی پروژۀ معنویت و توان رزم، به همت اندیشکدۀ مطالعات راهبردی و آیندهنگاری پژوهشگاه برگزار شد.
در ابتدای این نشست، دکتر ابوالقاسم بخشیان به مفهومشناسی معنویت در سخنان امام خمینیرحمهاللهعلیه و مقام معظم رهبری مدظلهالعالی پرداخت و افزود: معنویت به معنای اصطلاحی در آثار و بیانات امام راحل به چند معنا استفاده شده است؛ که عبارتانداز: «بُعد روحی، نفس قدسی و روح مجرد و سرمایههای باطنی انسانی و وجهۀ انسانى كه از عالم غيب است و بُعد ماوراء طبیعی در مقابل بُعد مادی و جسمی و ظاهری و طبیعی انسان است.»؛ ارزشهای الهی و دینی مانند ایمان، اخلاص، برای خدا بودن و برای او کار کردن، ایثار، علاقهمندی به خدا و دین اسلام؛ و یاد خداوند و توجه به خدای تبارکوتعالی و اتصال به مبدأ وحی و ارتباط قلبی و باطنی با خداست.
وی یادآور شد: معنویت در بیانات مقام معظم رهبری مدظلهالعالی گاهی به معنای عام «آراسته شدن به صفات و ارزشهای دینی و الهی» است. و گاهی به معنای خاص «ارتباط قلبی و اتصال باطنی، قُرب و اُنس با خدای تبارکوتعالی» است. در معنای اول، معنویت همان فرآیند دینداری و آراسته شدن به ارزشهای دینی همچون ایمان، اخلاص، ایثار، توکّل، و … است. و در معنای دوم، معنویت برآیند و محصول دینداری و ثمره ایمان و عمل صالح است.
در ادامه حجتالاسلاموالمسلمین علی فرحانی، به مفهومشناسی معنویت پرداختند و بر دو نکته تأکید کردند و افزودند: بررسی مفهوم معنویت در اندیشۀ امام خمینیرحمهاللهعلیه و مقام معظم رهبری مدظلهالعالی باید بر اساس نظام اندیشۀ ایشان باشد نه نگاه موردی و گزینشی به سخنان و آثار ایشان و معنویت اجتماعی در اندیشۀ امام و رهبری، تداوم معنویت عرفانی است.
وی بیان داشت: غایت هر دو یکی است و تغایری بین آنها نیست البته سطوح معنویت متفاوت است و طریق و سیر و سلوک آن نیز متفاوت است. ما باید غایت عرفانی را در ظرف فعلی روزمره اجرا کنیم.
در پایان این نشست، شرکتکنندگان نکته نظرات خود را بیان کردند.