شانزدهمین شمارۀ نشریۀ علمی پژوهشی پژوهشهای سیاست اسلامی منتشر شد
۲۰ آبان، ۱۳۹۹حقیقتاً آنچه امروز در این نمایشگاه دیده شد، برای نمایندگی ولیفقیه موجب افتخار است
۱۳ آذر، ۱۳۹۹به گزارش روابطعمومی پژوهشگاه: نشست علمی نظم ولایی و نظم معنوی در تجربه تمدنی جمهوری اسلامی ایران، به همت گروه قرآن و حدیث پژوهشکده الهیات با حضور حجتالاسلاموالمسلمین دکتر حبیبالله بابایی، در پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیهالسلام برگزار شد.
در این جلسه ابتدا دکتر مهدی خوشدونی بهعنوان دبیر جلسه و مجری پروژۀ «نقش و جایگاه ولایتفقیه در تحقق تمدن نوین اسلامی» پیشینهای از بحث و کارهای انجامگرفته در این راستا ارائه و بیان کردند که این نشست ذیل پروژۀ یادشده و در جهت کمک بخشی و پاسخدهی به برخی از سؤالات آن میباشد.
سپس، دکتر حبیبالله بابایی تعریف مشخصی از نظم ارائه داده و معنای نظم را پرهیز از تنش و همزیستی مسالمتآمیز دانستند. ایشان نظم را در سه حالت نظم قانونی، اخلاقی و معنوی دانستند و نظم خودجوش را فارغ از کنترل و اجبار خاص، همان نظم معنوی دانستند. ایشان نظم معنوی را توجه مشترک به یک امر مشترک معنوی دانسته که همگی دارای یک غایت معنوی هستند.
از منظر ایشان ، امر معنوی همراه با نوعی از مودت و محبت و عشق همراه است. ازاینرو در جامعۀ اسلامی نظم معنوی که توسط پیامبر صلیاللهعلیهواله ایجاد شد پایدار است و در ادامه نیز امامان معصوم به همین منوال بوده است. ازاینرو، این نظم معنوی، در ادامه توسط ولیفقیه سامانیافته است و مردم از روی عشق و محبت به فرامین آنها دل میسپارند. پس امری معنوی منجر به عشق شده و عملاً یک سامانه تشکیل میدهد. ازاینرو شخصیتهای کاریزماتیک توانمندی ایجاد نظم در جامعه را دارند. در صدر اسلام رسول خدا صلیاللهعلیهواله و بعدازآن امامان چنین ظرفیت و توانمندی را داشتند. در ادامه نیز امام خمینی رحمهاللهعلیه و مقام معظم رهبری مدظلهالعالی و حتی برخی از ابر شهدا هم چون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی چنین ظرفیتی دارند و دلهای مردم را بدون هیچ فرمانی متحد و مجذوب کرده و در قالب یک الگوی منظم در میآروند.