نشست علمی بررسی جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه فلسطین از منظر حقوق بین الملل
۱۳ آبان، ۱۴۰۲سیزدهم آبان، روز شروع سقوط هیبت استکباری آمریکاست. (مقام معظم رهبری مدظلهالعالی)
۱۳ آبان، ۱۴۰۲به گزارش روابطعمومی پژوهشگاه: به همت مرکز آموزش پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیهالسلام، کارگاه توجیهی کرسیهای نظریهپردازی و ترویجی با حضور اساتید دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام و اعضای هیئتعلمی پژوهشگاه، در سالن شهید تهرانی مقدم پژوهشگاه برگزار شد.
در ابتدای جلسه، دکتر حسن خلیلی، مدیر امور نظریهپردازی دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام در مورد انواع کرسیها و نحوه درخواست برای تشکیل کرسیهای نوآوری و نظریهپردازی توضیحاتی دادند.
دکتر مهدی سلیمانی، پژوهشگر مرکز فلسفه علوم طبیعی و فناوری دانشکده و پژوهشکده علوم پایه دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام، دیگر سخنران این نشست بودند که موضوع خود را با عنوان «چگونه نظریهپردازی امکانپذیر میشود؟» ارائه داد. وی به رویکرد مستقیم نظریهپردازی و رویکرد غیرمستقیم نظریهپردازی پرداخت و گفت: منظور از رویکرد مستقیم نظریهپردازی، گردآوری و ارزیابی الگوهای فعلی نظریهپردازی، یافتن مناسبترین الگو و سپس آغاز فرآیند نظریهپردازی است. منظور از رویکرد غیرمستقیم نظریهپردازی، واکاوی پیششرطهای نظریهپردازی، برآوردن آنها و… است.
همچنین، دکتر احمد کارگر، معاون پژوهش اندیشگاه عالی تجربه انگاری انقلاب اسلامی دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام به ارائه تولید نظریه از دانش تجربی و درسآموختههای انقلاب اسلامی پرداخت. وی گفت: دانایی محصول مواجه عقلانی بشر با رویدادها است. این محصول عقلانی گاه بهصورت ذهنی و نظری و گاه بهصورت تجربی بروز میکند. برای ایجاد زیرساخت نظریهپردازی در علم و فناوری انقلاب اسلامی باید دانش و دانایی دوران انقلاب اسلامی در سبدی از دانایی تجربی و دانایی نظری شکل بگیرد. اگر فقط سهم دانایی نظری در سبد دانایی، حجیم شود؛ در مواجهه با رویدادها، عدم قطعیتها و پیچیدگیهای روزافزون پدیدهها، با رفتار اشتباه و عملکردهای اشتباه زیادی مواجه شده و این امر پیشبینیها را خیلی سختتر و غافلگیریها را خیلی زیادتر میکند.
وی در پایان افزود: دانشهای تجربی اگر تبدیل به دانش نظری نشوند قابلانتقال نیستند؛ و دانشهای نظری اگر تبدیل به دانش تجربی نشوند قابل کاربردی شدن نبوده و در همان سیکل و چرخۀ آموزشی میماند.