اى که دل ها همه از داغ غمت غمگین است/ وى که از خون تو صحراى بلا رنگین است/ نرود یاد لب تشنه ات از خاطره ها/ هر که را مى نگرم از غم تو غمگین است/ ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • گزیده
  • آیا تقاص گناه حضرت آدم با ماست؟

آیا تقاص گناه حضرت آدم با ماست؟

دسته بندی ها
  • گزیده
برچسب ها
  • حضرت آدم، گناه، تقاص

شبهه: من نماز نمی‌خوانم؛ چون خدای متعال حضرت آدم† را به خاطر گناهش به زمین فرستاد؛ پس ما چرا باید تقاصش را پس بدهیم؟ این چه عدالتی است؟

پاسخ: اولاً، به اعتقاد شیعه، همۀ پیامبران الهی ازجمله حضرت آدم معصوم‌‌اند و هیچ گناهی از آنان صادر نمی‌شود و آنچه ممکن است از آنان سر بزند، ترک اولی[1] است؛

ثانیاً، خداوند متعال از همان آغاز آفرینش حضرت آدم قصد داشت او را خلیفۀ خود در زمین قرار دهد و لذا به فرشتگان فرمود: «وَ إِذْ قالَ رَبُّک لِلْمَلائِکةِ إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلیفَةً قالُوا أَ تَجْعَلُ فیها مَنْ یفْسِدُ فیها وَ یسْفِک الدِّماءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِک وَ نُقَدِّسُ لَک قالَ إِنِّی أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ (بقره: 30)؛ و چون پروردگارت به فرشتگان گفت: من می‌خواهم در زمین جانشینى بیافرینم، گفتند: در آنجا مخلوقى پدید مى‏آورى که تباهى کند و خون‌ها بریزد؟ بااینکه ما تو را به پاکى مى‏ستاییم و تقدیس مى‏گوییم؟ گفت: من چیزها می‌دانم که شما نمی‌دانید.» بنابراین چه حضرت آدم خطا می‌کرد یا نه! در هر صورت به زمین هبوط می‌کرد و محل سکونت فرزندان او زمین بود؛

ثالثاً، در هیچ کجای قرآن‌کریم و آموزه‌های دینی نیامده است که فلسفۀ وجوب نماز، خطای حضرت آدم و هبوط او به زمین بود؛

رابعاً، نماز مجازات نیست؛ بلکه رازونیاز و رابطۀ عاشقانه بین خداوند متعال و بندگان اوست و امتیازی برای انسان قلمداد می‌شود. اگر خداوند متعال می‌خواست به‌ خاطر خطای حضرت آدم، فرزندان او را مجازات کند، رابطه‌اش را با آنان قطع می‌کرد؛ نه اینکه به نماز حکم کند. نماز نردبان رشد و ترقی معنوی انسان است و وجوب آن از سوی خداوند متعال درواقع به این معناست که ای بندگانم! من شما را دوست دارم و می‌خواهم که به واسطۀ نماز با من ارتباط داشته و به یاد من باشید تا به آرامش برسید و از خطا و لغزش حفظ شوید: «و أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکر وَ لَذِکرُ اللَّهِ أَکبَر (عنکبوت: 45)؛ و نماز را برپا دار، که نماز [انسان را] از زشتی‌ها و گناه باز مى‏دارد و یاد خدا بزرگ‌‌تر است‏»، نیز فرمود: «وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکری (طه: 14)؛ و براى یاد کردن من نماز به پا کن.»

[1]. «اولی» در لغت یعنی «شایسته‌تر، برتر»؛ پس ترک اولی، یعنی انجام ندادن آنچه شایسته‌تر است. این اصطلاح در علم کلام و در هنگام بحث از عصمت پیامبران و امامان‰ به کار می‌رود و منظور از آن، این است که انسان میان دو کار که یکی خوب است و دیگری خوب‌تر، کار خوب را انجام دهد و کار خوب‌تر را ترک کند (ر.ک. «ترک اولی»، دسترسی در: ویکی شیعه http://fa.wikishia.net/view، 4 اسفند 1398).

تعداد بازدید: 158
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

شاکر و علیم بودن خداوند

شاکر و علیم بودن خداوند

22 تیر, 1404

صفت شاکر علیم به چه معناست؟


مطالعه کامل
فساد

فساد

17 تیر, 1404

وجود فساد در کشور سیستمی است؟


مطالعه کامل
نگاه به نامحرم

نگاه به نامحرم

15 تیر, 1404

راه‌های کنترل نگاه به نامحرم چیست؟


مطالعه کامل
حیات سیاسی

حیات سیاسی

14 تیر, 1404

ادامۀ حیات سیاسی ایران با این‌همه تحریم چگونه ممکن است؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)