اى که دل ها همه از داغ غمت غمگین است/ وى که از خون تو صحراى بلا رنگین است/ نرود یاد لب تشنه ات از خاطره ها/ هر که را مى نگرم از غم تو غمگین است/ ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • اخلاق
  • اسراف چیست؟

اسراف چیست؟

دسته بندی ها
  • اخلاق
  • تزکیه نفس
  • سبک زندگی
  • سیره نبوی
  • فضائل اخلاقی
برچسب ها
  • اسراف
  • تعریف
  • مفهوم
اسراف

اسراف

اسراف چیست؟

اسراف، به‌‌معنای زیاده‌روی در هر کاری است که انسان انجام می‌دهد؛

هرچند کاربرد«اسراف» آن در انفاق و صَرف مال، بیشتر مشهور شده است.[1]

این واژه در قرآن‌کریم و روایات معصومان علیه السلام، با معنای واحد و مصداق‌های متعدد به کار رفته.

در جمع‌بندی موارد مختلف، می‌توان چنین گفت که هرآنچه افزون بر میانه‌روی[2] و حدّ کفاف[3] (مقدار متعارف رفع نیازها) باشد، اسراف است.

امیر مؤمنان علیه السلام در حدیثی نشانه‌های سه‌گانۀ شخص اسراف‌کننده را بیان می‌فرمایند:

لِلْمُسْرِفِ ثَلَاثُ عَلَامَاتٍ يَأْكُلُ مَا لَيْسَ لَهُ وَ يَلْبَسُ مَا لَيْسَ لَهُ وَ يَشْتَرِي مَا لَيْسَ لَهُ.[4] مُسرف مى‏خورد آنچه را كه سزاوارش نیست که بخورد، مى‏پوشد آنچه را كه سزاوار و لایق به شأن او نیست و مى‏ خرد آنچه را كه سزاوارش نیست بخرد.

بنابراین حدیث، فرد اسراف‌کار در خوردن، پوشیدن و خرید کردن، به موقعیت و جایگاه خود نظر ندارد.

اسراف

اسراف

درواقع، بیش از میزان کفاف در این حوزه‌ها عمل می‌کند یا در استفاده از امکاناتش موقعیت‌شناسی و اولویت‌بندی ندارد که هر چیزی را کجا و چگونه استفاده کند. بیان امام صادق علیه السلام  دربارۀ اسرافِ بدون رعایت اولویت‌ها راه گشاست:

«إِنَّمَا السَّرَفُ أَنْ تَجْعَلَ ثَوْبَ صَونِكَ ثَوْبَ بِذْلَتِكَ.[5] اگر لباس آبرومند خود را در جایی که باید لباس فرسوده (و لباس کار) پوشید، بپوشی، اسراف است.»

بنابراین می‌توان هدر دادن امکانات و وسایل در موقعیت‌های نامناسب را از مصداق‌های اسراف به شمار آورد.

ازمنظردیگر، می‌توان گفت که اسراف، به اعتبار اشخاص ازحیث شأن و شرف و صحت و مرض و جوانى و پیرى و ازحیث غنا و فقر و زیادى درآمد و كمىِ آن، فرق مى‏كند؛ زیرا ممكن است صَرف فلان مقدار از مال براى خرید لباس، مثلاً برای شخصى كه داراى فلان مقام و شخصیت در اجتماع است یا داراى فلان درآمد است، اسراف نباشد؛ درحالى‏كه همان مقدار برای كسى كه چنین نیست، اسراف باشد.[6]

امام جعفر صادق علیه السلام در خلال بیان برخی احکام زکات فرمودند:

«بسا تهی‌دستى كه اسراف‏ كننده ‏تر از ثروتمند است؛

زیرا ثروتمند خرج مى‏ كند از آنچه خداوند به او داده است و فقیر خرج مى كند بى ‏آنكه به او عطایى شده باشد.»[7]

شهید بزرگوار آیت الله دستغیب رحمه الله در توضیح این روایت آورده‌اند:

بنابراین، بیشتر تكلفات وسایل زندگى و معیشت كه اكثر مردم به آن مبتلا هستند و هیچ ملاحظۀ شأن و مداخل خود را     نمى‏ كنند و غالباً مبتلا به قرض و پریشانى هستند، اسراف است و سببش این است كه هركس، همیشه به بالاتر از خودش مى‏ نگرد و مى‏ خواهد از او كمتر و پایین‏ تر نباشد و لذا گرفتار اسراف شده و همیشه در سختى و رنج و ناراحتى و نارضایتى و پریشانى به سر مى‏ برد؛ درصورتى‌‌كه اگر مطابق دستور شرع به زیردست نگاه مى‏كردند كه از آنها در امور دنیا پایین‏ ترند، هیچ‌گاه مبتلا به اسراف و ناراحتى‏ هاى فراوان نمى‏ شدند. پس بیشترِ اين ورشكستگی‌ها، از اسراف سرچشمه مى‏ گیرد كه اگر به دستور شرع و به حكم فطرت و عقل سلیم خود، این گناه كبیره را ترک مى‏ كردند .

منابع

[1]. حسین بن محمد راغب اصفهانی، المفردات، ص407.

[2]. «كُلُّ مَا زَادَ عَلَى الِاقْتِصَادِ إِسْرَافٌ» (عبدالواحد بن محمد تمیمی آمدی، ص359.

[3]. «مَا فَوْقَ الْكَفَافِ إِسْرَاف» (همان، ص359، ح 8117).

[4]. محمد بن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق)، الخصال، ج1، ص98، ح 45 و شبیه آن از امام صادق، ج1، ص121، ح 113.

[5]. حسن بن فضل طبرسی، مکارم الأخلاق، قم، شریف رضی، 1370، ص103؛ محمد بن یعقوب کلینی، کافی، ج6، ص441، ح 4.

[6]. سیدعبدالحسین دستغیب، گناهان کبیره، قم، جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیه، 1388، ج2 ص103.

[7]. «… رُبَّ فَقِيرٍ أَسْرَفُ مِنْ غَنِيٍّ. فَقُلْتُ: كَيْفَ يَكُونُ الْفَقِيرُ أَسْرَفَ مِنَ الْغَنِيِّ؟ فَقَالَ: إِنَّ الْغَنِيَّ يُنْفِقُ مِمَّا أُوتِيَ، وَ الْفَقِيرَ يُنْفِقُ مِنْ غَيْرِ مَا أُوتِيَ» (محمد بن یعقوب کلینی، همان، ج3، ص562، ح 11). ترجمۀ آیت‌‌‌‌الله دستغیب.

لینک ها

سایت زمزم هدایت

دایت

سایت پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام

سایت حقیق

کانال انتشارات زمزم هدایت

تعداد بازدید: 159
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

نگاه به نامحرم

نگاه به نامحرم

15 تیر, 1404

راه‌های کنترل نگاه به نامحرم چیست؟


مطالعه کامل
برکت

برکت

12 تیر, 1404

چرا زندگی‌ها بی‌برکت شده است؟


مطالعه کامل
لعن

لعن

11 تیر, 1404

اسلام با لعن‌کردن، که خلاف وحدت است، موافق است؟


مطالعه کامل
بلاها جنگ و خشکسالی

بلاها جنگ و خشکسالی

8 تیر, 1404

 چرا میزان بلاها مثل جنگ و خشکسالی در کشورهای اسلامی بیشتر از کشورهای غیراسلامی است؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)