اى که دل ها همه از داغ غمت غمگین است/ وى که از خون تو صحراى بلا رنگین است/ نرود یاد لب تشنه ات از خاطره ها/ هر که را مى نگرم از غم تو غمگین است/ ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • سبک زندگی
  • آیا حجاب در قرآن مربوط به عصر پیامبر بود؟

آیا حجاب در قرآن مربوط به عصر پیامبر بود؟

دسته بندی ها
  • سبک زندگی
  • قرآن و عترت
برچسب ها
  • تشکر مردم
  • قرآن حجاب

تأکید قرآن به حجاب بانوان، مخصوص زمانى بود که بى حجابى نشانه هرزگى و فحشا شمرده مى شده است و زنانِ عفیف بدین وسیله خود را متمایز از زنان فاحشه مى کرده اند؛ پس در این عصر که این امر صدق نمى کند حجاب لازم نیست،

 پاسخ:

چه کسى گفته است، در گذشته بى حجابى، نشانه هرزگى و فحشا شمرده مى شده است؟
همچنین چه کسى گفته است، این امر در این عصر صدق نمى کند؟
موضوع «حجاب» و پوشش زنان در فطرت زن ریشه دارد؛ پس اساس آن را باید در تاریخ و خلقت «انسان» و شرایع الهى جستجو کرد. تا انسان، انسان است تمایل به عفاف و پوشش نیز در وجودش قرار داده شده است؛ هرگاه خوى حیوانى در او پدید آمد، برهنگى نیز (که ویژگى حیوانات است) برایش امرى عادى خواهد شد. از نظر اسلام و قرآن کریم حفظ حجاب و پوشش زن به نوعى، احترام گزاردن به زن و محفوظ نگه داشتن وى از نگاه هاى شهوانى و حیوانى است و این امر به زمان رسول اکرم صلى الله علیه و آله اختصاص نداشته و ندارد؛ بلکه در هر زمان و عصرى، چنان چه هر زنى حدود را رعایت نکند و حجاب و عفّت نداشته باشد، در معرض طمع بیماردلان واقع مى شود؛ همانان که با نگاه آلوده شان حریم زن را مى شکنند و بدین وسیله به سوى گناه و شهوات پست حیوانى سوق داده مى شود.
از نظر اسلام، عظمت زن در همه زمان ها این است: «ان لایرین الرجال و لایراهنّ الرجال؛ آن ها مردان نامحرم را نبینند و مردان نیز آنان را نبینند.
وانگهى جمله «ذَ لِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ» (احزاب، 59) بدین معناست که پوشاندن همه بدن، به شناخته شدن به این که اهل عفت و حجاب و صلاح و سدادند نزدیک تر است؛ در نتیجه وقتى به این عنوان شناخته شدند، دیگر اذیت نمى شوند و اهل فسق و فجور متعرض آنان نمى گردند؛ چرا که آنان تجسم حرمت و عفاف جامعه هستند و حرمت دارند و این دستور براى حفظ عفت آنان و در همه اعصار است.
________________________
(1). بحارالانوار، ج 103، ص 238
(2).زن در آینه جلال و جمال، ص 438
حجاب از دیدگاه قرآن و سنت، ص 37
تفسیر المیزان، ج 16

تعداد بازدید: 189
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

نگاه به نامحرم

نگاه به نامحرم

15 تیر, 1404

راه‌های کنترل نگاه به نامحرم چیست؟


مطالعه کامل
برکت

برکت

12 تیر, 1404

چرا زندگی‌ها بی‌برکت شده است؟


مطالعه کامل
لعن

لعن

11 تیر, 1404

اسلام با لعن‌کردن، که خلاف وحدت است، موافق است؟


مطالعه کامل
جواز چند همسری

جواز چند همسری

25 خرداد, 1404

جواز چند همسری با رعایت عدالت غیرممکن تعارض ندارند؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)