اى که دل ها همه از داغ غمت غمگین است/ وى که از خون تو صحراى بلا رنگین است/ نرود یاد لب تشنه ات از خاطره ها/ هر که را مى نگرم از غم تو غمگین است/
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • فقه واحکام فقه و سلامت
  • عقیم کردن موقت و دائم معلولان

عقیم کردن موقت و دائم معلولان

دسته بندی ها
  • فقه و سلامت
برچسب ها

 

 سوال : با توجه به اینکه بخشی از معلولیت های ذهنی ناشی از مسائل وراثتی می باشد و با ازدواج آنها درصد انتقال بیماری به فرزندان این معلولین بالاست آیا ولی یا قیم قانونی اجازه شرعی برای اعمال موارد ذیل در جهت جلوگیری از فرزنددار شدن این معلولین را دارند یا خیر؟
 استفاده از روش های – پیشگیری موقت از فرزنددار شدن این افراد با قابلیت برگشت پذیری – پیشگیری دائم
 پاسخ آیة الله خامنه ای: با اجازه ولی و در صورت فقدان ولی، قیم شرعی او، اشکال ندارد و مذکر و مونث در این جهت فرقی ندارد.
 پاسخ آیة الله جعفر سبحانی: اگر مقصود سقط جنینی است که می دانیم معلول است جایز نیست. و اگر پیشگیری از انعقاد نطفه باشد به صورت موقت که قابل برگشت باشد، اشکال ندارد.
 پاسخ آیة الله صافی گلپایگانی: عقیم نمودن به طور دائمی جایز نیست.
 پاسخ آیة الله نوری همدانی: در فرض سوال پیشگیری از حمل بصورت موقت اشکال ندارد و فرقی بین زن و مرد از این جهت نیست.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

خودکشی

خودکشی

12 آبان, 1403

چرا خودکشی حرام است؟


مطالعه کامل
25 شهریور, 1401

وظيفه زائو در هنگام زايمان


مطالعه کامل
25 شهریور, 1401

وجوب یادگیری علم پزشکی


مطالعه کامل
25 شهریور, 1401

حرکات غیر ارادی اعضای وضو


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)