logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • اخلاق
  • غیبت های مجاز از لحاظ شرعی کدام است؟

غیبت های مجاز از لحاظ شرعی کدام است؟

دسته بندی ها
  • اخلاق
  • اسلام
  • تزکیه نفس
  • خطا و اشتباه
  • رذائل اخلاقی
  • سبک زندگی
  • فضائل اخلاقی
برچسب ها
  • جواز غیبت
  • حرمت غیبت
  • غیبت
غیبت

غیبت

غیبت های مجاز از لحاظ شرعی کدام است؟

غیبت

غیبت

پاسخ: در مواردی غیبت‎کردن جایز است و این به دلیل وجود مصلحتی مهم‎تر از حرمت غیبت در این موارد است؛ مصلحت مهم‎تر شامل مواردی مانند مشورت، نهی‎ازمنکر، دفع بدعت، آگاه‎ساختن مسلمان از خطر و دادخواهی (غیبت برای دادخواهی، فقط نزد حاکم شرع یا دادخواه جایز است نه نزد همه) می‎شود.

فقها و علمای اخلاق اتفاق‎نظر دارند که در مواردی غیبت‎کردن جایز است:

الف) افراد متجاهر به فسق کسی‎که آشکارا گناه کند و برایش مهم نباشد دیگران از این کارش آگاه شوند غیبتش در آن گناه جایز است. برخی این مورد را به دلیل اینکه شخص از بیان گناهش ناراحت نمی‎شود، غیبت نمی‎دانند؛

ب) ذکر عیب‎های آشکار بدون قصد تحقیرکردن به‎شرط ناراحت‎نشدن غیبت‎شونده؛

پ) جواز به دلیل مصلحت مهم‎تر؛ در هرجایی که مصلحت افشای عیب پنهانی شخص ازنظر شرع بیش از مفسده آن باشد، غیبت جایز است. برخی از این مصادیق عبارت‎اند از:

یک ـ دربارۀ مشورت، مثل اینکه کسی می‎خواهد با دیگری معامله یا ازدواج کند. در اینجا می‎توان عیوب پنهانی آن شخص را، تا آنجا که در کار موردنظر دخالت دارد، برملا ساخت و شخص مشورت‎کننده را راهنمایی کرد؛

دو ـ نهی‎ازمنکر؛

سه ـ دفع بدعت شخص بدعت‎گزار؛

چهار ـ آگاه‎ساختن مسلمان از خطر یا ضرری که در کمین اوست؛

پنج ـ دادخواهی و رفع ظلم نزد کسی‎که بتواند به مظلوم کمک کند؛

ت) کفار و مشرکان: غیبت کفار و مخالفان شیعۀ دوازده‎امامی جایز است.

از آنچه گفته شد تکلیف دستگاه‎های اطلاعاتی کشور اسلامی نیز روشن می‎شود که اگر فعالیت‎های آن‎ها در مسیر کشف، خنثی‎کردن توطئه‎ها و سلامت گزینش‎ها برای پست‎های حساس اجتماعی باشد و از آن فراتر نروند و تجاوز نکنند، کار آن‎ها نه مشمول عنوان تجسّس است و نه مشمول عنوان غیبت حرام، بلکه ادای وظیفه و انجام واجب است.[1]

[1]. ناصر مکارم شیرازی، اخلاق در قرآن، قم، مدرسۀ امام علی بن ابی طالب†، 1377، ج 3، ص 124 و 127.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

چند همسری

چرا حق تعدد زوجات فقط برای مرد است؟

26 شهریور, 1404

چرا حق چندهمسری فقط برای مردان است؟


مطالعه کامل
احکام دین

احکام دین

19 شهریور, 1404

چرا احکام دین با گذشت زمان تغییر نمی‌کنند؟


مطالعه کامل
تغییر اخلاق و رفتارهای بد

تغییر اخلاق و رفتارهای بد

15 شهریور, 1404

تغییر اخلاق و رفتارهای بد چه راهی دارد؟


مطالعه کامل
اوقات فراغت

اوقات فراغت

2 شهریور, 1404

چگونه اوقات فراغت آزاد را مدیریت کنیم؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)