دل سفر کن در منا و عید قربان را ببین/ چشمه‌های نور و شور آن بیابان را ببین/ گوسفند نفس را با تیغ تقوی سر ببر/ پای تا سر جان شو و رخسار جانان را ببین
عید قربان زنده دارد یاد قربان گشتگان را/ پاسداران و اسیران و به خون آغشتگان را/ خیز و در این عید قربان سوی قربانگاه رو کن/ معنی بیت و حرم را در شهادت جستجو کن
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • فقه واحکام اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر
  • مراتب امر به معروف و نهی از منکر

مراتب امر به معروف و نهی از منکر

دسته بندی ها
  • امر به معروف و نهی از منکر
برچسب ها

سوال:مراتب امر به معروف و نهی از منکر را بیان کنید.

پاسخ: در بعضی از روایات آمده است که امر به معروف و نهی از منکر درجات و مراتب مختلفی دارد:

مرتبه اول: از دل آغاز می‌شود و هر کس ارتکاب منکری، یا ترک معروفی را دید، به مقتضای ایمانش باید در دل خود، از آن کار منکر و این ترک معروف منزجر باشد. نخستین آثار انزجار و ناراحتی قلبی در چهره انسان آشکار می‌شود؛ یعنی مؤمن با دیدن عمل منکر و ترک معروف، در دل ناراحت می‌شود و قیافه‌اش را در هم می‌کشد و رویش را ترش می‌کند. در روایات، از این کار به اخم و چهره در هم کشیدن تعبیر شده است و نیز در روایات آمده است: کسی که برای خدا با دیدن عمل منکر و ترک معروف چهره‌اش را در هم نکشد، جهنم چهره او را در هم خواهد کشید.

مرتبه دوم: به زبان مربوط می‌شود، یعنی در مرحله دوم، شخص مؤمن باید با زبان، ناراحتی خود را از عامل به منکر و تارک معروف، آشکار کند و او را امر به معروف و نهی از منکر نماید و یا نصیحت و موعظه کند و یا ارشاد و هدایت نماید و به هر حال، وی را به راه راست بکشاند.

مرتبه سوم: به عمل مربوط می‌شود. در مرحله سوم، شخص مؤمن، عملاً با قدرت و به طور فیزیکی، جلو منکرات را می‌گیرد. این مضمون، در روایات بسیاری آمده است و در باره اش بحث‌هایی و پرسش‌هایی مطرح می‌شود مانند این که آیا هر سه مرتبه قلبی، زبانی و عملی، بر همه مکلفان واجب است و یا بعضی مراتب آن، مانند مرتبه عملی و پیشگیری از منکرات، با قدرت، و حکومت مربوط می‌شود و اختصاص به قوه قهریه دولت دارد و دیگر مردم معمولی، نباید برای جلوگیری از منکرات، به قهر و خشونت متوسل شوند؟

شاید بتوان گفت که در صورتی که امر به معروف و نهی از منکر، به صورت عملی، موجب اخلال در نظم اجتماعی شود، باید با اجازه حاکمان دولت اسلامی، انجام گیرد و در صورت مبسوط الید نبودن حاکم عدل، با اجازه فقیه جامع و شرایط و آگاه به مصالح جامعه، اجرا شود.

اخلاق در قرآن, ج۳،آیت الله مصباح یزدی

تعداد بازدید: 156
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

امر به معروف و نهی از منکر

امر به معروف و نهی از منکر

19 فروردین, 1404

موعظه واجب نیست و امربه ‎معروف نیز مصداق موعظه است؛ بنابراین، چرا گفته می‎شود امربه‎ معروف واجب است؟


مطالعه کامل
اعتماد

اعتماد

29 مهر, 1403

میزان اعتماد به دیگران


مطالعه کامل
19 خرداد, 1400

شرایط آمر به معروف


مطالعه کامل
19 خرداد, 1400

تصرف اموال


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)