اى که دل ها همه از داغ غمت غمگین است/ وى که از خون تو صحراى بلا رنگین است/ نرود یاد لب تشنه ات از خاطره ها/ هر که را مى نگرم از غم تو غمگین است/ ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • اعتقادات و کلام
  • چرا حضرات ابراهیم به آزادی عقیده احترام نگذاشتند؟

چرا حضرات ابراهیم به آزادی عقیده احترام نگذاشتند؟

دسته بندی ها
  • اعتقادات و کلام
  • گزیده
برچسب ها
  • حضرت ابراهیم، آزادی عقیده

ما اعتقاد داریم تمامی عقیده‌ها محترم هستند؛ اما حضرت ابراهیم† در غیاب مردم، بت‌های آنان را شکست و به آن‌‌ها بی‌احترامی کرد.

پاسخ: اولاً، این اعتقاد که «ما اعتقاد داریم تمامی عقیده‌ها محترم است»، یک اعتقاد نادرست است و در اندیشۀ اسلامی چنین اعتقادی وجود ندارد. عقیدۀ هرکس برای خودش ممکن است محترم باشد؛ ولی معنا ندارد برای دیگران نیز محترم باشد؛ زیرا هر مستکبر، جنایتکار و فاسدی برای عقیدۀ خود احترام قائل است؛ ولی این دلیل نمی‌شود دیگران نیز به عقیدۀ او احترام بگذارند. اگر تمام عقاید محترم‌اند، پس چرا خداوند متعال پیامبرانش را گسیل داشت تا به بندگانش بفهمانند عقیدۀ آنان باطل است و باید از آن دست بکشند و اگر از عقیدۀ خود دست برندارند، به عذاب الهی گرفتار می‌شوند. به فرمودۀ قرآن‌کریم حضرت موسی و هارون به سوی فرعون فرستاده شدند تا او را از عقیدۀ باطلش برگردانند: «اذْهَبَا إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى (طه: 43)؛ به سوى فرعون بروید که طغیان کرده است.»‏ درنهایت فرعون به دلیل دست نکشیدن از عقاید باطل خود به عذاب الهی گرفتار شد. قوم لوط، قوم حضرت نوح، قوم حضرت شعیب و پیامبران دیگر به دلیل پافشاری بر عقاید باطل خود به عذاب الهی گرفتار شدند و از بین رفتند؛

ثانیاً، بر اساس صریح قرآن‌کریم یهودیان و مسیحیان می‌گفتند: «نَحْنُ أَبْنَاءُ اللَّهِ (مائده: 18)؛ ما پسران خدا هستیم» یا یهودیان می‌گفتند: «عُزَیرٌ ابْنُ اللَّهِ (توبه:30)؛ عُزیر پسر خداست» یا «یدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ (مائده: 64)؛ دست خدا بسته است.» مسیحیان نیز می‌گفتند: «الْمَسِیحُ ابْنُ اللَّهِ (توبه: 30)؛ مسیح پسر خداست» و… . آیا می‌توان گفت همۀ این عقاید محترم هستند؟! آیا اعتقاد به توحید و شرک، تقوا و فساد، عدالت و ظلم، نیکی و بدی که هرکدام طرفدارانی دارند، همه محترم‌اند؟! می‌توان گفت هم توحید محترم است، هم شرک؟! هم عدالت محترم است، هم ظلم؟! بنابراین شعار «تمامی عقاید محترم هستند» شعار نادرست و دروغی است که عده‌ای افراد فاسد و طغیانگران و دولت‌های جبار برای توجیه افکار و عقاید نادرست خود و جلوگیری از مبارزۀ دیگران با عقاید باطلشان و نیز استفاده از منافع زیردستان و عموم مردم، آن را اختراع کرده‌اند و به دیگران تلقین می‌کنند؛

ثالثاً، اگرچه این شعار «تمامی عقیده‌ها محترم هستند»، نادرست است؛ ولی اسلام ناسزا و بدگویی به عقاید دیگران را جایز نمی‌داند. قرآن‌کریم در سفارش به مسلمانان می‌فرماید: «وَ لَا تَسُبُّواْ الَّذِینَ یدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ فَیسُبُّواْ اللَّهَ عَدْوَا بِغَیرِ عِلْم ‏(انعام: 108)؛ [به معبود] کسانى که غیرخدا را مى‏خوانند، دشنام ندهید؛ مبادا آن‌‌ها [نیز] از روى [ظلم و] جهل، خدا را دشنام دهند.» بنابر این هرکس می‌تواند عقیده‌ای داشته باشد و کسی متعرض او نمی‌شود؛ ولی اگر کسی بخواهد عقیدۀ شخصی خود را در قالب یک برنامه به عموم مردم القا کند یا آنان را به پذیرش عقاید خود وادار کند، اسلام و همۀ ادیان آسمانی با آن مبارزه می‌کنند.

شکستن بت‌ها به دست حضرت ابراهیم درواقع مبارزه با نمرودیان طغیانگر و گردنکش و دولت جبار بود که برای حکومت بر مردم و استفاده از منافع آنان، عقاید باطل خود را در جامعه نهادینه کردند و موجب انحراف و اسارت مردم شدند و هر نوع فضیلت و کمال را از آنان سلب نمودند. اگر پیامبر اسلام… و امام علی† وارد خانۀ کعبه شدند و بت‌ها را در‌هم شکستند، به خاطر این بود که می‌خواستند مظاهر گمراهی مردم را که به دست عده‌ای فاسد و ستمکار در جامعۀ آن روز نهادینه شده بود و از این طریق مردم را گمراه می‌کردند و به استثمار می‌کشیدند، از بین ببرند؛ در عین اینکه بت‌ها را نابود و آزادی عمل آنان را محدود کردند؛ ولی هیچ‌کس را به پذیرش اسلام وادار نکردند و به تعبیری، آزادی عقیده را از آنان سلب ننمودند.[1]

[1]. ر.ک. نرم‌افزار مجموعه‌‌‏آثار استاد شهید مطهرى، همان، ج ‏16، ص 185-186.

تعداد بازدید: 258
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

شاکر و علیم بودن خداوند

شاکر و علیم بودن خداوند

22 تیر, 1404

صفت شاکر علیم به چه معناست؟


مطالعه کامل
فساد

فساد

17 تیر, 1404

وجود فساد در کشور سیستمی است؟


مطالعه کامل
نگاه به نامحرم

نگاه به نامحرم

15 تیر, 1404

راه‌های کنترل نگاه به نامحرم چیست؟


مطالعه کامل
حیات سیاسی

حیات سیاسی

14 تیر, 1404

ادامۀ حیات سیاسی ایران با این‌همه تحریم چگونه ممکن است؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)