logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • اخلاق
  • اسراف چیست؟

اسراف چیست؟

دسته بندی ها
  • اخلاق
  • تزکیه نفس
  • سبک زندگی
  • سیره نبوی
  • فضائل اخلاقی
برچسب ها
  • اسراف
  • تعریف
  • مفهوم
اسراف

اسراف

اسراف چیست؟

اسراف، به‌‌معنای زیاده‌روی در هر کاری است که انسان انجام می‌دهد؛

هرچند کاربرد«اسراف» آن در انفاق و صَرف مال، بیشتر مشهور شده است.[1]

این واژه در قرآن‌کریم و روایات معصومان علیه السلام، با معنای واحد و مصداق‌های متعدد به کار رفته.

در جمع‌بندی موارد مختلف، می‌توان چنین گفت که هرآنچه افزون بر میانه‌روی[2] و حدّ کفاف[3] (مقدار متعارف رفع نیازها) باشد، اسراف است.

امیر مؤمنان علیه السلام در حدیثی نشانه‌های سه‌گانۀ شخص اسراف‌کننده را بیان می‌فرمایند:

لِلْمُسْرِفِ ثَلَاثُ عَلَامَاتٍ يَأْكُلُ مَا لَيْسَ لَهُ وَ يَلْبَسُ مَا لَيْسَ لَهُ وَ يَشْتَرِي مَا لَيْسَ لَهُ.[4] مُسرف مى‏خورد آنچه را كه سزاوارش نیست که بخورد، مى‏پوشد آنچه را كه سزاوار و لایق به شأن او نیست و مى‏ خرد آنچه را كه سزاوارش نیست بخرد.

بنابراین حدیث، فرد اسراف‌کار در خوردن، پوشیدن و خرید کردن، به موقعیت و جایگاه خود نظر ندارد.

اسراف

اسراف

درواقع، بیش از میزان کفاف در این حوزه‌ها عمل می‌کند یا در استفاده از امکاناتش موقعیت‌شناسی و اولویت‌بندی ندارد که هر چیزی را کجا و چگونه استفاده کند. بیان امام صادق علیه السلام  دربارۀ اسرافِ بدون رعایت اولویت‌ها راه گشاست:

«إِنَّمَا السَّرَفُ أَنْ تَجْعَلَ ثَوْبَ صَونِكَ ثَوْبَ بِذْلَتِكَ.[5] اگر لباس آبرومند خود را در جایی که باید لباس فرسوده (و لباس کار) پوشید، بپوشی، اسراف است.»

بنابراین می‌توان هدر دادن امکانات و وسایل در موقعیت‌های نامناسب را از مصداق‌های اسراف به شمار آورد.

ازمنظردیگر، می‌توان گفت که اسراف، به اعتبار اشخاص ازحیث شأن و شرف و صحت و مرض و جوانى و پیرى و ازحیث غنا و فقر و زیادى درآمد و كمىِ آن، فرق مى‏كند؛ زیرا ممكن است صَرف فلان مقدار از مال براى خرید لباس، مثلاً برای شخصى كه داراى فلان مقام و شخصیت در اجتماع است یا داراى فلان درآمد است، اسراف نباشد؛ درحالى‏كه همان مقدار برای كسى كه چنین نیست، اسراف باشد.[6]

امام جعفر صادق علیه السلام در خلال بیان برخی احکام زکات فرمودند:

«بسا تهی‌دستى كه اسراف‏ كننده ‏تر از ثروتمند است؛

زیرا ثروتمند خرج مى‏ كند از آنچه خداوند به او داده است و فقیر خرج مى كند بى ‏آنكه به او عطایى شده باشد.»[7]

شهید بزرگوار آیت الله دستغیب رحمه الله در توضیح این روایت آورده‌اند:

بنابراین، بیشتر تكلفات وسایل زندگى و معیشت كه اكثر مردم به آن مبتلا هستند و هیچ ملاحظۀ شأن و مداخل خود را     نمى‏ كنند و غالباً مبتلا به قرض و پریشانى هستند، اسراف است و سببش این است كه هركس، همیشه به بالاتر از خودش مى‏ نگرد و مى‏ خواهد از او كمتر و پایین‏ تر نباشد و لذا گرفتار اسراف شده و همیشه در سختى و رنج و ناراحتى و نارضایتى و پریشانى به سر مى‏ برد؛ درصورتى‌‌كه اگر مطابق دستور شرع به زیردست نگاه مى‏كردند كه از آنها در امور دنیا پایین‏ ترند، هیچ‌گاه مبتلا به اسراف و ناراحتى‏ هاى فراوان نمى‏ شدند. پس بیشترِ اين ورشكستگی‌ها، از اسراف سرچشمه مى‏ گیرد كه اگر به دستور شرع و به حكم فطرت و عقل سلیم خود، این گناه كبیره را ترک مى‏ كردند .

منابع

[1]. حسین بن محمد راغب اصفهانی، المفردات، ص407.

[2]. «كُلُّ مَا زَادَ عَلَى الِاقْتِصَادِ إِسْرَافٌ» (عبدالواحد بن محمد تمیمی آمدی، ص359.

[3]. «مَا فَوْقَ الْكَفَافِ إِسْرَاف» (همان، ص359، ح 8117).

[4]. محمد بن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق)، الخصال، ج1، ص98، ح 45 و شبیه آن از امام صادق، ج1، ص121، ح 113.

[5]. حسن بن فضل طبرسی، مکارم الأخلاق، قم، شریف رضی، 1370، ص103؛ محمد بن یعقوب کلینی، کافی، ج6، ص441، ح 4.

[6]. سیدعبدالحسین دستغیب، گناهان کبیره، قم، جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیه، 1388، ج2 ص103.

[7]. «… رُبَّ فَقِيرٍ أَسْرَفُ مِنْ غَنِيٍّ. فَقُلْتُ: كَيْفَ يَكُونُ الْفَقِيرُ أَسْرَفَ مِنَ الْغَنِيِّ؟ فَقَالَ: إِنَّ الْغَنِيَّ يُنْفِقُ مِمَّا أُوتِيَ، وَ الْفَقِيرَ يُنْفِقُ مِنْ غَيْرِ مَا أُوتِيَ» (محمد بن یعقوب کلینی، همان، ج3، ص562، ح 11). ترجمۀ آیت‌‌‌‌الله دستغیب.

لینک ها

سایت زمزم هدایت

دایت

سایت پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام

سایت حقیق

کانال انتشارات زمزم هدایت

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

تغییر اخلاق و رفتارهای بد

تغییر اخلاق و رفتارهای بد

15 شهریور, 1404

تغییر اخلاق و رفتارهای بد چه راهی دارد؟


مطالعه کامل
اوقات فراغت

اوقات فراغت

2 شهریور, 1404

چگونه اوقات فراغت آزاد را مدیریت کنیم؟


مطالعه کامل
تجسس در کار دیگران

تجسس در کار دیگران

28 مرداد, 1404

میزان و مرز تجسس در امور شخصی افراد در اسلام چگونه است؟


مطالعه کامل
اخلاق و سیاست

اخلاق و سیاست

25 مرداد, 1404

آیا اخلاق با سیاست سازگار است؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)