انگشتر امام علی(ع) در منابع اهل سنت
یک سؤال در مورد آیه ولایت داشتم اینکه وقتی حضرت علی(ع) انگشترشون را به فقیر میدهند ما در تفسیر میخوانیم که این نماز مستحبی بوده و الهامی که بهشون میشود الهام ربانی بوده و ذکات حضرت علی(ع) در واقع عبادت در عبادت بوده منتهی اهل تسنن میگویند که بعدها به عمر هم الهام شد و الهامش هم ربانی بوده. این مسئله را چگونه حل کنیم.
با سلام دوست عزیز؛ مورخان و مفسران نوشته اند:
روزی در مسجد پیامبر(ص) سائلی وارد شد و از مردم درخواست کمک نمود، امّا هیچ یک از مسلمانانِ حاضر در مسجد چیزی به او نداد؛ او دست خود را به سوی آسمان بلند کرد وگفت: خدایا، تو شاهد باش که من در مسجد پیامبر و فرستادة تو از مسلمانان کمک خواستم، ولی هیچ یک به من پاسخ مساعد نداد. در همین حال حضرت علی(ع) که در نماز و در حال رکوع بود، با انگشت کوچک دست راست خود اشاره کرد و سائل نزدیک شد و انگشتر را از دست آن حضرت بیرون آورد. به دنبال این عمل خدا پسندانه، بر پیامبر اکرم(ص) وحی نازل شد و آیة «انّما ولیکم الله و رسوله والذین آمنوا الذین یقیمون الصلاة و یؤتون الزکاة و هم راکعون».(مائده ، آیة 55.) در عظمت و فضیلت امام علی(ع) بیان گردید.(تفسیر نمونه، ج 4، ص 421 ـ 422.)
اما دوست عزیز این که نقل میکنید به حضرت علی الهامی شده و به سبب آن این کار را کردند هیچ پایه و اساس روایی و تفسیری در هیچ منبع شیعه و سنی ندارد تا بعد هم نتیجه بگیرید که به خلیفه دوم عمر هم الهامی اینگونه شده در صحت این ماجرا همه مفسرین شیعه و سنی متفق اند که آیه مذکور در شاءن حضرت علی (ع)نازل شده و کسی در خصوص تردیدی ندارد
به چند منبع از منابع اهل سنت توجه کنید:
1- جلال الدين سيوطى، الدر المنثور، بيروت، دارالمعرفة، اول، 1365، ج 2، ص 293؛
2- طبرى، جامع البيان، ج 6، ص 389؛
3- زمخشرى، تفسير كشاف، ج 1، ص 649؛
4- تفسير بيضاوى، بيروت، دارالفكر، ج 1، ص 272؛
5- جصاص رازى، احكام القرآن، بيروت، دارالكتب العلميه، اول، 1415، ج 2، ص 557؛
6- تفسير ثعالبى،( الجواهر الحسان)، بيروت، دار احياءالتراث العربى، اول، 1418، ج 2، ص 396.
7-. الدرالمنثور، ج 2، ص 293.
و…..