اى که دل ها همه از داغ غمت غمگین است/ وى که از خون تو صحراى بلا رنگین است/ نرود یاد لب تشنه ات از خاطره ها/ هر که را مى نگرم از غم تو غمگین است/
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • فقه واحکام احکام خانواده
  • باوجود ادعای عدالت در اسلام چرا زن نصف مرد ارث می‌برد؟

باوجود ادعای عدالت در اسلام چرا زن نصف مرد ارث می‌برد؟

دسته بندی ها
  • احکام خانواده
  • اصطلاحات فقهی
  • فردی
  • گزیده
برچسب ها
  • ارث زن، عدالت و جنسیت، تفاوت ارث، عدالت اسلامی
ارث

ارث

باوجود ادعای عدالت در اسلام چرا زن نصف مرد ارث می‌برد؟

 

پاسخ

 این پرسش نیز همچون بسیاری از پرسش‌های دیگر در زمینة مسایل و معارف دینی، گذشته‌ای طولانی دارد و از صدر اسلام تاکنون، به اشکال مختلف، بیان ‌شده است.

نظام ارث و احکام شرع

نظام ارث و احکام شرع مقدس دراین‌زمینه نیز مانند همۀ موضوعات دینی، بسیار دقیق و عالی و فراتر از فهم بشری است. در دنیای قدیم و نظام‌های سابق یا زن اصلاً حق ارث نداشت یا اگر هم از ارث برخوردار بود، به او استقلال اقتصادی داده نمی‌شد. در عرب جاهلیت نیز، به علل مختلف، به زن ارثی تعلق نمی‌گرفت، بلکه زن جزء ارثیه به‌حساب می‌آمد تا اینکه اسلام ظهور کرد و یک‌باره فرمود، «لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا تَرَک الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ وَلِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا تَرَک الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ کثُرَ نَصِیبًا مَفْرُوضًا (نساء7)؛ برای مردان، از آنچه پدر و مادر و خویشاوندان [آنان] بر جای گذاشته‌اند سهمی است و برای زنان از آنچه پدر و مادر و خویشاوندان بر جای گذاشته‌اند سهمی خواهد بود؛ خواه آن مال کم باید یا زیاد؛ این سهمی است تعیین‌شده و پرداختی».

 

احکام ارث زن

برای روشن‌ترشدن بحث و میزان صحت و قوت اشکالات وارد شده بر احکام ارث، به چند مورد از احکام ارث زن براساس قرآن و قانون مدنی اشاره می‌کنیم. باید توجه داشت که زن در نظام ارث با عناوین مختلف از ارث بهره‌مند می‌شود؛ گاهی به‌عنوان ‌همسر و زوجه، گاهی به‌عنوان فرزند و دختر گاهی به‌ عنوان مادر و بعضی‌اوقات به‌ عنوان خواهر.

قرآن می‌فرماید: «… وَلَهُنَّ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَکتُمْ إِنْ لَمْ یکنْ لَکمْ وَلَدٌ ۚ فَإِنْ کانَ لَکمْ وَلَدٌ فَلَهُنَّ الثُّمُنُ مِمَّا تَرَکتُمْ (نساء، 1:)؛ و برای زنان شما، یک‌چهارم میراث شماست؛ اگر فرزندی نداشته باشید و اگر برای شما فرزندی باشد یک‌هشتم از آن آن­هاست.»

اکنون باتوجه‌به مطالب و احکام بیان‌شده، به طرح نکاتی می‌پردازیم که باتوجه ‌به مجموعة آن‌ها، پاسخ به‌روشنی، معلوم خواهد شد:

علت احکام ارث

ارادة الهی براساس مصالح و مفاسد واقعی عالم است و عقل ما هیچ‌گاه قدرت احاطه بر تمام مصالح احکام را ندارد.

قوانین ارث

براساس موقعیت اجتماعی و خانوادگی زن و مرد تنظیم‌شده و ملاک، تنها زن یا مردبودن نیست و این گمان که همیشه زن صرفاً به‌خاطر جنسیت نصف مرد ارث می‌برد، ناشی از بی‌توجهی به احکام ارث است؛ چراکه گاه سهم ارث زن و مرد مساوی است، مانند سهم پدر و مادر وقتی با فرزند جمع باشند و یا هنگامی‌که میت تنها منسوبین مادری داشته باشد و گاه سهم زن بیش از مرد است، همانند جایی‌که همسر با چند برادر و خواهر همراه شود.

حکمت تفاوت ارث زن و مرد

حکمت تفاوت سهم ارث مرد و زن توسط معصومان علیهم‌السلام بیان‌شده است. علمای اسلامی نیز براساس رهنمود امامان علیهم‌السلام برای مرد به جهت مسئولیت‌های اقتصادی و اجتماعی او در نظام اسلامی، مانند پرداخت مهریه و نفقه، شرکت در جهاد، پرداخت دیه و جز آن در بیشتر حالات ارث، سهمی دوبرابر زن قرار داده‌اند که تا حدودی جبران این بارهای مالی باشد. درمجموع، سهم مرد اگر کمتر از زن نباشد، بیشتر نیست، خصوصاً باتوجه‌به اینکه سهم ارث زنان به آن‌ها پرداخت می‌شود، درحالی‌که تکلیف مالی بر دوش ندارند هرچند می‌توانند آن سهم را خرج کنند یا به شوهر و بستگان خود بدهند، اما سهم ارث مرد ممکن است از طریق نفقه و امثال آن مجدداً به مصرف زن و فرزندان برسد.

کار اقتصادی زنان در برخی جوامع و خانواده‌ها در گذشته بی‌سابقه نبوده است و باید دانست که این فعالیت وظیفة شرعی و الهی تأمین هزینۀ خانوار را برعهدة آنان نمی‌گذارد. همچنین، وجود این نکته حکمت نظام ارث اسلامی است نه علت آن و با وجودنداشتن آن در برخی موارد نمی‌توان به نفی قانون الهی رسید.

ارث به لحاظ مصلحت

احکام ارث به لحاظ مصلحت‌های عمومی جامعة بشری وضع‌شده و در مواردی که مصلحت خاص اقتضا کند یا شخص خود تمایل داشته باشد که بازماندگانش زن و مرد به یک اندازه از اموال او بهره‌مند شوند، می‌تواند از حق وصیت بر ثلث اموال خود برای تسهیم سهام و برابری آن استفاده کند یا پیش از مرگ به هرکس هرچقدر می‌خواهد تملیک کند؛ به‌عبارت‌دیگر، اسلام افراد مذکر را از پرداخت سهم مساوی یا بیشتر به دختر، خواهر، مادر یا همسر منع نفرموده است، بلکه شخص از راه‌های مختلفی می‌تواند در سهم بازماندگان دخل‌وتصرف کند.

احکام به تناسب شرایط زمانی و مکانی

گرچه بخشی از احکام به‌تناسب شرایط زمانی و مکانی خاص جعل‌شده‌اند و ‌تغییرپذیرند، اما احکام ارث، حجاب، محرم و نامحرم و بسیاری از تکالیف دیگر، جزء محکمات و ضروریات اسلام و قرآن هستند؛ چنان‌که امام صادق (ع) فرمودند: «حلال پیامبر اسلام (ص) حلال است تا روز قیامت و حرامش هم حرام است تا روز قیامت.»

نتیجه

بنابراین، گرچه فعالیت‌های کنونی زنان با گذشته بسیار متفاوت است، اما از دیدگاه اسلام زنان هیچ‌گاه ملزم به تأمین مخارج زندگی خانواده نیستند. باید توجه داشت که به‌جز در برخی تخصص‌ها و مشاغل لازم برای بانوان، مانند پزشکی، مامایی و تعلیم و تربیت، حضور بانوان در کارهای غیرضروری موجب بروز مشکلات عدیده‌ای شده است. بیکاری مردان، ازهم‌پاشیدگی خانه و خانواده، انحراف زنان و دیگر نیروهای کار در جامعه تضییع حقوق کودکان و خستگی زنان ازجملة این آثارند. با‌وجوداین، اکنون نیز بار مسئولیت هزینه‌های زندگی در بیشتر خانه‌ها به عهدة مردان است.

پیوندها

تارنمای انتشارات زمزم هدایت

سایت مرکز فضای مجازی حقیق

پیام رسان انتشارات زمزم هدایت

مرکز فضای مجازی حقیق در آپارات

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

تجسس در کار دیگران

تجسس در کار دیگران

28 مرداد, 1404

میزان و مرز تجسس در امور شخصی افراد در اسلام چگونه است؟


مطالعه کامل
سربازی

سربازی

26 مرداد, 1404

آیا گذراندن دورۀ سربازی اتلاف‌وقت و عمر نیست؟


مطالعه کامل
اخلاق و سیاست

اخلاق و سیاست

25 مرداد, 1404

آیا اخلاق با سیاست سازگار است؟


مطالعه کامل
چرایی حمله صهیونیستی- آمریکایی به ایران

چرایی حمله صهیونیستی- آمریکایی به ایران

22 مرداد, 1404

چرایی حمله صهیونیستی- آمریکایی به ایران؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)