منتظر حضور گرم شما در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هستیم آدرس ما: مصلی تهران شبستان امام خمینی(ره)،راهروی 22، غرفه 404زمان: 17 الی 27 اردیبهشت ماه
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • قرآن و عترت تفسيري
  • تناقض در نماز!

تناقض در نماز!

دسته بندی ها
  • تفسيري
  • دین شناسی
برچسب ها
  • گمراهی، اضلال، پلورالیزم، امام علی، شیطان
  • نماز، صراط مستفیم، هدایت، راه یافته، دین، نجات

چرا مسلمانان در نماز باید بگویند « اهدنا الصراط المستقیم؛ ما را به راه مستقیم هدایت کن»؛ مگر دین اسلام همان صراط مستقیم نیست؟  

پاسخ:

نماز از واجبات دین ماست و یکی از واجبات نماز، قرائت سوره حمد در تمامی رکعات است. یکی از آیات این سوره «اهدنا الصراط المستقیم» است. که به معنای این است که خدایا! «ما را به راه راست هدایت کن». از آن جایی که مسلمانان خود را ره یافته صراط مستقیم می دانند، درخواست دوباره برای هدایت به صراط مستقیم به چه معناست؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا به دو روایت زیر که معنای «اهدنا الصراط المستقیم» را شرح می دهند توجه فرمایید:

روایت اول

در كتاب معانى الاخبار، از امام صادق (ع) روايت آمده است که در معناى جمله: «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ‏» فرموده: خدايا ما را بلزوم طريقى ارشاد فرما، كه به محبت تو، و به بهشتت منتهى ميشود، و از اينكه پيروى هواهاى خود كنيم، و در نتيجه هلاك گرديم، جلو می گيرد، و نيز نمی ‏گذارد آراء خود را اخذ كنيم، و در نتيجه نابود شويم.[1]

روایت دوم

باز در کتاب معانى الاخبار از علی (ع) روايت آورده كه درباره آيه نام برده فرمود: يعنى خدايا! توفيق خودت را كه ما تا كنون بوسيله آن تو را اطاعت كرديم، در باره ما ادامه بده، تا در روزگار آينده مان نيز هم چنان تو را اطاعت كنيم.[2]

نتیجه دو روایت

اين دو روايت دو وجه مختلف در پاسخ از شبهه تحصيل حاصل را بيان می ‏كند، شبهه اين بود كه شخص نمازگزار، راه مستقيم را يافته، كه نماز می گزارد، ديگر معنا ندارد در نماز خود از خدا هدايت بسوى راه مستقيم را درخواست كند. روايت اولى پاسخ می دهد به اينكه مراتب هدايت در مصداقهاى آن مختلف است، و نمازگزار همه روزه از خدا ميخواهد از هر مرتبه اى كه هست به مرتبه بالاتر هدايت شود، و روايت دومى پاسخ می دهد كه هر چند مراتب آن در مصاديق مختلف است، و لكن از نظر مفهوم يك حقيقت است، و نمازگزار نظرى به اختلاف مراتب آن ندارد، بلكه تنها نظرش اين است كه اين موهبت را از من سلب مكن، و هم چنان آن را ادامه بده.  

روایت موید دیگر

و نيز در معانى از علی (ع) روايت آورده كه فرمود: صراط مستقيم در دنيا آن راهى است كه كوتاه‏تر از غلو، و بلندتر از تقصير، و در مثل فارسى نه شور شود، و نه بى نمك باشد، بلكه راه ميانه باشد، و در آخرت عبارتست از طريق مؤمنين بسوى بهشت.[3][4]

 

ارجاعات:

[1]. معانى الاخبار، ص 33.

[2]. معانى الاخبار ص 33.

[3] . معانى الاخبار ص 33.

[4]. ر. ک. طباطبايى، محمدحسين، ترجمه تفسير الميزان، ج 1،  ص 62 تا 64.

 

صراط مستقیم در بیانات رهبری

مراد خداوند از «صراط مستقیم» که بارها در قرآن بدان اشاره شده چیست؟

 

تناقض در قرآن

تعداد بازدید: 180
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

أَطِیعُوا اللَّهَ

أَطِیعُوا اللَّهَ

21 اردیبهشت, 1404

آیا منظور از آیه «أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْكُمْ» تبعیت از ولی فقیه است؟


مطالعه کامل
عادی شدن بی حجابی

عادی شدن بی حجابی

13 اردیبهشت, 1404

عادی شدن بی حجابی


مطالعه کامل
دیدگاه مراجع شیعه دربارۀ بهاییت چیست؟

دیدگاه مراجع شیعه دربارۀ بهاییت چیست؟

27 فروردین, 1404

مراجع شیعه درباره بهائیت چه می‌گویند؟


مطالعه کامل
آموزه‎ های ادیان الهی با یکدیگر اختلاف بسیاری دارند؟

آموزه‎ های ادیان الهی با یکدیگر اختلاف بسیاری دارند؟

9 فروردین, 1404

چرا آموزه های ادیان الهی با یکدیگر اختلاف بسیاری دارند؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)