دل سفر کن در منا و عید قربان را ببین/ چشمه‌های نور و شور آن بیابان را ببین/ گوسفند نفس را با تیغ تقوی سر ببر/ پای تا سر جان شو و رخسار جانان را ببین
عید قربان زنده دارد یاد قربان گشتگان را/ پاسداران و اسیران و به خون آغشتگان را/ خیز و در این عید قربان سوی قربانگاه رو کن/ معنی بیت و حرم را در شهادت جستجو کن
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • فقه واحکام فقه و سلامت
  • حکم اضرار به نفس

حکم اضرار به نفس

دسته بندی ها
  • فقه و سلامت
برچسب ها

 

سئوال : با توجه به اتفاق فقها در حکم حرمت اضرار به نفس، مبناى حکم جواز پيوند اعضاء چيست؟ چنانچه مبناى اين حکم اهميت حفظ جان مسلمان در برابر حرمت اضرار به نفس باشد، اين سؤال مطرح مى‌شود که اگر شخص اهدا¬کننده¬ی عضو، شيعه و شخص گيرنده¬ی عضو، غير شيعه يا غير مسلم باشد، آيا باز هم حفظ جان چنين شخصى از اضرار به نفس يک شيعه مهم¬تر است؟
جواب : مطلق اضرار به نفس دليل بر حرمت ندارد و اهداى عضو جهت¬پيوند به بدن شخص ديگر از مصاديق اضرار به نفس به نحو کلى نيست. زيرا ممکن است براى‌ کثيرى از افراد ضرر به همراه نداشته باشد و در اهداى عضو جهت پيوند فرقى نيست که گيرنده مسلمانِ هم‌مذهب باشد يا غير مسلمان، و اگر نجات جان گيرنده¬ی مسلمان متوقف بر پيوند عضو باشد، چنانچه براى‌ دهنده ضرر معتنابه نداشته باشد، چه بسا واجب است که اهدا کند و يا بفروشد.
مقام معظم رهبری

تعداد بازدید: 118
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

خودکشی

خودکشی

12 آبان, 1403

چرا خودکشی حرام است؟


مطالعه کامل
25 شهریور, 1401

تماس بدنى وسيع براى نجات شخص سرمازده


مطالعه کامل
25 شهریور, 1401

وضوی معلول از کمر به پایین


مطالعه کامل
25 شهریور, 1401

خواندن چند نماز با یک وضو


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)