اى که دل ها همه از داغ غمت غمگین است/ وى که از خون تو صحراى بلا رنگین است/ نرود یاد لب تشنه ات از خاطره ها/ هر که را مى نگرم از غم تو غمگین است/
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • اعتقادات و کلام خداشناسی
  • خدا محور همه هستی است

خدا محور همه هستی است

دسته بندی ها
  • خداشناسی
  • دین شناسی
  • ضرورت و اهمیت خداشناسی
  • گزیده
برچسب ها
  • خدا
  • هستی شناسی
خدا

خدا

خدا

خدا

این که گفته می شود خدا محور همه هستی است به چه معناست؟

محور هستي بودن خداوند مفهوم ژرف و گسترده‌اي دارد در اينجا تنها به مهم‌ترين ابعاد آن اشاره مي‌کنيم.

  1. تنها او مؤثر در عالم وجود است:
  2. « لامؤثّر في الوجود الاّ الله »
  3. و تنها قدرت و نيروي حاکم بر جهان، قدرت اوست:
  4. « لاحول و لا قوهْْ الاّ بالله »
  5. و تنها او آفريننده است:
  6. « قُلِ اللهُ خََالِقُ کُلِّ شيءٍ » (رعد: 16)
  7. تنها او مربّي، مدير و مدبّر عالم است؛ چه به ربوبيت تکويني:

الْحَمْدُ لِلََّهِ رَبِّ الْعََالَمینَ (حمد: 2)

ستايش خدا را که پروردگار جهانيان است.

قُلْ أ غَيْرَ الله ابغی رَبّاً وَ هُوَ رَبُّ  کُلِّ شيءٍ (انعام: 164)

بگو: آيا جز خدا پروردگاري بجويم، با اينکه او پروردگار هرچيزي است؟

قُلْ . .. وَ مَنْ يُدَبِّرُ الأمرَ فَسَيَقُولُونَ اللهُ (يونس: 31)

بگو: . .. و کيست که کارها را تدبير مي‌کند؟ خواهند گفت: خدا.

و چه به ربوبيت تشريعي (به معناي مربي و معلم حقيقي بشر بودن و شايستگي جعل و تشريع قوانين داشتن):

اِنِ الحُکْمُ اِلاّ لِلََّه (يوسف: 67)

فرمان جز براي خدا نيست.

شَرَعَ لَکُمْ مِنَ الدّینِ . .. اللهُ الَّذی أنْزَلَ الْکِتابَ بِالحَقِّ وَ الْمیزانَ (شوري: 13 و 17)

از (احکام) دين براي شما تشريع کرد . .. خدا همان کسي است که کتاب و وسيله سنجش را به حق فرود آورد.

  1. او صاحب اختيار همه و بر هر چيز مسلّط و بر هر کاري تواناست:

بِيَدِهِ الْمُلْکُ وَ هُوَ عَليََ کُلِّ شيءٍ قديرٌ (ملک: 1)

فرمانروايي به دست اوست و او بر هر چيزي توانا است.

فَاللهُ هُوَ الوَلِيُّ وَ هُوَ يُحْیي الْمَوتيََ وَ هُوَ عَليََ کُلِّ شيءٍ قديرٌ (شوري: 9)

خداست که وليّ (و سرور راستين) است و اوست که مردگان را زندگي مي‌بخشد و او بر هر کاري توانا است.

وَ هُوَ القاهِرُ فَوقَ عِباده وَ هُوَ الْحَکیمُ الْخَبیرُ (انعام: 18)

و اوست که بر بندگان خويش چيره است و اوست حکيم آگاه.

  1. همة نعمتها و مواهب مادي و معنوي از آن اوست:

وَ مََا بِکُمْ مِنْ نِعْمه فَمِنَ اللهِ (نحل: 53)

و هر نعمتي که داريد از جانب خداوند است.

  1. تنها پناهگاه امن و قابل اعتماد و اتکال است:

وَ مَنْ يَتَوَکَّلْ عَلَي الله فَهُوَ حَسْـبُهُ (طلاق: 3)

و هر کس بر خداوند توکل کند، همو وي را کافي است.

الّذين آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا ايمانَهُمْ بظُلْمٍ اُولئِکَ لَهُمُ الأمْنُ (انعام: 82 )

کساني که ايمان آورده و ايمان خود را به شرک نيالوده‌اند، آنان راست ايمني.

انسانهايي که خدا را محور هستي مي‌دانند و زندگي خود را بر اين مدار شکل مي‌دهند به «حيات طيبه» و زندگي سعادتمندانه راه مي‌يابند و همة اعمال و رفتار آنان رنگ خدايي مي‌گيرد:

قُل اِنَّ صَلاتیِ وَ نُسُکي وَ مَحْياايَ وَ مَمََاتی لِلََّه رَبِّ الْعََالَمینَ (انعام: 162)

بگو: در حقيقت، نماز و (ساير) عبادات من و زندگي و مرگ من، براي خدا؛ پروردگار جهانيان است.

چنين انسانهايي هيچ گاه از غير خدا نمي‌هراسند و براي دست نيافتن به لذائذ مادي و مطامع دنيوي دچار حزن و اندوه نمي‌شوند:

ألا اِنَّ اوْلياءَ اللهِ لا خَوفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنونَ (يونس: 62)

آگاه باشيد که بر دوستان خدا نه بيمي است و نه آنان اندوهگين مي‌شوند.

اِنَّ الَّذینَ قََالُوا ربُّنَا اللهُ ثُمَّ اسْتَقََامُوا فَلاخَوفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (احقاف: 13)

محقّقاً کساني که گفتند: پروردگار ما خدا است، سپس ايستادگي کردند، بيمي بر آنان نيست و غمگين نخواهند شد.

در مقابل نگرش محوريت خداوند در جهان هستي ، نگرش ‏انسان‏ گرايانه (اومانيسم) قرار دارد، که انسان را محورعالم ‏ و تواناييهاي او را براي يافتن راه خويش در هستي و تسلط بر طبيعت ‏كافي مي‏شمارد.

نگرشِ ‏انسان‏ گرايانه و بها دادنِ ‏بي‏حد و حصر به منزلت انسان،

به غرور و سركشي و خودخواهيهاي فردي و زوال اخلاق و فضيلتهاي اجتماعي مي‏انجامد، و انسان را به تباهي و نابودي مي‏كشاند.

تأملي كوتاه در ويژگيهاي حيات فردي و جمعي انسانها، ما را به اين حقيقت رهنمون مي‌شود كه ميان زندگي خداباورانه و حيات ملحدانه تفاوتهاي ‏بنيادين وجود دارد.

اين همه از آن رو است كه اعتقاد به خدا تأثيري ژرف در شئون گوناگون حيات انسان دارد؛ شناخت خداوند ‏در انگيزه‏ها و اهداف، آمال و آرزوها و رفتار انسان اثر گذاشته، به زندگي او جهت مي‏دهد؛

آدمي در پرتو ايمان به خداوند مي‏كوشد رفتار و سلوكش را بر پاية آموزه‏هاي وحياني هدفمند سازد و هويت ديني خويش را پي‏ريزي نمايد.

انسان‏ خداباور خداوند را محور هستي قرار داده، آفرينش، روزي دادن، تدبير جهان هستي، بخشايش، هدايت و… را در زمرة افعال الهي قرار مي‏دهد. در اين نگرش تنها ذات مقدس خداوند مؤثر حقيقي ‏ است و جز او هيچ موجودي فاعليّت تامّ و مستقل ندارد.

‏اين نگرش چهره‌اي خاص از عالم به تصوير مي‏كشد و جهان‏شناسي ويژه‏اي را مي‌طلبد.

در اين جهان‏شناسي تمام تحولات عالم از حركت كهكشانهاي ‏دوردست تا جنبش خردترين ذرات يک هسته، همگي تحت سيطرة ارادة الهي و با اذن و مشيت او رخ مي‏دهد. افزون بر اين، رهاوردِ نگرش توحيدي، ترسيم‏گر رابطة آدمي با خداي خويش است، زيرا انسان خداباور همواره بر خدا توكل مي‏كند، از او ياري مي‏جويد و تحقق هيچ امري را ، اگر‏خداوند بخواهد ، محال نمي‏داند.

 

 

منبع: انسان مطلبوب، ص 20 – 24.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

تجسس در کار دیگران

تجسس در کار دیگران

28 مرداد, 1404

میزان و مرز تجسس در امور شخصی افراد در اسلام چگونه است؟


مطالعه کامل
سربازی

سربازی

26 مرداد, 1404

آیا گذراندن دورۀ سربازی اتلاف‌وقت و عمر نیست؟


مطالعه کامل
اخلاق و سیاست

اخلاق و سیاست

25 مرداد, 1404

آیا اخلاق با سیاست سازگار است؟


مطالعه کامل
چرایی حمله صهیونیستی- آمریکایی به ایران

چرایی حمله صهیونیستی- آمریکایی به ایران

22 مرداد, 1404

چرایی حمله صهیونیستی- آمریکایی به ایران؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)