اى که دل ها همه از داغ غمت غمگین است/ وى که از خون تو صحراى بلا رنگین است/ نرود یاد لب تشنه ات از خاطره ها/ هر که را مى نگرم از غم تو غمگین است/
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • سیاسی اندیشه سیاسی اسلام
  • مدرنیته

مدرنیته

دسته بندی ها
  • اسلام
برچسب ها

سوال:نظام تربيتي اسلام براي رويارويي و مواجهه با مدرنيته ، بايد داراي چه مولفه هايي باشد؟

جواب:باید توجه داشت که نظام تربیت رسمی و عمومی اغلب جامعه فعلی متناسب با نظام فکری و ارزشی اسلام مبتنی نیست یعنی تبعیت از الگوهای وارداتی میکنند همین مسئله سبب شده که نتیجه مطلوب بدست نمی آید .پس جامعه اسلامی نیاز به هرگونه تحول در نظام تربیت رسمی وعمومی را می طلبد،باید تدوین فلسفه تربیت رسمی و عمومی درجامعه با الگوی اسلامی- ایرانی باشد.
> البته این نتیجه غلبه فرهنگ غرب بر جامعه ایرانی بوده نظام حاکم بر کشور ما برخاسته از سنت ها و تجارب متراکم نسل های گذشته است و رهاورد تمدن مدرن مغرب زمین برای جامعه ما بود و بدون توجه به الگوی سنتی و نقادی آن، گسترش داده شد.
> در جامعه ای مانند ایران با انقلابی گسترده و نظام سیاسی و اجتماعی جدید بر اساس اسلام، تربیت مبتنی بر سبک گذشته و بر پایه ایده های مدرنیته(اومانیسم و سکولاریسم) و بی توجهی به مبانی اسلامی نوعی عقب ماندگی و گسست اجتماعی بین نسل نوخاسته و ارزشهای اسلامی و انقلابی ایجادکرده است .
> اومانیسم یعنی انکار ماوراء الطبیعه، روح و خدا( ماده گرایی و انسان مداری)
> سکولاریسم یعنی عدم دخالت باورهای مذهبی در حکومت و جدا شدن نهادهای حکومت از نهادهای مذهبی( جدایی دین از سیاست) این بود جامعه ما در قبل از انقلاب اسلامی
> —————–
> مبانی اساسی تربیت رسمی و عمومی:
> (سیاسی، حقوقی، روانشناختی و جامعه شناختی)
> 1-1. مبانی سیاسی:
> از یک سو جایگاه تربیت را در نظام سیاسی کشور نشان می دهد و از سوی دیگر چگونگی دخالت و تاثیر نظام سیاسی در حوزه تربیت را بیان می کند.
> 1-1-1. هدف حکومت دینی زمینه سازی برای تحقق حیات طیبه است.
> 2-1-1. تربیت شایسته عموم مردم به لحاظ حاکمیت اصل مردم سالاری دینی و حفظ و تداوم نظان سیاسی مطلوب ( حضور آگاهانه و مشارکت فعال عموم مردم و «شوراها» )
> —————-
> 2-1. مبانی حقوقی:
> مجموعه ای از گزاره های اعتباری و تجویزی که خرد جمعی جامعه مبتنی بر فلسفه اجتماعی آنها را ضروری می داند.
> حقوق فردی
> حقوق اجتماعی
> حق بر تربیت:
> جنبه فردی( فرد و خانواده نقش اصلی و دولت نقش مکمل دارد)
> جنبه اجتماعی( نهادهای تربیتی و حاکمیت نقش اصلی و والدین نقش مکمل دارند )
> —————–
> حقوق خانواده(والدین) در تربیت رسمی و عمومی:
> 1- حق انتخاب نوع تربیت فرزندان
> 2- حق مشارکت در مدیریت نظام تربیت رسمی و عمومی
> 3- حق مشارکت در جریان تربیت
> 4- حق نظارت بر نظام تربیت
> حقوق عموم شهروندان از منظر تربیتی:
> 1- دسترسی برابر به فرصت های تربیتی 2- تربیت منطبق با نیازها و شرایط
> 3- تربیت عمومی رایگان و الزامی 4- تربیت اخلاقی و دینی
> 5- کرامت انسانی 6- آزادی انسانی 7- تربیت آگاهی بخش
> 8- تربیت تفکر برانگیز و خلاق 9- مصون از تعرضات جسمانی و روانی و ….
> =======================
> اینها سرفصلهایی است که شما بعنوان محقق یا دانشجو باید تلاش کنی تا با تحقیق و بررسی کامل سپس با تجزیه تحلیلی صحیح و منطقی به پاسخ مناسب برسی موفق باشی

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

سجده

سجده

10 مرداد, 1404

سجده بر خاک یا فرش و موکت؛ کدام صحیح است؟


مطالعه کامل
حسد

حسد

8 مرداد, 1404

حسد،راه مبارزه و درمان حسادت چیست؟


مطالعه کامل
حیات سیاسی

حیات سیاسی

14 تیر, 1404

ادامۀ حیات سیاسی ایران با این‌همه تحریم چگونه ممکن است؟


مطالعه کامل
اخلاص

اخلاص

18 خرداد, 1404

اخلاص چیست؟ آیا واقعا اعمال بندگان بدون اخلاص پذیرفته نیست؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)