نماز مسافر
> > *سلام علیکم محل كارم 100كيلومتر دورتراز محل زندكيمه من هم فقط 4 روز در هفته ميرم سر كار اون 4روز نمازم كامله يا شكسته.؟ در بین راه چطور؟
> با سلام دوست عزیز چون نفرمودید مقلد کدام مرجع هستید احکام نماز مسافر را از همه مراجع تقلید براتون میفرستم تا خودتون انتخاب کنید
> پاسخ مراجع عظام تقليد به سوالات رايج دانشجويان خوابگاهي و کسانی که بین محل کار و وطن دررفت و آمدند
>
> با توجه به اهميت مسئله، اختلاف فتواي مراجع پيرامون آن و نياز مبرم دانشجويان و کارمندان به آن پس از جمع آوري پرسشهاي رايج در اين باره طي تماس با دفاتر مراجع عظام پاسخ سوالات ذيل الذكر را جويا شديم.
>
> سوال: حكم نماز و روزه دانشجوي مسافر، در سفر اول چگونه است؟
>
> آيتالله صافي گلپايگاني: بايد نماز را شكسته بخواند و روزه صحيح نيست.
>
> آيتالله وحيد خراساني: دو ماه اول را بايد احتياط كند.
>
> آيتالله خامنهاي: مقام معظم رهبري در سفر تحصيلي و مكان براي تحصيل فتوا ندارند، بلكه احتياط دارند و رجوع ميدهند به يك مجتهد جامعالشرايط كه در اين مورد فتوا داشته باشد اما مقلد ايشان اگر بخواهد طبق احتياط عمل كند هم بايد شكسته بخواند و هم كامل مثلا در ماه مبارك رمضان بايد در محل تحصيل روزه بگيرد و زماني كه به وطن خود رجوع كرد قضاي آن را به جا آورد و يا در محل تحصيل هم بايد يك نماز شكسته عصر بخواند و هم يك نماز كامل عصر.
>
> آيتالله مكارم شيرازي: در اولين سفر بايد جمع بخواند يعني هم تمام و هم شكسته.
>
> آيتالله فاضل لنكراني: اولين سفر شكسته است.
>
> سوال: دانشجويي كه وطن و محل تحصيل او بيش از چهار فرسخ شرعي فاصله دارد و تقريباً هر روز اين مسير را براي تحصيل ميرود و بر ميگردد، درباره نماز و روزه چه تكليفي دارد؟
>
> آيتالله صافي گلپايگاني: در غير سفر اول، نماز تمام، و روزه صحيح است.
>
> آيتالله وحيد خراساني: اگر هر روز در رفتوآمد باشد بايد نماز را تمام بخواند.
>
> آيتالله خامنهاي: در اين مورد نيز حكم مقام معظم رهبري احتياط است.
>
> آيتالله نوريهمداني: چون دائما در تردد است نمازش تمام است.
>
> آيتالله سيستاني: غير از يك ماه اول كه بايد جمع بخواند (هم كامل و هم شكسته) ماههاي بعد بايد كامل بخواند.
>
> آيتالله مكارم شيرازي: اگر كثيرالسفر (كسي كه مستمرا در هفته سفر ميكند يعني حداقل سه بار در هفته سفر ميكند) باشد بايد در سفر اول جمع (هم كامل و هم شكسته) بخواند و از سفر دوم به بعد تمام بخواند.
>
> آيتالله بهجت: نمازش تمام است.
>
> آيتالله فاضل لنكراني: همين كه ده روز در وطنش نميماند كثيرالسفر به حساب ميآيد و نمازش تمام است.
>
> سوال: نماز و روزه دانشجويي كه دو روز در هفته به محل تحصيل ميرود و در همان روز به وطن بر ميگردد و فاصله محل تحصيل و وطنش بيش از چهار فرسخ شرعي است، چگونه است؟
>
> آيتالله صافي گلپايگاني: در غير سفر اول، نماز تمام، و روزه صحيح است.
>
> آيتالله وحيد خراساني: در مورد دو روز بايد احتياط جمع كرد يعني هم شكسته خواند و هم تمام.
>
> آيتالله خامنهاي: در اين مورد نيز ايشان حكم به احتياط دادهاند.
>
> آيتالله نوريهمداني: نماز اين فرد كامل است.
>
> آيتالله سيستاني: بايد احتياط كرده و جمع بخواند يعني هم كامل و هم شكسته.
>
> آيت الله مكارم شيرازي: بايد شكسته بخواند.
>
> آيتالله بهجت: نمازش تمام است.
>
> سوال: دانشجوي دانشگاهي كه بعضاً هر دو هفته يك بار يا بيش از ده روز يك بار به محل درس ميرود و برميگردد، چه حكمي دارد؟
>
> آيتالله صافي گلپايگاني: نمازش در بين راه و محل تحصيل شكسته است و روزه صحيح نيست.
>
> آيتالله وحيد خراساني: اگر فرد هفتهاي 4 روز در محل تحصيل باشد نمازش تمام است اگر هفتهاي يك روز باشد شكسته است اگر دو و سه روز بود بنا به احتياط جمع بايد عمل كند.
>
> آيتالله خامنهاي: در اين مورد نيز ايشان حكم به احتياط دادهاند.
>
> آيتالله نوري همداني: بايد نماز را تمام بخواند.
>
> آيتالله سيستاني: نماز شكسته است و حكم مسافر را پيدا ميكند.
>
> آيتالله مكارم شيرازي: بايد شكسته بخواند.
>
> آيتالله فاضل لنكراني: حكم مسافر دارد و نمازش شكسته است.
>
> سوال: حكم نماز دانشجويي كه براي كارهاي فارغالتحصيلي پس از اتمام دوره تحصيل به محل تحصيل مراجعه ميكند و چند روزي در آنجا ميماند چيست؟
>
> آيتالله خامنهاي: در اين حكم نيز بايد بنا بر احتياط عمل كند.
>
> آيت الله نوريهمداني: چون اين مسئله لازمه تحصيل دانشجوست بايد نمازش را تمام بخواند.
>
> آيتالله سيستاني: نماز در اين مورد شكسته است.
>
> آيتالله مكارم شيرازي: در اين مورد حكم مسافر را دارد اما چنانچه ده روز يك جا بماند نماز كامل است.
>
> آيتالله بهجت: حكم مسافر دارد و نمازش شكسته است.
>
> آيتالله فاضل لنكراني: حكم مسافر دارد و نمازش شكسته است.
>
> سوال: شكستهخواندن نماز تمام و تمامخواندن نماز شكسته با عدم آگاهي به حكم چه حكمي دارد؟
>
> آيت الله صافي گلپايگاني: اگر اصلاً نميدانستهايد كه نمازتان شكسته است و بجاي شكسته تمام خواندهايد، قضا ندارد، ولي اگر بجاي نماز تمام، شكسته خوانده باشيد، نماز باطل است.
>
> آيتالله وحيد خراساني: در هر دو صورت بايد نماز را قضا كرد.
>
> آيتالله خامنهاي: چون مقام معظم رهبري در اين باره فتوا نداده بلكه احتياط كردهاند مقلد به محض اطلاع از خطاي خود ميتواند به يكي از مجتهدين جامعالشرايط رجوع كرده و طبق فتواي آن عمل كند.
>
> آيتالله نوري همداني: هر عملي را كه انجام داده و اين عمل جبران پذير باشد، مانند روزه گرفتن و نماز خواندن و …، پس از آنكه براي مقلد كشف شد كه خلاف حكم عمل كرده مثل اينكه وظيفهاش شكسته خواندن نماز بوده ولي تمام خوانده و بالعكس يا وظيفهاش روزهداري بوده ولي روزه را خورده و بالعكس هر زمان كه متوجه شد بايد دوباره تكرار كند و قضايش را به جا آورد.
>
> آيتالله سيستاني: در هر دو صورت بايد قضايش را به جا آورد.
>
> آيتالله مكارم شيرازي: وقتي كشف خلاف شد بايد تكرار كند.
>
> آيتالله بهجت: در هر دو صورت بايد همه را قضا كند.
>
> آيتالله فاضل لنكراني: در هر دو صورت بايد همه را قضا كند.