امام خمینی«ره» زنده است تا امید زنده است و تا حرکت و نشاط هست و تا جهاد و مبارزه هست.
امام خمینی «ره»شبنم پاکی بود که پاکی‌اش همیشه به یاد گلبرگ‌ها خواهد ماند. سالروز عروج ملکوتی امام خمینی (ره) تسلیت و تعزیت باد.
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • اعتقادات و کلام
  • واقعا امام زمان وجود دارد؟

واقعا امام زمان وجود دارد؟

دسته بندی ها
  • اعتقادات و کلام
برچسب ها
  • اثبات، امام زمان
دلایل وجود امام زمان (عج) چیست؟

پاسخ: اصل لزوم و حیات یک امام و زنده‌بودن او در هر عصر، امری عقلانی و برهانی است و با برهان و دلیل عقلی و فلسفی اثبات‌شدنی است. با این مقدمه، به دلایل وجود امام زمان عج در عصر حاضر می‌پردازیم. دلایل فراوانی یافت می‌شود که درادامه، یک دلیل عقلی و یک دلیل قرآنی را توضیح می‌دهیم:

  1. دلیل عقلی بر وجود امام زمان عج: مبانی کلامی مهدویت گاهی مبانی نقلی و گاهی مبانی عقلی است … امّا مبانی کلامی عقلانی؛ می‌دانید که عقل نمی‌تواند هیچ‌وقت فرد مشخصی را برساند. نمی‌توانیم روی فرد، برهان عقلی اقامه کنیم. یکی از مبانی برهان عقلی این است که نبوت و امامت فیضی معنوی است … مسلمانان ‌هم می‌گویند که این فیض تا وجود پیغمبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلّم) باقی است. اهل سنت می‌گویند که این فیض معنوی، که در لباس نبوت و امامت بود، با فوت پیغمبر قطع شد. پس، ارتباط بشر با عالَم بالا قطع شد، اما ما می‌پرسیم چرا خدا چنین فیضی را به گذشتگان داده، اما به ما و آیندگان نداده است؟ مگر ما از آن‌ها کمتر هستیم؟ شیعۀ امامیه این مشکل را حل کرده است و آن اینکه این ارتباط به‌صورت نبوت نیست که رسالت، تکالیف و دین جدیدی باشد، بلکه فیض الهی به‌واسطۀ انسان کاملی برقرار است و از طریق این انسان کامل به بشر می‌رسد. امروزه، آن واسطه حضرت حجّت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. این برهان را مرحوم علامه طباطبایی برای پروفسور هانری کربُن بیان داشته است؛[1] بنابراین، دلیل و ادلۀ فراوان دیگر از روایات، امام و حجت الهی باید همیشه وجود داشته باشد. نمی‌توان زمانی را تصور کرد که خالی از حجت الهی باشد. پس، نمی‌توان زمان ما را خالی از وجود حجت الهی دانست؛ ازاین‌رو، امام زمان در زمان ما وجود دارد و زنده است.

امام صادق – علیه‌السلام – فرمودند:

نَحْنُ أَئِمَّةُ الْمُسْلِمِینَ وَ حُجَجُ اللَّهِ عَلَی الْعَالَمِینَ وَ سَادَةُ الْمُؤْمِنِینَ وَ قَادَةُ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِینَ وَ مَوَالِی الْمُؤْمِنِینَ وَ نَحْنُ أَمَانُ أَهْلِ الْأَرْضِ کمَا أَنَّ النُّجُومَ أَمَانٌ لِأَهْلِ السَّمَاءِ وَ نَحْنُ الَّذِینَ بِنَا یمْسِک اللَّهُ السَّماءَ أَنْ تَقَعَ عَلَی الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِهِ وَ بِنَا یمْسِک الْأَرْضَ أَنْ تَمِیدَ بِأَهْلِهَا وَ بِنَا ینَزِّلُ الْغَیثَ* وَ بِنَا ینْشُرُ الرَّحْمَةَ وَ یخْرِجُ بَرَکاتِ الْأَرْضِ وَ لَوْ لَا مَا فِی الْأَرْضِ مِنَّا لَسَاخَتْ بِأَهْلِهَا قَالَ ع وَ لَمْ تخلو [تَخْلُ] الْأَرْضُ مُنْذُ خَلَقَ اللَّهُ آدَمَ مِنْ حُجَّةِ اللَّهِ فِیهَا ظَاهِرٌ مَشْهُورٌ أَوْ غَائِبٌ مَسْتُورٌ وَ لَا تَخْلُو إِلَی أَنْ تَقُومَ السَّاعَةُ مِنْ حُجَّةٍ لِلَّهِ فِیهَا وَ لَوْ لَا ذَلِک لَمْ یعْبَدِ اللَّهُ قَالَ سُلَیمَانُ فَقُلْتُ لِلصَّادِقِ ع فَکیفَ ینْتَفِعُ النَّاسُ بِالْحُجَّةِ الْغَائِبِ الْمَسْتُورِ قَالَ کمَا ینْتَفِعُونَ بِالشَّمْسِ إِذَا سَتَرَهَا السَّحَابُ.

ما امامان، امان اهل زمین هستیم؛ چنان‌که ستاره‌ها امان اهل آسمان‌اند. ماییم که خدا به‌وسیلۀ ما آسمان را نگاه داشته تا بر زمین نیفتد. جز با اجازۀ او و برای ما آن را نگه‌داشته تا بر اهلش موج نزند و برای ما باران ببارد و رحمت خویش نشر کند و زمین برکات خود را بیرون دهد. اگر امام در زمین نباشد، زمین اهل خود را فرومی‌برد. از روزی که خدا آدم را آفرید خالی از حجت نیست که یا ظاهر و مشهور بوده است و یا غایب و مستور و تا قیامت هم خالی نمی‌ماند. او حجت خداست. اگر چنین نباشد، خدا را نمی‌پرستند. سلیمان، راوی حدیث، می‌گوید: از امام صادق (علیه‌السلام) پرسیدم، چگونه مردم از امام غائب بهره‌مند شوند؟ فرمود: چنان‌که با آفتاب پس ابر بهره‌مند می‌شوند؛ [2]

  1. دلیل قرآنی بر وجود امام زمان عج: یکی از دلایل حیات حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در عصر غیبت، آیات سورۀ قدر است: «فرشتگان و روح به اذن خدا، همه فرمان‌ها و سرنوشت‌ها را فرود می‌آورند.» نکتۀ مهم واژۀ «تنزل الملائکة و الروح» است که فعل مضارع معنای استمرار را می‌رساند. قیدی برای آن معین نشده تا بگوییم نزول در سال خاصی بوده و تمام‌شده، بلکه هرسال شب قدری دارد. هر شب‌قدر، ملائکه و روح، امر پروردگار را نازل می‌کنند. جایگاه نزول امر، قلب مقدس ولی‌عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.

امام جواد علیه‌السلام به شیعیان توصیه کرده‌اند که به‌وسیله این آیه با آن‌ها (مخالفان امامت) استدلال کنید: «ای شیعیان، به آیۀ «انا انزلناه فی لیلة مبارکة» استدلال کنید. این سوره (دخان) پس از رسول خدا، خاصّ ولی‌امر در هر عصری است.»[3]

 

 

[1]. جعفر سبحانی، «مبانی کلامی مهدویت»، فصلنامه انتظار موعود، س 1، ش 1، مهر 1380، ص 68.

[2]. ابوجعفر محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابَوَیْه قمی (شیخ صدوق)، الأمالی، تهران، اسلامیه، 1362، ص 186.

[3]. محمدبن یعقوب کلینی، اصول کافی، ترجمۀ جواد مصطفوی، تهران، اسلامی، 1369، ج 1، ص 245.

تعداد بازدید: 179
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

با وجود تسلط خداوند بر همه امور، نقش ملائکه در این عالم چیست؟

با وجود تسلط خداوند بر همه امور، نقش ملائکه در این عالم چیست؟

27 اردیبهشت, 1404

با وجود تسلط خداوند بر همه امور، نقش ملائکه در این عالم چیست؟


مطالعه کامل
أَطِیعُوا اللَّهَ

أَطِیعُوا اللَّهَ

21 اردیبهشت, 1404

آیا منظور از آیه «أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْكُمْ» تبعیت از ولی فقیه است؟


مطالعه کامل
خشکسالی و بلایا

خشکسالی و بلایا

30 فروردین, 1404

چرا میزان بلاها مثل جنگ و خشکسالی در کشورهای اسلامی بیشتر از کشورهای غیراسلامی است؟


مطالعه کامل
آموزه‎ های ادیان الهی با یکدیگر اختلاف بسیاری دارند؟

آموزه‎ های ادیان الهی با یکدیگر اختلاف بسیاری دارند؟

9 فروردین, 1404

چرا آموزه های ادیان الهی با یکدیگر اختلاف بسیاری دارند؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)