امام خمینی«ره» زنده است تا امید زنده است و تا حرکت و نشاط هست و تا جهاد و مبارزه هست.
امام خمینی «ره»شبنم پاکی بود که پاکی‌اش همیشه به یاد گلبرگ‌ها خواهد ماند. سالروز عروج ملکوتی امام خمینی (ره) تسلیت و تعزیت باد.
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • اعتقادات و کلام جهان‌شناسی(معاد)
  • پس از مرگ عذابی در کار نیست!

پس از مرگ عذابی در کار نیست!

دسته بندی ها
  • جهان‌شناسی(معاد)
برچسب ها
  • معاد، مرگ، تغییر جسم، عذاب، لذت، روح،

وقتی ما می‌میرم از بین می‌رویم و نابود می‌شویم، حتی اگر در دنیای دیگری دوباره بوجود بیاییم آن شخص، دیگر ما نیستیم و اگر عذاب یا لذتی به ما داده شود، در حقیقت به شخص دیگری داده می‌شود.

پاسخ:

اوّلا، این ادعا که وقتی ما می‌میریم از بین می‌رویم و نابود می‌شویم، سخنی باطل است؛ با مرگ هرگز نابود نمی‌شویم؛ درست است که جسم ما با مرگ متلاشى مى‌گردد و به خاك تبدیل مى‏شود، ولی خداوند متعال این ذرات پراکنده جسم را مانند گذشته گرد می‌آ‌ورد و روح را نیز به همان جسم باز می‌گرداند. این تصور که با مرگ نابود می‌شویم کاملا نادرست است. در زمان پیامبر (ص) نیز برخی همین موضوع را مطرح کردند که وقتی ما مردیم و نابود شدیم و استخوان‌های ما پوسید، مگر خداوند می تواند این استخوان‌های پوسیده شده را به حالت اول باز گرداند؟ خداوند در قرآن کریم در آیات سوم و چهارم سورۀ قیامت به این افراد این گونه پاسخ فرمود:

أَ يَحْسَبُ‏ الْإِنْسانُ‏ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظامَهُ،  بَلى‏ قادِرينَ‏ عَلى‏ أَنْ نُسَوِّيَ بَنانَهُ(قیامت: 3-4)؛ آيا انسان مى‏پندارد كه هرگز استخوان‌هاى او را جمع نخواهيم كرد؟؛ آرى ما قادريم كه حتّى خطوط سر انگشتان او را موزون و مرتّب كنيم».

«بنان» در لغت هم به معنى «انگشتان» آمده، و هم به معنى «سر انگشتان» و در هر دو صورت اشاره به اين نكته است كه نه تنها خداوند استخوان‌ها را جمع‏ آورى مى‏كند، و به حال اول باز مى‏ گرداند، بلكه استخوان‌هاى كوچك و ظريف و دقيق انگشتان را همه در سر جاى خود قرار مى‏دهد، و از آن بالاتر خداوند حتى سر انگشتان او را به طور موزون به صورت نخست باز مى‏گرداند.[1]

ثانیا، بدن بی روح، نه غمیگن می شود نه شاد، نه افسرده می‌شود، نه هیجان زده و خلاصه این که نه لذت را درک می‌کند نه عذاب را؛ زیرا درک لذت و عذاب با روح است نه جسم، جسم فقط ابزار مادی برای رسیدن عذاب یا لذت به روح است، حتی اگر ما با جسم جدیدی در عالم دیگر، زندگی کنیم، فقط ابزار رسیدن لذت یا عذاب به ما تغییر کرده است، ولی جان و روح ما همان است که در دنیا داشتیم؛ پس اگر عذاب یا لذتی به ما  داده شود، به خود ما داده می‌شود نه به دیگری.

[1]. ر. ک. ناصر مکارم شیرازی، تفسر نمونه، ج 25، ص 277 – 279.

تعداد بازدید: 148
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

آزادی بیان در اسلام و حکم ارتداد

آزادی بیان در اسلام و حکم ارتداد

11 اسفند, 1403

آیا احکام سخت اسلام با آزادی عقیده سازگار است؟


مطالعه کامل
خدا

خدا

25 بهمن, 1403

خدا


مطالعه کامل
خود سازی

خود سازی

1 آبان, 1403

راه و روش خودسازی


مطالعه کامل
صفت حی

صفت حی

26 مرداد, 1403

مفهوم وصف «حی» و صفت حیات برای خدا


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)