منتظر حضور گرم شما در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هستیم آدرس ما: مصلی تهران شبستان امام خمینی(ره)،راهروی 22، غرفه 404زمان: 17 الی 27 اردیبهشت ماه
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • اخلاق
  • چگونه می‌توانیم عبادتی با خضوع و خشوع داشته باشیم؟

چگونه می‌توانیم عبادتی با خضوع و خشوع داشته باشیم؟

دسته بندی ها
  • اخلاق
  • اعتقادات و کلام
  • تزکیه نفس
  • خداشناسی
  • دین شناسی
  • فضائل اخلاقی
  • گزیده
برچسب ها
  • خشوع
  • خصوع
  • معرفت و عشق
  • نماز
خضوع و خشوع

خضوع و خشوع

 چگونه می‌توانیم عبادتی با خضوع و خشوع داشته باشیم؟

مقدمه

شیرینی عبادت در تواضع، خضوع و خشوع بروز پیدا می‌کند. روزى رسول اکرم‌ صلی الله علیه و آله و سلم به يارانش فرمود: «چرا شيرينى عبادت را در شما نمى‏بينم؟» پرسيدند: شيرينى پرستش چيست؟ فرمود: «فروتنى.»[1] قرآن‌کریم یکی از نشانه‌های مؤمنان رستگار را داشتن خشوع در نماز می‌داند و می‌فرماید: «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُون‏ الَّذينَ هُمْ فى صَلاتِهِمْ خاشِعُون (مؤمنون: 1-2)؛ مؤمنان رستگار شدند؛ آنان كه در نمازشان خشوع دارند.»

خضوع و خشوع

خضوع و خشوع

شارحان و مفسران بین معنای خضوع و خشوع تفاوت ظریفی مطرح کردند که به‌طور خلاصه می‌توان گفت: خضوع فروتنی و تواضع ظاهر را می‌گویند و خشوع، تواضع باطنی و قلبی و روحیۀ اطاعت و تسلیم در برابر حق است و بعد به جوارح نسبت داده می‌شود.[2] حضرت امیر علیه السلام فرمودند: «لِيَخْشَعْ لِلَّهِ قَلْبُكَ فَمَنْ خَشَعَ قَلْبُهُ خَشَعَتْ جَمِيعُ جَوَارِحِه؛[3] باید قلبت برای خدای سبحان خاشع شود و کسی‌که قلبش خاشع شد همۀ اعضایش خاشع می‌شود.» خشوع و خضوعِ اعضا درواقع از خشوع باطنی سرچشمه می‌گیرد. خشوع جوارح به این است که چشم خود را به زیر افکنی و به چیزی که مخالف حق و شرع است، التفات نکنی؛ دست و پا و دیگر اعضا را نیز فقط در راه حق به‌کار گیری و با آن‌ها اسباب رضایت الهی را فراهم آوری.

رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم وقتی دیدند شخصی در نماز با محاسنش بازی می‌کند فرمود: «أمّا إنّه لَو خَشَعَ قَلبُه لَخَشعت جَوارِحُه؛[4] اگر قلب او خشوع داشت جوارح او نیز خشوع می‌داشتند.»

پاسخ

براى تحصيل خشوع و حضور قلب در نماز و دیگر عبادات، امور زیر توصيه مى‌شود:

  1. به‌دست‌آوردن معرفتى كه دنيا را در نظر انسان كوچک و خدا را در نظر انسان بزرگ كند تا هيچ كار دنيوى نتواند هنگام رازونياز با معبود نظر او را به خود جلب و از خدا منصرف سازد. باید دقت کرد که نماز توجه صاحب فقر و ذلت به ساحت عظمت و کبریا و منبع عزت و بها است و لازمه‌اش این است که انسان دل خود را از هرچه او را مشغول می‌کند، خالی کند و تمام توجه خود را به او مشغول نماید و همّ خود را همّ واحدی قرار دهد و از التفات به غیر پرهیز کند. به‌تعبیر علامه‌ طباطبایی: «چگونه عمل می‌کند فقیر محض وقتی ملاقات کند با غنی محض و ذلیل چگونه رفتار می‌کند در برابر عزت مطلقه.»[5]
بنابراین، ریشۀ خضوع و خشوعِ عبد، در معرفت و عشق به خداوند است.

اندیشیدن در عظمت خداوند و حقارت و پستی دنیا، توجه به قدرت خدا در حل مشکلات و ضعف مخلوق و… باعث حضور قلب در نماز می‌شود و خشوع نیز درواقع چیزی جز حضور قلب توأم با تواضع و ادب نیست.

  1. توجه به كارهاى پراكنده و مختلف معمولاً مانع تمركز حواس است و هرقدر انسان توفيق پيدا كند كه مشغله‌هاى مشوش و پراكنده را كم كند به حضور قلب در عبادات خود كمك كرده است.
  2. انتخاب محل و مكان نماز و دیگر عبادات نيز در اين امر اثر دارد. به‌همين‌دليل، نمازخواندن در برابر اشيا و چيزهايى كه ذهن انسان را به خود مشغول مى‌دارد مكروه است و همچنين در برابر درهاى باز و محل عبورومرور مردم در مقابل آينه و عكس و مانند اين‌ها. به‌همين‌دليل، معابد مسلمانان هرقدر ساده‌تر و خالى از زرق‌وبرق تشريفات باشد بهتر است، چراكه به حضور قلب كمک مى‌كند.
  3. پرهيز از گناه نيز عامل مؤثرى است؛ زيرا گناه قلب را از خدا دور مى‌سازد و از حضور قلب مى‌كاهد.
  4. آشنايى با معناى نماز و فلسفة افعال و اذكار آن عامل مؤثر ديگرى است.
  5. انجام مستحبات نماز و آداب مخصوص آن ـ چه در مقدمات و چه در اصل نماز ـ نيز كمک مؤثرى به اين امر مى‌كند.
  6. از همۀ اين‌ها گذشته، اين كار مانند هر كار ديگر نياز به مراقبت و تمرين و استمرار و پيگيرى دارد. بسيار مى‌شود كه در آغاز انسان در تمام نماز يک لحظۀ كوتاه تمركز فكر پيدا مى‌كند، اما با پيگيرى و تداوم آن چنان قدرت نفس پيدا مى‌كند كه مى‌تواند هنگام نماز دريچه‌هاى فكر خود را بر غير معبود مطلقاً ببندد.[6]
نتیجه

تحقق خشوع و خضوع در عبادت امری ناممکن نیست و با مراقبت و استمرار در اموری همچون معرفت و عشق به خداوند، کم‌کردن مشغله‌هاى زندگی، انتخاب محل و مكان مناسب برای عبادات، پرهيز از گناه، آشنايى به معنا و فلسفۀ عبادات، انجام مستحبات و آداب مخصوص عبادات و… می‌تواند حاصل شود..

منابع

[1]. «وَ قَالَ ‏ مَا لِى لَا أَرَى‏ عَلَيْكُمْ‏ حَلَاوَةَ الْعِبَادَةِ قَالُوا وَ مَا حَلَاوَةُ الْعِبَادَةِ قَالَ التَّوَاضُع» (مسعودبن‌عيسى ورام‌بن‌ابي‌فراس، مجموعة ورام، قم، مکتبة الفقیه، 1415ق، ج ‏1، ص 201).

[2]. ر.ک. سيدمحمدحسين ‌طباطبايى، همان، ج 1، ص 152؛ فضل‌بن‌حسن طبرسى، همان، ج 1، ص 216.

[3]. على‌بن‌محمد ليثى واسطى، عيون الحكم و المواعظ، محقق حسین حسنى بيرجندى، قم، دارالحديث، 1376، ص 404.

[4]. نعمان‌بن‌محمد مغربى (ابن‌حیون)، ‏دعائم الإسلام‏، تحقيق آصف فيضى، قم، ‏مؤسسة آل‌البيت‰، 1385، ج ‏1، ص 174.

[5]. سيدمحمدحسين طباطبايى، همان، ج 15، ص 6.

[6]. ر.ک. ناصر مکارم شیرازی و جمعى از نويسندگان، همان، ج 14، ص 204.

لینک ها

تارنمای انتشارات زمزم هدایت

تارنمای مرکز فضای مجازی حقیق

پیام رسان انتشارات زمزم هدایت

تعداد بازدید: 62
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

فقر و بی ایمانی جامعه!

فقر و بی ایمانی جامعه!

30 اردیبهشت, 1404

با توجه به روایتی که می ‌فرماید فقر باعث بی ‌ایمانی می ‌شود، آیا می توان از جامعه فقیر ما انتظار ایمان داشت؟


مطالعه کامل
با وجود تسلط خداوند بر همه امور، نقش ملائکه در این عالم چیست؟

با وجود تسلط خداوند بر همه امور، نقش ملائکه در این عالم چیست؟

27 اردیبهشت, 1404

با وجود تسلط خداوند بر همه امور، نقش ملائکه در این عالم چیست؟


مطالعه کامل
أَطِیعُوا اللَّهَ

أَطِیعُوا اللَّهَ

21 اردیبهشت, 1404

آیا منظور از آیه «أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْكُمْ» تبعیت از ولی فقیه است؟


مطالعه کامل
آزادی روابط جنسی

آزادی روابط جنسی

19 اردیبهشت, 1404

آزادی روابط جنسی برای انتخاب بهتر شریک زندگی!!!


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)