منتظر حضور گرم شما در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هستیم آدرس ما: مصلی تهران شبستان امام خمینی(ره)،راهروی 22، غرفه 404زمان: 17 الی 27 اردیبهشت ماه
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • فقه واحکام اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر
  • احتمال تاثیر

احتمال تاثیر

دسته بندی ها
  • امر به معروف و نهی از منکر
برچسب ها

سوال:با توجه به اینکه در امر به معروف و نهی از منکر باید احتمال تأثیر وجود داشته باشد آیا امام حسین (ع) در اقدام خود احتمال تأثیر می‌داد؟

پاسخ: بله، شرط احتمال تأثیر مراعات شده بود، بلکه حسین(ع) یقین به تأثیر داشت و می‌دانست که نهضت و قیام او اسلام را حفظ میکند و حرکت او ضامن بقای دین خواهد بود، می‌دانست که اگر بنی امیه او را که نبیره پیغمبر و مرکز تحقق آمال معنوی و اسلامی مردم و شریف‌ترین و گرامی‌ترین خلق و محبوب‌ترین افراد در قلوب جامعه است، بکشند دیگر قدرتشان در هم شکسته می‌شود و چنان سیل خشم و نفرت مردم به سویشان سرازیر می‌شود که حال هجوم به اسلام در آنها از میان میرود و باید موقعیت دفاعی به خود بگیرند تا بتوانند چند صباحی پایه‌های لرزان حکومت کثیف خود را از سقوط نگاه دارند.

می‌دانست که شهادت او و اسارت اهلبیت ماهیّت بنی امیّه و عداوت‌های آنها را با اسلام و شخص پیغمبر آشکار می‌سازد و عکس العمل قتل او، ریشه‌های اسلام را در دلها استوار کرده و حسّ تمرد و سرپیچی از حکومت امویین را در همه ایجاد می‌نماید و احساسات اسلامی و شعور دینی مردم را بیدار و زنده می‌کند.

می‌دانست که وقتی بنی امیه او را کشتند، مردم دستگاه خلافت و حکومت را در مسیر خلاف مصالح اسلام و مسلمین می‌دانند و آن را نمایندة افکار جامعه‌های مسلمان نمی‌شناسند و معلوم است حکومتی که دشمن دین و خاندان رسالت شناخته شد، هرچند مدت کوتاهی بر ظاهر مردم فرمانروائی کند، نخواهد توانست با سوء استفاده از مسند رهبری اسلامی، جامعه را گمراه و اندیشه‌ها را منحرف سازد.

فاجعة کربلا، دنیای اسلام را تکان داد و مثل آن بود که شخص پیغمبر شهید شده باشد و در تمام شهرها احساسات خشم آگین مردم نسبت به بنی امیه به جوش آمد و انقلابات ضدّ امویین، یکی پس از دیگری شروع شد تا آن حکومتی که به اسم اسلام، از شرک و کفر ترویج می‌کرد ساقط شد و آن خونهای پاکی که از اهلبیت ریخته شد، بهای نجات اسلام و شور و هیجان دینی مردم علیه بنی امیّه بود.

پس معلوم شد که امر به معروف و نهی از منکر حسین(ع) از نظر قواعد عمومی و فقهی نیز لازم و از واجبات بوده است و حسین(ع) در راه ادای این تکلیف از جان خود و عزیزترین و لایق ترین جوانان و برادران و یاران چشم پوشید و همه را فدای مقاصد بزرگ و عالی اسلامی کرد و با اینکه سیل مصیبات به سوی او هجوم آورد، ثابت و پایدار ایستادگی کرد و از دین و هدف خود دفاع نمود.

پرتوی از عظمت امام حسین(ع)، آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی

تعداد بازدید: 116
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

امر به معروف و نهی از منکر

امر به معروف و نهی از منکر

19 فروردین, 1404

موعظه واجب نیست و امربه ‎معروف نیز مصداق موعظه است؛ بنابراین، چرا گفته می‎شود امربه‎ معروف واجب است؟


مطالعه کامل
اعتماد

اعتماد

29 مهر, 1403

میزان اعتماد به دیگران


مطالعه کامل
19 خرداد, 1400

توقع از یک روحانی


مطالعه کامل
19 خرداد, 1400

وظیفه مردم و نیروی انتظامی


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)