ایمان قلبی به خدا و قیامت
> > چگونه شک وشبهه درمورد خدا وقیامت را از خود دورکنیم یقین قلبی چگونه حاصل کنیم
> با سلام دوست عزیز اعتقاد به قیامت ومعاد جزء اصول دین است ضمن اینکه هرعقل سلیمی براحتی آن را می پذیرد و می توان گفت یكى از مسائل مهم كه از مورد توجه همه ادیان الهی و متكلمان و فلاسفه قرار گرفته است مسأله زندگى بعد از مرگ و معاد است.
> این در فطرت هر انسانی نهفته است که به جاودانگی فکر کند. دین با ارائه آخرت جوابی به این نیاز فطری بر اساس واقعیتی که خداوند و تنها خداوند از آن خبر دارد، می دهد.
> پیروان ادیان همگی معتقد به زندگى بعد از مرگ بوده، و یكى از اساسى ترین مسائل مذهبى به حساب مى آورند.قرآن در پاسخ اشکالاتی که کفار و مخالفان درباره قیامت مطرح میکردند میفرماید:
> “أیحسب الإنسان أن لن نجمع عظامه بلى قادرین على أن نسوّى بنانه” یعنی آدمى پندارد كه ما نتوانیم استخوان هاى (پوسیده) او را گرد آوریم (و حیاتى نوین به وى ببخشیم) آرى ما آن توان را داریم كه سرانگشت او را (با همه دقت كارى كه در آن است) تنظیم نمائیم.
> و باز فرمود: «كما بدأكم تعودون» چنانكه در آغاز شما را به وجود آورد بازگشت شما نیز بدست تواناى او میسّر خواهد بود.
> و یا: «فسیقولون من یعیدنا قل الذى فطركم أوّل مرة» یعنی خواهند گفت چه كسى ما را بازمى گرداند؟ بگو هم آنكه در آغاز شما را آفرید.
> و فرمود: «ویقول الإنسان أئذا ما متّ لسوف أخرج حیّا أ ولایذكر الانسان أنّا خلقناه من قبل ولم یك شیئا» یعنی انسان مى گوید: مگر مى شود پس از آن كه بمیرم از نو زنده شوم؟! مگر انسان به یاد ندارد كه ما وى را روزگارى آفریدیم كه او در آن روزگار چیزى نبود؟!
> و گاه قرآن به بیان هدف از رستاخیز مى پردازد و مى فرماید: «ثم ینبّئكم بما كنتم تعملون» یعنی آن گاه شما را به كردار گذشته تان یادآور مى سازد.
> و می فرماید: «فَوَربّك لنسئلنّهم أجمعین» یعنی به پروردگارت سوگند كه همه را از آنچه كرده اند بازپرسى خواهیم نمود.
> دوست عزیز کد: 461446
> پرسش
> با سلام:لطفا در مورد معاد و قیامت توضیح دهید و کتابهایی در این مورد به من معرفی کنید.
> پاسخ
> با عرض سلام و تحیت.
> دوست محترم!
> یكى از مسائل مهم كه از مورد توجه همه ادیان الهی و متكلمان و فلاسفه قرار گرفته
> است مسأله زندگى بعد از مرگ و معاد است. این در فطرت هر انسانی نهفته است که به جاودانگی فکر کند. دین با ارائه آخرت جوابی به این نیاز فطری بر اساس واقعیتی که خداوند و تنها خداوند از آن خبر دارد، می دهد.
> پیروان ادیان همگی معتقد به زندگى بعد از مرگ بوده، و یكى از اساسى ترین مسائل مذهبى به حساب مى آورند. متكلمان به تبع ادیان به بررسی عقلی و نقلی این حقیقت پرداخته اند.
> قرآن كریم در آیات زیادى و با تعبیرات گوناگون از معاد سخن گفته است.
> گاه از آن به گونه اصل مسلم حیات، و به عنوان هشداری برای فطرت انسانی یاد مى برد: «إنّ الساعة لا ریب فیها» و «یوم القیامة لاریب فیه» و «إنّ الدین لواقع»؛ یعنی رستاخیز آمدنى است و شك و شبهه اى در آن نمى باشد.
> و گاه در مقام احتجاج و پاسخگوئى به شبهات منكران آن برمى آید، و با جملاتى كوتاه و پرمحتوا، چنان كه سبك این كتاب آسمانی است، مسئله معاد را مى شكافد؛ چنانكه فرمود: «ومن آیاته أنّك ترى الأرض خاشعة فإذا أنزلنا علیها الماء اهتزّت وربت إنّ الذى أحیاها لمحیى الموتى إنّه على كل شىء قدیر» یعنی از جمله نشانه هاى قدرت الهى آنكه زمین را رام فرمان مى یابى؛ آنچنان كه هر گاه باران بر آن بباریم به نشاط آید و گیاه برآورد. آنكه زمین را زنده كند هم او مردگان را حیات مجدد بخشد كه او به هر چیزى توانا است.
> و یا فرموده است: «أو لم یروا أنّ الله الذى خلق السماوات والأرض ولم یعى بخلقهنّ بقادر على أن یحیى الموتى بلى إنّه على كلّ شىء قدیر» یعنی مگر ندیدند كه خداوندى كه آسمان ها و زمین را بیافرید و از ساختن آن خسته نگشت؟! هم او توانا است كه مردگان را زنده سازد. آرى او به هر چیزى توانا است.
> و یا فرمود: «أ یحسب الإنسان أن لن نجمع عظامه بلى قادرین على أن نسوّى بنانه» یعنی آدمى پندارد كه ما نتوانیم استخوان هاى (پوسیده) او را گرد آوریم (و حیاتى نوین به وى ببخشیم) آرى ما آن توان را داریم كه سرانگشت او را (با همه دقت كارى كه در آن است) تنظیم نمائیم.
> و باز فرمود: «كما بدأكم تعودون» چنانكه در آغاز شما را به وجود آورد بازگشت شما نیز بدست تواناى او میسّر خواهد بود.
> و یا: «فسیقولون من یعیدنا قل الذى فطركم أوّل مرة» یعنی خواهند گفت چه كسى ما را بازمى گرداند؟ بگو هم آنكه در آغاز شما را آفرید.
> و فرمود: «ویقول الإنسان أئذا ما متّ لسوف أخرج حیّا أ ولایذكر الانسان أنّا خلقناه من قبل ولم یك شیئا» یعنی انسان مى گوید: مگر مى شود پس از آن كه بمیرم از نو زنده شوم؟! مگر انسان به یاد ندارد كه ما وى را روزگارى آفریدیم كه او در آن روزگار چیزى نبود؟!
> و گاه قرآن به بیان هدف از رستاخیز مى پردازد و مى فرماید: «ثم ینبّئكم بما كنتم تعملون» یعنی آن گاه شما را به كردار گذشته تان یادآور مى سازد.
> و می فرماید: «فَوَربّك لنسئلنّهم أجمعین» یعنی به پروردگارت سوگند كه همه را از آنچه كرده اند بازپرسى خواهیم نمود.
> و فرمود: «الملك یومئذ لله یحكم بینهم فالذین آمنوا وعملوا الصالحات فى جنات النعیم والذین كفروا وكذّبوا بآیاتنا أولئك لهم عذاب مهین» یعنی آن روز سلطنت از آن خداوند است كه در میان خلایق به حق حكم براند و آنها كه ایمان آورده و رفتار شایسته داشته اند به بهشت درآیند و آنان كه كفر ورزیده و نشانه هاى وجود ما را نادیده گرفتند به عذاب خوار کننده دچار گردند.
> و آیات بسیارى كه در كیفیت و چگونگى برگزارى قیامت آمده است.
>
> اعتقاد به معاد کارکردهای متعددی دارد. یکی از آنها تنبیه و هشداری برای انسان است که مراقب نفس خود باشد. دیگری آن که به حیات هدف و معنا می بخشد. زندگی ای که آخرش هیچ باشد، جذاب نیست و به انسان حیات معنوی نمی بخشد.
در این باره می توانید به کتاب “معاد در قرآن” تألیف آیت الله جوادی آملی مراجعه کنید.