حرکت امام حسین در کربلا
سوال:با توجه به اینکه اگر امر به معروف ضرر جانی داشته باشد واجب نیست، پس حرکت امام حسین علیه السلام چگونه تفسیر میشود؟
پاسخ استاد فلاح زاده: ممکن است کسی به ذهنش بیاید که در امر به معروف و نهی از منکر، شرط این است که امرونهی مفسده نداشته باشد بعد در توضیحش گفته میشود که یعنی ضرر مالی، جانی و آبرویی نداشته باشد. اباعبدالله الحسین علیهالسلام فرمودند «ارید ان آمر بالمعروف و عنها عن المنکر» نسبت به قیامشان فرمودند: قصد من این است امر به معروف و نهی از منکر کنم درحالیکه جانشان را فدا کردند یعنی ضرر جانی داشت، آنهم جان اباعبدالله الحسین علیهالسلام. در جواب باید عرض کنیم که نسبت به برخی از واجبات و محرمات که شارع مقدس اهمیت و عنایت ویژهای برایش قائل است، حتی فدا کردن جان برای آنها باز اهمیت دارد. اصطلاحاً میگویند تزاحم مهم با اهم. اینجا مهم باید فدای اهم بشود. مثل موردی که جان شخصی درخطر است و میخواهند او را بیگناه بکشند حالا من هم بروم جلو و یک سیلی بخورم، خب اینجا باید رفت جلو باید جلوی منکر را گرفت. یا مثلاً در دین بدعتی گذاشته میشود که این خیلی مسئله مهمی است خب اینجا باید بذل مال کرد بذل جان کرد. اباعبدالله حسین علیهالسلام فرمودند: اگر این وضع ادامه پیدا کند و حکومت امثال یزید ادامه پیدا کند «فعلی الاسلامِ السلام» یعنی فاتحه اسلام را باید خواند. پس برای اصل اسلام باید جانها فدا شود. در هشت سال دفاع مقدس چقدر جانها فدا شد، چقدر مالها نثار شد، برای حفظ اصل نظام اسلامی و این خیلی اهمیت دارد. در کل نسبت به مسائلی که شارع مقدس اهمیت بسیار زیادی قائل است گاهی این شرط برداشته میشود یعنی ضرر مالی، جانی و آبرویی برداشته میشود.