اى که دل ها همه از داغ غمت غمگین است/ وى که از خون تو صحراى بلا رنگین است/ نرود یاد لب تشنه ات از خاطره ها/ هر که را مى نگرم از غم تو غمگین است/ ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • اعتقادات و کلام خداشناسی
  • خدا محور همه هستی است

خدا محور همه هستی است

دسته بندی ها
  • خداشناسی
  • دین شناسی
  • ضرورت و اهمیت خداشناسی
  • گزیده
برچسب ها
  • خدا
  • هستی شناسی
خدا

خدا

خدا

خدا

این که گفته می شود خدا محور همه هستی است به چه معناست؟

محور هستي بودن خداوند مفهوم ژرف و گسترده‌اي دارد در اينجا تنها به مهم‌ترين ابعاد آن اشاره مي‌کنيم.

  1. تنها او مؤثر در عالم وجود است:
  2. « لامؤثّر في الوجود الاّ الله »
  3. و تنها قدرت و نيروي حاکم بر جهان، قدرت اوست:
  4. « لاحول و لا قوهْْ الاّ بالله »
  5. و تنها او آفريننده است:
  6. « قُلِ اللهُ خََالِقُ کُلِّ شيءٍ » (رعد: 16)
  7. تنها او مربّي، مدير و مدبّر عالم است؛ چه به ربوبيت تکويني:

الْحَمْدُ لِلََّهِ رَبِّ الْعََالَمینَ (حمد: 2)

ستايش خدا را که پروردگار جهانيان است.

قُلْ أ غَيْرَ الله ابغی رَبّاً وَ هُوَ رَبُّ  کُلِّ شيءٍ (انعام: 164)

بگو: آيا جز خدا پروردگاري بجويم، با اينکه او پروردگار هرچيزي است؟

قُلْ . .. وَ مَنْ يُدَبِّرُ الأمرَ فَسَيَقُولُونَ اللهُ (يونس: 31)

بگو: . .. و کيست که کارها را تدبير مي‌کند؟ خواهند گفت: خدا.

و چه به ربوبيت تشريعي (به معناي مربي و معلم حقيقي بشر بودن و شايستگي جعل و تشريع قوانين داشتن):

اِنِ الحُکْمُ اِلاّ لِلََّه (يوسف: 67)

فرمان جز براي خدا نيست.

شَرَعَ لَکُمْ مِنَ الدّینِ . .. اللهُ الَّذی أنْزَلَ الْکِتابَ بِالحَقِّ وَ الْمیزانَ (شوري: 13 و 17)

از (احکام) دين براي شما تشريع کرد . .. خدا همان کسي است که کتاب و وسيله سنجش را به حق فرود آورد.

  1. او صاحب اختيار همه و بر هر چيز مسلّط و بر هر کاري تواناست:

بِيَدِهِ الْمُلْکُ وَ هُوَ عَليََ کُلِّ شيءٍ قديرٌ (ملک: 1)

فرمانروايي به دست اوست و او بر هر چيزي توانا است.

فَاللهُ هُوَ الوَلِيُّ وَ هُوَ يُحْیي الْمَوتيََ وَ هُوَ عَليََ کُلِّ شيءٍ قديرٌ (شوري: 9)

خداست که وليّ (و سرور راستين) است و اوست که مردگان را زندگي مي‌بخشد و او بر هر کاري توانا است.

وَ هُوَ القاهِرُ فَوقَ عِباده وَ هُوَ الْحَکیمُ الْخَبیرُ (انعام: 18)

و اوست که بر بندگان خويش چيره است و اوست حکيم آگاه.

  1. همة نعمتها و مواهب مادي و معنوي از آن اوست:

وَ مََا بِکُمْ مِنْ نِعْمه فَمِنَ اللهِ (نحل: 53)

و هر نعمتي که داريد از جانب خداوند است.

  1. تنها پناهگاه امن و قابل اعتماد و اتکال است:

وَ مَنْ يَتَوَکَّلْ عَلَي الله فَهُوَ حَسْـبُهُ (طلاق: 3)

و هر کس بر خداوند توکل کند، همو وي را کافي است.

الّذين آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا ايمانَهُمْ بظُلْمٍ اُولئِکَ لَهُمُ الأمْنُ (انعام: 82 )

کساني که ايمان آورده و ايمان خود را به شرک نيالوده‌اند، آنان راست ايمني.

انسانهايي که خدا را محور هستي مي‌دانند و زندگي خود را بر اين مدار شکل مي‌دهند به «حيات طيبه» و زندگي سعادتمندانه راه مي‌يابند و همة اعمال و رفتار آنان رنگ خدايي مي‌گيرد:

قُل اِنَّ صَلاتیِ وَ نُسُکي وَ مَحْياايَ وَ مَمََاتی لِلََّه رَبِّ الْعََالَمینَ (انعام: 162)

بگو: در حقيقت، نماز و (ساير) عبادات من و زندگي و مرگ من، براي خدا؛ پروردگار جهانيان است.

چنين انسانهايي هيچ گاه از غير خدا نمي‌هراسند و براي دست نيافتن به لذائذ مادي و مطامع دنيوي دچار حزن و اندوه نمي‌شوند:

ألا اِنَّ اوْلياءَ اللهِ لا خَوفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنونَ (يونس: 62)

آگاه باشيد که بر دوستان خدا نه بيمي است و نه آنان اندوهگين مي‌شوند.

اِنَّ الَّذینَ قََالُوا ربُّنَا اللهُ ثُمَّ اسْتَقََامُوا فَلاخَوفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (احقاف: 13)

محقّقاً کساني که گفتند: پروردگار ما خدا است، سپس ايستادگي کردند، بيمي بر آنان نيست و غمگين نخواهند شد.

در مقابل نگرش محوريت خداوند در جهان هستي ، نگرش ‏انسان‏ گرايانه (اومانيسم) قرار دارد، که انسان را محورعالم ‏ و تواناييهاي او را براي يافتن راه خويش در هستي و تسلط بر طبيعت ‏كافي مي‏شمارد.

نگرشِ ‏انسان‏ گرايانه و بها دادنِ ‏بي‏حد و حصر به منزلت انسان،

به غرور و سركشي و خودخواهيهاي فردي و زوال اخلاق و فضيلتهاي اجتماعي مي‏انجامد، و انسان را به تباهي و نابودي مي‏كشاند.

تأملي كوتاه در ويژگيهاي حيات فردي و جمعي انسانها، ما را به اين حقيقت رهنمون مي‌شود كه ميان زندگي خداباورانه و حيات ملحدانه تفاوتهاي ‏بنيادين وجود دارد.

اين همه از آن رو است كه اعتقاد به خدا تأثيري ژرف در شئون گوناگون حيات انسان دارد؛ شناخت خداوند ‏در انگيزه‏ها و اهداف، آمال و آرزوها و رفتار انسان اثر گذاشته، به زندگي او جهت مي‏دهد؛

آدمي در پرتو ايمان به خداوند مي‏كوشد رفتار و سلوكش را بر پاية آموزه‏هاي وحياني هدفمند سازد و هويت ديني خويش را پي‏ريزي نمايد.

انسان‏ خداباور خداوند را محور هستي قرار داده، آفرينش، روزي دادن، تدبير جهان هستي، بخشايش، هدايت و… را در زمرة افعال الهي قرار مي‏دهد. در اين نگرش تنها ذات مقدس خداوند مؤثر حقيقي ‏ است و جز او هيچ موجودي فاعليّت تامّ و مستقل ندارد.

‏اين نگرش چهره‌اي خاص از عالم به تصوير مي‏كشد و جهان‏شناسي ويژه‏اي را مي‌طلبد.

در اين جهان‏شناسي تمام تحولات عالم از حركت كهكشانهاي ‏دوردست تا جنبش خردترين ذرات يک هسته، همگي تحت سيطرة ارادة الهي و با اذن و مشيت او رخ مي‏دهد. افزون بر اين، رهاوردِ نگرش توحيدي، ترسيم‏گر رابطة آدمي با خداي خويش است، زيرا انسان خداباور همواره بر خدا توكل مي‏كند، از او ياري مي‏جويد و تحقق هيچ امري را ، اگر‏خداوند بخواهد ، محال نمي‏داند.

 

 

منبع: انسان مطلبوب، ص 20 – 24.

تعداد بازدید: 193
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

برکت

برکت

12 تیر, 1404

چرا زندگی‌ها بی‌برکت شده است؟


مطالعه کامل
لعن

لعن

11 تیر, 1404

اسلام با لعن‌کردن، که خلاف وحدت است، موافق است؟


مطالعه کامل
عاشورا

عاشورا

10 تیر, 1404

عاشورا چگونه توانست پس از قرن ها همچنان الهام بخش میلیون ها نفر در سراسر جهان باشد؟


مطالعه کامل
بلاها جنگ و خشکسالی

بلاها جنگ و خشکسالی

8 تیر, 1404

 چرا میزان بلاها مثل جنگ و خشکسالی در کشورهای اسلامی بیشتر از کشورهای غیراسلامی است؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)