هر چه امروز کشور ما دارد و هرچه در آینده به دست بیاورد به برکت خون این جوانان شهید است
امروزه زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست.
آنچه مهم است حفظ راه شهداست، یعنی پاسداری از خون شهدا، این وظیفه اول ماست …
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • فقه واحکام آداب و مستحبات فقهی
  • موعظه واجب نیست؛ پس چرا امر به معروف واجب است؟ فرق این دو چیست؟

موعظه واجب نیست؛ پس چرا امر به معروف واجب است؟ فرق این دو چیست؟

دسته بندی ها
  • آداب و مستحبات فقهی
  • آیت الله العظمی امام خامنه ای مدظله العالی
  • آیت الله العظمی سیستانی مدظله
  • امر به معروف و نهی از منکر
  • فقه واحکام
  • گزیده
  • مراجع عظام
برچسب ها
  • امربه معروف، احکام امر به معروف، موعظه در اسلام، واجبات دینی، شرع
احکام امر به معروف، موعظه در اسلام

امربه ‌معروف و نهی ‌ازمنکر یعنی امرکردن دیگران به واجبات و نهی ‌کردن دیگران از محرمات شرعی

موعظه واجب نیست و امربه ‌معروف نیز مصداق موعظه است؛ بنابراین، چرا گفته می ‌شود امربه ‌معروف واجب است؟

 

پاسخ

چنان‌که امام خمینی (ره) در تحریرالوسیله تصریح می ‌کنند امربه ‌معروف و نهی ‌ازمنکر یعنی امرکردن دیگران به واجبات و نهی ‌کردن دیگران از محرمات شرعی.[1] این معنا اساساً با مفهوم موعظه تفاوت دارد. موعظه از مادۀ «وعظ» است به ‌معنای اندرزدادن به خیر و نیکی‌ها که توأم با رقّت قلب و مهربانی باشد. [2]

نتیجه: موعظه با امربه ‌معروف و نهی ‌ازمنکر از لحاظ موضوع متفاوت هستند و حکم شرعی آنان نیز یکسان نیست. موعظه در عرف و اصطلاح خیرخواهی و دعوت برای انجام اعمال خیر و نیکی ‌های فردی و اجتماعی است، اما امربه ‌معروف و نهی ‌ازمنکر، امرونهی است نه دعوت و گفت ‌وگو و نصحیت. باید توجه داشت حکم شرعی همۀ موضوعات، ازجمله امربه ‌معروف و نهی ‌ازمنکر، با استناد به فتوای عالمان دینی که قدرت استنباط احکام را از قرآن و سنت و دیگر منابع فقه دارند، روشن می ‌شود نه این‌گونه مقایسه ‌های غیرعلمی.

بررسی فتوای برخی از علمای اسلام

درادامه، برای نمونه، فتوای امام خمینی ره، امام خامنه ‌ای و آیت‌الله سیستانی را، که با استناد به آیات قرآن ‌کریم و روایات صحیح، وجوب امربه ‌معروف و نهی‌ا زمنکر را اثبات می ‌کنند بیان می ‌کنیم:

امام خمینی (ره)

 «این دو[امربه ‌معروف و نهی ‌ازمنکر] از والاترین و شریف‌ترین واجبات می ‌باشند و به ‌وسیلهُ این دو، واجبات برپا می ‌شود و وجوبشان از ضروریات دین است و منکر وجوبشان در صورت توجه به لازمهُ انکار و ملتزم‌ شدن به آن از کفار است.

و در کتاب عزیز (قـرآن) و احادیث شریفه با زبان‌های مختلف بر آن‌ها ترغیب شده است. خداوند متعال می ‌فرماید: «و باید از شما امتی باشند که دعوت به خیر نمایند و امربه ‌معروف و نهی ‌ازمنکر کنند و آنان ‌همان رستگارانند».

و خداوند متعال می فرماید:

«شما بهترین امتی هستید که برای مردم پدیدار شده‌اید؛ امربه ‌معروف و نهی ‌ازمنکر می ‌کنید و به خدا ایمان می ‌آورید» و آیاتی دیگر و از حضرت رضا علیه‌السلام است: «رسول خدا صلی ‌الله علیه و آله وسلم‌ می ‌فرمود: وقتی امت من امربه ‌معروف و نهی ‌ازمنکر را برعهدهُ یکدیگر بگذارند و خود شانه خالی کنند؛ پس، اعلان به رویارویی با خداوند می‌نمایند.»

و از پیغمبر صلی ‌الله علیه و آله وسلم است:

«حقیقتاً، خدای عزّوجلّ نسبت به مؤمن ضعیف که دین ندارد، بغض دارد؛ پس، گفته شد، مؤمن ضعیفی که دین ندارد، چه کسی است؟ فرمود: کسی است که نهی ‌ازمنکر نمی ‌کند» و از پیغمبر صلی ‌الله علیه و آله و سلم است که فرمود: «مادامی ‌که امت من امربه ‌معروف و نهی‌ازمنکر می ‌کنند و بر نیکی کمک می ‌نمایند، در خیر میباشند؛ پس، وقتی چنین نکردند، برکت‌ها از آنان سلب می ‌شود و بعضی از آن‌ها بر بعضی دیگر مسلط میشوند و برای آن‌ها یاوری نیست نه در زمین و نه در آسمان» و از امیرالمومنین علیه‌السلام ‌است که خطبه خواند و ستایش خدا را نمود و بر او ثنا فرستاد؛

سپس، فرمود:

«اما بعد، همانا از پیشینیان، کسانی‌که هلاک شدند، تنها وقتی بود که گناهان را انجام می‌دادند و ربّانیون و احبار، آنان را از این کار نهی نمی ‌کردند و به ‌درستی که آنان چون در معاصی به آخرین درجه رسیدند و ربّانیون و احبار، آنان را از این کار منع ننمودند، عقوبت‌ها بر آنان نازل شد؛ پس، امربه ‌معروف کنید و نهی ‌ازمنکر بنمایید و بدانید که امربه ‌معروف و نهی ‌ازمنکر هرگز اجلی را نزدیک نمی ‌کنند و رزقی را قطع نمی ‌نمایند»، تا آخر حدیث.

و از ابوجعفر (امام محمدباقر) علیه ‌السلام است که فرمود:

«در آخرالزمان گروهی هستند که در میان آنان از دسته‌ای ریاکار پیروی می ‌شود که قرآن ‌خواندن و عبادت ‌کردن را به خود می ‌بندند، تازه به دوران رسیدگانی بی‌خردند، نه امربه ‌معروف را واجب می‌شمارند و نه نهی ‌ازمنکر را، مگر زمانی‌که از ضرر آن آسوده ‌خاطر باشند به ‌دنبال آن هستند که برای خودشان رخصتی بیابند و عذری پیدا کنند

سپس فرمود:

و اگر نماز به دیگر کارهایی که با اموالشان و یا با بدن‌هایشان انجام می ‌دهند ضرر می ‌رسانید حتماً نماز را ترک می ‌کردند؛ همان‌گونه ‌که، بالاترین و شریف‌ترین واجبات (امربه ‌معروف و نهی از منکر) را ترک کردند، همانا امربه ‌معروف و نهی ‌ازمنکر واجب بزرگی است که با آن واجبات برپا می ‌شود.

در آنجا غضب خدای عزّوجلّ به مرحلۀ کمال می ‌رسد و خداوند همه را با عقابش فرامی ‌گیرد؛ پس، نیکان در خانهُ بدان و کودکان در خانهُ بزرگ‌ترها نابود می ‌شوند.»

و از محمّد بن مسلم (روایت) است که گفت:

«حضرت امام صادق علیه‌السلام به شیعیان نوشت که باید حتماً سالمندان و خردمندان شما به نادانان و ریاست‌طلبان توجهی بکنند (امربه ‌معروف و نهی از منکر کنند) و یا آنکه لعنت من حتماً به همهُ شما خواهد رسید»‌[3] و احادیثی دیگر از این قبیل.

امام خامنه ‌ای مدظله ‌العالی‌:

امربه ‌معروف و نهی ‌ازمنکر از واجبات و فرایض بسیار مهم و بزرگ اسلامی به ‌شمار می‌رود و افرادی که این فریضهُ بزرگ الهی را ترک می ‌کنند یا در برابر آن بی ‌تفاوت ‌اند، گناهکار خواهند بود و کیفری سخت و سنگین در انتظار آن‌هاست. امربه ‌معروف و نهی ‌ازمنکر نه ‌تنها به ‌اتفاق فقهای اسلام واجب است، بلکه اصل وجوب آن جزو ضروریات دین مبین اسلام به ‌شمار می‌رود.[4]

آیت ‌الله سیستانی

امربه ‌معروف و نهی ‌ازمنکر از بزرگ‌ترین واجبات دینی است. [5] خداوند متعال در قرآن ‌کریم میفرماید: «وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَأُولٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (آل عمران: 104)؛ باید از شما «اُمّت اسلامی» گروهی باشند که به ‌سوی نیکی دعوت کنند و امربه ‌معروف و نهی ‌ازمنکر نمایند و آنان هستند که رستگارند.»

نتیجه:

 نباید برای اثبات وجوب امربه ‌معروف و نهی ‌ازمنکر آن را با موعظه و نصحیت مقایسه کرد؛ زیرا اساس این دو با هم تفاوت دارند؛ افزون ‌بر آنکه دلیل وجوب امربه ‌معروف و نهی ‌ازمنکر، تصریح آیات قرآن و روایات معصومان است و فقها نیز به استناد همین منابع به وجوب آن فتوی داده ‌اند.

منابع

[1]. ر. ک.  سیدروح الله خمینی، تحریرالوسیله،  تهران، مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1378. ج 1، ص 525.

[2]. حسین بن محمد راغب اصفهانی، المفردات فی غریب القرآن، بیروت، دارالقام و دارالشامیه،. 1412 ق، ص 876، مادۀ «وعظ»، در آیات 138 سوره آل‌عمران، 34 سورۀ نور و 120 سورۀ هود، سورهُ یونس آیۀ 57 لفظ «موعظه» به ‌کار رفته است.

[3]. سیدروح‌الله خمینی، تحریرالوسیله، همان، ص 527.

[4]. سیدعلی خامنه ‌ای، رسالۀ آموزشی، تهران، فقه روز، 1394، ج 1، ص 182.

[5]. سیدعلی سیستانی، توضیح المسائل، مشهد، قلم آذین رضا، 1391، ص 214.

پیوندها

تارنمای انتشارات زمزم هدایت

تارنمای مرکز فضای مجازی حقیق

پیام رسان انتشارات زمزم هدایت

پرسش و پاسخ

 

سوالات متداول درباره موعظه و امر به معروف و تفاوت آنها

 

1تفاوت اصلی موعظه با امر به معروف و نهی از منکر چیست؟

موعظه دعوتی خیرخواهانه همراه با مهربانی است، اما امر به معروف و نهی از منکر، امر و نهی مستقیم درباره واجبات و محرمات شرعی است.

2آیا وجوب امر به معروف و نهی از منکر در اسلام قطعی است؟

بله، طبق فتوای امام خمینی، امام خامنه‌ای و آیت‌الله سیستانی، وجوب این دو فریضه از ضروریات دین اسلام است و ترک آن موجب عقوبت الهی می‌شود.

3چرا مقایسه امر به معروف با موعظه نادرست است؟

زیرا موضوع، حکم شرعی و جایگاه این دو متفاوت‌اند و وجوب امر به معروف و نهی از منکر با آیات قرآن و روایات معتبر اثبات شده، نه با قیاس عرفی یا اخلاقی.

 

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

سبک‌ شمردن نماز

معنای سبک شمردن نماز در کلام معصومین

25 مهر, 1404

منظور از سبک‌ شمردن نماز چیست؟


مطالعه کامل
حرص مذموم و حرص ممدوح

حرص بر دو قسم است: حرص مذموم و حرص ممدوح

22 مهر, 1404

معیار تفاوت حرص با تلاش برای تهیۀ لوازم زندگی چیست؟


مطالعه کامل
علل دین گریزی

علل دین‌گریزی مردم و نسل جدید و گرایش به گناه در جامعۀ اسلامی چیست؟

19 مهر, 1404

علل دین‌گریزی مردم و نسل جدید و گرایش به گناه در جامعۀ اسلامی چیست؟


مطالعه کامل
دین گریزی تحصیل کرده ها

چرا برخی تحصیل‌کرده‌ها از دین فاصله می‌گیرند؟

16 مهر, 1404

چرا برخی تحصیل‌کرده‌ها از دین فاصله می‌گیرند؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)